Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fisheye hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

ochusbochus

Ny medlem
Hejsan :)
Jag har skrivit ett inlägg förut men fick inga vidare svar..
Jag är extremt sugen på att köpa ett fisheye av något slag, men eftersom att jag fortfarenade gör i skolan har jag inte speciellt mycket pengar..

Så jag behöver hjälp med att hitta ett bra fisheye för ett lågt pris, runt 1000lappen.

Jag har en Canon 400D.

Har hittat något här, om någon skulle vilja se om det är bra?

http://www.rugift.com/photocameras/canon-eos-super-wide-angle-lens.htm

Tackar för svar! MVH// Sanna

Senast ändrad:
Kan bara hålla med Rami, jag har Pelenget och det funkar utmärkt. Kan ev finnas lite billigare på ebay men jag tror alla nya kommer från samma kille ändå.

Robin Gyllander skrev:
Nästan lika dyrt att köpa ett riktigt sigma då.
Robin, vad är detta för ett inlägg???

Vad menar du med att Sigma skulle vara ett "riktigt" fisheye-objektiv, till skillnad från Peleng? Båda är "riktiga" fisheye-objektiv. Och Sigma är ju f.ö. också ett tredjepartstillverkat objektiv, i likhet med Peleng.

Eller har du testat Peleng-objektivet, och funnit att det skulle vara undermåligt?

Ifall du skulle ha tillräckliga kunskaper och erfarenhet för att på ett tillfredsställande sätt fungera som rådgivare här på Fotosidan, så borde detta ha avslöjats på något sätt vid det här laget. T.ex. genom att det skulle gå att hitta något vettigt i dina inlägg...

Hade du haft en aning om vad det är du pratar om, så skulle du här istället ha kunnat skriva:
Peleng 8/3,5 och Sigma 8/3,5 är båda "riktiga" fisheye-objektiv, men Wide-Angle Lens (0.45X)-tillsatsen är det däremot inte.

Och detta FÖRUTSATT att du har provat åtminstone NÅGOT av dessa tre.

Har du det?
Det har i alla fall jag gjort, och jag kan därför säga att den billiga tillsatsen är rent skräp. Det är pengar rätt i sjön. Ska man ha ett fisheye värt namnet lär det vara svårt att komma undan billigare än med ett Peleng 8/3,5.

Robin, ifall du INTE har erfarenhet av något av det som trådskaparen frågar efter, så skriv för Guds skull ingenting alls! Då ska du inte framställa dig som om du vore lärare, utan istället ägna dig åt att lära dig själv. För det är väl inte lärare du är, utan elev, eller hur?

Dvs - fråga då gärna för egen del, men besvara inte hela tiden andras frågor! Det finns ingenting som tyder på att du har kompetens till detta. Det finns ju gott om människor här som ÄR erfarna och kompetenta - låt dessa syssla med frågebesvarandet istället! Nu blir de ju helt dränkta av alla dina inlägg - det blir en kolossalt hög störnivå i Forumen pga av alla dina, för det mesta, helt innehållslösa svar.

Robin, sätt dig nu ner och fundera. Du måste omrikta dina aktiviteter. Fast du skulle nog behöva lite råd när det gäller detta, eller hur?

Jag vill egentligen inte alls skriva så här upprört till dig, för du har ju i alla fall en positiv egenskap - du verkar ha ett bra humör! Jag hade tänkt att pö om pö droppa lite tips till dig om hur du istället skulle kunna göra för att på ett bättre sätt få utlopp för all din energi och allt ditt intresse, men nu hann jag inte med detta innan det brast. Jag vill egentligen inte alls vara hård mot dig, men DU MÅSTE sätta dig ner och tänka efter också på vad andra människor kan tänkas ha för önskningar och behov! Och moderera dina handlingar med hänsyn till detta.

Tänk speciellt efter vad de som vänder sig till Fotosidan för att få råd kan tänkas ha för förväntningar och behov.
Sedan ska du få en uppgift. Sätt dig ner och skriv upp vad du tror att det är dessa frågeställare skulle vilja möta.
Kan du klara det?

Till sist - Sanna, ledsen att du oförskyllt ska behöva läsa allt det här. Det enda som egentligen berör dig är det som står mellan asteriskerna ovan, och i de båda styckena närmast under. Ooch knappt det, ser jag...

Senast ändrad:
FlyerOne skrev:

Vad menar du med att Sigma skulle vara ett "riktigt" fisheye-objektiv, till skillnad från Peleng? Båda är "riktiga" fisheye-objektiv. Och Sigma är ju f.ö. också ett tredjepartstillverkat objektiv, i likhet med Peleng.

Eller har du testat Peleng-objektivet, och funnit att det skulle vara undermåligt?

Ifall du skulle ha tillräckliga kunskaper och erfarenhet för att på ett tillfredsställande sätt fungera som rådgivare här på Fotosidan, så borde detta ha avslöjats på något sätt vid det här laget. T.ex. genom att det skulle gå att hitta något vettigt i dina inlägg...

Hade du haft en aning om vad det är du pratar om, så skulle du här istället ha kunnat skriva:
Peleng 8/3,5 och Sigma 8/3,5 är båda "riktiga" fisheye-objektiv, men Wide-Angle Lens (0.45X)-tillsatsen är det däremot inte.

Har du det?
Det har i alla fall jag gjort, och jag kan därför säga att den billiga tillsatsen är rent skräp. Det är pengar rätt i sjön. Ska man ha ett fisheye värt namnet lär det vara svårt att komma undan billigare än med ett Peleng 8/3,5.

Robin, ifall du INTE har erfarenhet av något av det som trådskaparen frågar efter, så skriv för Guds skull ingenting alls! Då ska du inte framställa dig som om du vore lärare, utan istället ägna dig åt att lära dig själv. För det är väl inte lärare du är, utan elev, eller hur?

Dvs - fråga då gärna för egen del, men besvara inte hela tiden andras frågor! Det finns ingenting som tyder på att du har kompetens till detta. Det finns ju gott om människor här som ÄR erfarna och kompetenta - låt dessa syssla med frågebesvarandet istället! Nu blir de ju helt dränkta av alla dina inlägg - det blir en kolossalt hög störnivå i Forumen pga av alla dina, för det mesta, helt innehållslösa svar.

Robin, sätt dig nu ner och fundera. Du måste omrikta dina aktiviteter. Fast du skulle nog behöva lite råd när det gäller detta, eller hur?

Jag vill egentligen inte alls skriva så här upprört till dig, för du har ju i alla fall en positiv egenskap - du verkar ha ett bra humör! Jag hade tänkt att pö om pö droppa lite tips till dig om hur du istället skulle kunna göra för att på ett bättre sätt få utlopp för all din energi och allt ditt intresse, men nu hann jag inte med detta innan det brast. Jag vill egentligen inte alls vara hård mot dig, men DU MÅSTE sätta dig ner och tänka efter också på vad andra människor kan tänkas ha för önskningar och behov! Och moderera dina handlingar med hänsyn till detta.

Tänk speciellt efter vad de som vänder sig till Fotosidan för att få råd kan tänkas ha för förväntningar och behov.
Sedan ska du få en uppgift. Sätt dig ner och skriv upp vad du tror att det är dessa frågeställare skulle vilja möta.
Kan du klara det?

Till sist - Sanna, ledsen att du oförskyllt ska behöva läsa allt det här. Det enda som egentligen berör dig är det som står mellan asteriskerna ovan, och i de båda styckena närmast under. Ooch knappt det, ser jag...
Trodde fisheyet du länkade till var ett sådantdärt ryskt skräp. Och funkar af för dte stod ju att dte var någon slags aapter.
Det enda fisheyet jag testat var nikons 10,5.

Pelengen har väl sina brister men i stort funkar det superbra. Det kostar ju bara drygt två tusen kronor och jag skulle vilja påstå att det är väldigt prisvärt. Jag köpte mitt via tradera av en kille som kallar sig Litvania. Han verkar pålitlig, jag känner fler som har köpt saker av honom och om du kollar under recensioner/Peleng här på fotosidan så har flera här köpt objektivetav honom. Kan ju kännas lite olustigt att skicka pengar till Minsk i Vitryssland.. :)

Du får ingen autofokus med det här objektivet men det är oftast inget problem i och med den korta brännvidden ger dig skärpa rätt igenom ändå. Vill minnas att det finns adapter till Canon som fixar ljusmätning men jag är inte säker. Sök på nätet om du är intresserad, det finns en hel del att läsa om Pelengen.

http://www.tradera.com/FISHEYE_Peleng_3_5_8AC_LENS_Canon_EOS_300D_350D_20D_10D-auktion-55134815

-Robin: Pelengen tillverkas i vitryssland så det är väl sånt där vitryskt skräp då...

FlyerOne skrev:

Har du det?

Kan du klara det?

Damn.. Vad drabbade dig nu då?
Varför ösa sånt här i ett forum? Ta det med den du vill ska läsa det så slipper du be om ursäkt på slutet.

Till Sanna:

En sak du kanske inte känner till (förutom att fisheye-objektiv inte är så billiga som du önskar...) är att det normalt inte blir fullfisheye (dvs en rund 180° bild) på en APS-C kamera. Till det behöver du en fullformats digital eller en analog kamera. Om nu ens det räcker, har ett svagt minne av att Belarus-objektivet ger en rund bild som är 25 mm i diameter. Är förmodligen avpassat till någon öststatskamera...

En annan sak du bör tänka på är att fisheyekonstruktioner tränger väldigt djupt in i kamerahuset. Är spegeln stor så är det inte säkert att den går fri. Då får man antingen använda spegellås, eller använda ett annat kamerahus.

Det är inte säkert att autofokus fungerar, men det brukar inte vara något bekymmer med dessa extremvidvinklar. Skärpedjupet brukar ändå räcka till... Speciellt som man brukar behöva blända ner några steg för att få bättre skärpa och mindre flare (vanligt problem med supervidvinklar).

Edit: Såg att Rami redan hade skrivit en del av detta.

Senast ändrad:
Robin Gyllander skrev:
Trodde fisheyet du länkade till var ett sådantdärt ryskt skräp. Och funkar af för dte stod ju att dte var någon slags aapter.
Det enda fisheyet jag testat var nikons 10,5.
1) Jag har inte länkat till någonting.

2) Det objektiv som länkats till av annan skribent är inte ryskt, det är vitryskt.

3) Slarv.

kör peleng

manuellt o skapligt skarpt, blir 12.8mm på din kamera, blir dock mer än 180grader täckning, fast fortfarande helt ok.

borde gå att få tag i under 1000kr, kolla ebay.

Peleng 8 mm är kvalitetsbygge i metall. Linserna ger skapliga resultat och med lite trixande i ps så kandu få ut precis hur mkt du vill från den här linsen. Den är manuell ochdet krävs lite jobb med att få önskat resultat men för dem pengarna är det ett fynd !

Den är perfekt för 1,6 cropkameror tycker jag.

peace

hasse lundberg skrev:
Nedan visas en bild från ett 8 mm cirkulär optik på en Canaon 5D, obeskuret alltså. (Bilden är dock beskuren så den är kvadratisk, men bildytan är orörd).Bildvinkeln ä3 180 grader i hela bilden.

Till en kamera med beskärning på 1,6 behövs ett cirkulärt fisheye som då ger en 180 graders bildvinkel i diagonalen.

/Hasse
Vilken bild?

Nedan visas en bild från ett 8 mm cirkulär optik på en Canon 5D, obeskuret alltså. (Bilden är dock beskuren så den är kvadratisk, men bildytan är orörd).Bildvinkeln är 180 grader i hela bilden.

Till en kamera med beskärning på 1,6 behövs ett cirkulärt fisheye som då ger en 180 graders bildvinkel i diagonalen.

/Hasse

Bilagor

• sigma8stativ_web.jpg
    sigma8stativ_web.jpg
    57.5 KB · Visningar: 220
ANNONS