Annons

Fisheye objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johannormen

Aktiv medlem
hej,

Har en trevlig D700 och två mkt trevliga gluggar till den. En 50/f1.4 och 24-70/f2.8 mkt nöjd med bägge, men nu vill jag även ha en fisheye för fullformat. Tittat runt lite men känns inte som jag får riktigt koll på vilken som är bäst. Brukar läsa cyberphotos betyg och just fisheye har ingen direkt nominerats till topklass så jag tänkte höra med er här om ni har erfarenhet av fisheye till fullsensorkameror och vad ni skulle rekommendera.

Mvh Johan
 
peleng 8/3.5

hej,

Har en trevlig D700 och två mkt trevliga gluggar till den. En 50/f1.4 och 24-70/f2.8 mkt nöjd med bägge, men nu vill jag även ha en fisheye för fullformat. Tittat runt lite men känns inte som jag får riktigt koll på vilken som är bäst. Brukar läsa cyberphotos betyg och just fisheye har ingen direkt nominerats till topklass så jag tänkte höra med er här om ni har erfarenhet av fisheye till fullsensorkameror och vad ni skulle rekommendera.

Mvh Johan

Mycket för pengarna, ok ingen AF eller exif, men frågan är om man behöver det med ett fisköga. Objektivet känns och luktar som en hagelbössa. Som vanligt med produkter med ursprung bakom järnridån så är det dåligt på ett bra sätt (alternativt bra på ett dåligt sätt).

Skarpt i mitten, det är först längst ut vid kanterna som det blir lite geggigt.

Ett dyrare och kanske optiskt bättre alternativ kan vara sigmas 8/3.5, men då får man klara sig utan hagelbösselukten.
 
Hehe men seriöst 8mm på en D700 är ruskigt:) Men till crop brukar peleng sitta fint.

Men Nikon's 16mm värkar fräsh 180 grader räcker nog ganska bra:)
 
Söker du ett fulltecknande fisheye eller ett cirkulärt tecknande fisheye (=äkta)?

Jag vet inte riktigt. :) Hag hade ett Tokina Zoom ficheye DX till D300 som jag tyvärr sålde pga Fullsensor... Vill inte ha DX objektiv.
Det var helt ok tyckte jag. ok inte bästa skärpan men för priset så tyckte jag ändå att bilderna blev bra, spec efter lite fotoshoppande.

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1287142

Tog både bakgrund och karin med detta objektiv. Jag vill åt ungefär samma. det får inte vara för cuskulära bilder. men ändå böjda för att kunna skapa lite komik o liv i bilderna.
 
Söker du ett fulltecknande fisheye eller ett cirkulärt tecknande fisheye (=äkta)?
Ett litet förtydligande bara; det du kallar "fulltecknande" brukar kallas "diagonalt fisheye" eftersom det ger full bildvinkel över bildens diagonal:) Lite lättare att söka efter fakta på nätet med rätt terminologi, tänkte jag.
 
Ett litet förtydligande bara; det du kallar "fulltecknande" brukar kallas "diagonalt fisheye" eftersom det ger full bildvinkel över bildens diagonal:) Lite lättare att söka efter fakta på nätet med rätt terminologi, tänkte jag.

Jag tycker du skall kika på 14-24/2,8 vassare än ditt 24-70/2,8!!
Jag älskade det på D200 och blev återigen kär när jag fick det på min D700!!
 
Ett litet förtydligande bara; det du kallar "fulltecknande" brukar kallas "diagonalt fisheye" eftersom det ger full bildvinkel över bildens diagonal:) Lite lättare att söka efter fakta på nätet med rätt terminologi, tänkte jag.

Tack för detta förtydligande! Man lär så länge man lever...

/Johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.