Robin Gyllander skrev:
Nästan lika dyrt att köpa ett riktigt sigma då.
Robin, vad är detta för ett inlägg???
Vad menar du med att Sigma skulle vara ett "riktigt" fisheye-objektiv, till skillnad från Peleng? Båda är "riktiga" fisheye-objektiv. Och Sigma är ju f.ö. också ett tredjepartstillverkat objektiv, i likhet med Peleng.
Eller har du testat Peleng-objektivet, och funnit att det skulle vara undermåligt?
Ifall du skulle ha tillräckliga kunskaper och erfarenhet för att på ett tillfredsställande sätt fungera som rådgivare här på Fotosidan, så borde detta ha avslöjats på något sätt vid det här laget. T.ex. genom att det skulle gå att hitta något vettigt i dina inlägg...
Hade du haft en aning om vad det är du pratar om, så skulle du här istället ha kunnat skriva:
Peleng 8/3,5 och Sigma 8/3,5 är båda "riktiga" fisheye-objektiv, men Wide-Angle Lens (0.45X)-tillsatsen är det däremot inte.
Och detta FÖRUTSATT att du har provat åtminstone NÅGOT av dessa tre.
Har du det?
Det har i alla fall jag gjort, och jag kan därför säga att den billiga tillsatsen är rent skräp. Det är pengar rätt i sjön. Ska man ha ett fisheye värt namnet lär det vara svårt att komma undan billigare än med ett Peleng 8/3,5.
Robin, ifall du INTE har erfarenhet av något av det som trådskaparen frågar efter, så skriv för Guds skull ingenting alls! Då ska du inte framställa dig som om du vore lärare, utan istället ägna dig åt att lära dig själv. För det är väl inte lärare du är, utan elev, eller hur?
Dvs - fråga då gärna för egen del, men besvara inte hela tiden andras frågor! Det finns ingenting som tyder på att du har kompetens till detta. Det finns ju gott om människor här som ÄR erfarna och kompetenta - låt dessa syssla med frågebesvarandet istället! Nu blir de ju helt dränkta av alla dina inlägg - det blir en kolossalt hög störnivå i Forumen pga av alla dina, för det mesta, helt innehållslösa svar.
Robin, sätt dig nu ner och fundera. Du måste omrikta dina aktiviteter. Fast du skulle nog behöva lite råd när det gäller detta, eller hur?
Jag vill egentligen inte alls skriva så här upprört till dig, för du har ju i alla fall en positiv egenskap - du verkar ha ett bra humör! Jag hade tänkt att pö om pö droppa lite tips till dig om hur du istället skulle kunna göra för att på ett bättre sätt få utlopp för all din energi och allt ditt intresse, men nu hann jag inte med detta innan det brast. Jag vill egentligen inte alls vara hård mot dig, men DU MÅSTE sätta dig ner och tänka efter också på vad andra människor kan tänkas ha för önskningar och behov! Och moderera dina handlingar med hänsyn till detta.
Tänk speciellt efter vad de som vänder sig till Fotosidan för att få råd kan tänkas ha för förväntningar och behov.
Sedan ska du få en uppgift. Sätt dig ner och skriv upp vad du tror att det är dessa frågeställare skulle vilja möta.
Kan du klara det?
Till sist - Sanna, ledsen att du oförskyllt ska behöva läsa allt det här. Det enda som egentligen berör dig är det som står mellan asteriskerna ovan, och i de båda styckena närmast under. Ooch knappt det, ser jag...