Annons

Fisheye för 33dollar, nån som testat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vollez

Medlem
Använder mig av en Panasonic FZ7 med 52mm gänga och har letat lite efter nån billig fisheye. Vet ej vad som skiljer på dem dyra och billigare men för min del då jag inte kan byta objektiv så blir det antagligen den billigare varianten, eller har jag fel?

Tänkte om nån annan har köpt eller testat denna fisheye(se länken nedan)? 300kr plus lite frakt är ju inte hela världen tycker man ju även om det inte är dom bästa grejerna kanske. Sen är jag väl inte så insatt än så jag undrar vad 0.42X innebär. Är det hur stor vidvinkel jag får? Vad är högt och lågt?

Har ni några andra tips för fisheye till min kamera för runt tusenlappen eller under?

http://cgi.ebay.com/42X-FISHEYE-MAC...Z002QQcategoryZ116191QQtcZphotoQQcmdZViewItem

MVH Richard
 
Jag är ingen expert på området men 0.42x betyder att brännvidden förändras med en faktor på just 0.42.

Exempelvis om du fotar med ett objektiv som har en brännvidd på 35mm och sen sätter på fisheyetillsatsen, då har du helt plötsligt en brännvidd på ca: 15mm (0.42x35=14,7).

Har själv aldrig testat något liknande så jag kan inte uttala mig om bildkvalité etc.
 
Okej...så för bästa vidvinkel borde man ha så lågt tal som möjligt då? *vilse*

Hittade 0.15 och 0.42...då e ju frågan vilket som ger störst vidvinkel antar jag och vilket man strävar efter högt eller lågt. Känner mig ganska nollad på det här, rätta mig gärna.
 
Jag har en vidvinkeladapter som ser väldigt lika ut som den på ebay. Kul att leka med och som sagt billig.

Exempel bifogas.
 

Bilagor

  • pict1421.jpg
    pict1421.jpg
    53.7 KB · Visningar: 308
Men kan du ändra så du får motsatta effekten oxå? Alltså macro...eller har jag missförstått det där?
Är den bilden med en 0.42 fisheye?
 
Det står något om macro på tillsatsen men det antar jag bara vara en antydning om att den har kort närgräns.

Jo den bilden är med en 0,42 adapter. Objektivet är vält typ 38mm så totalt sett blir det cirka 16mm. Jag kör till en 28 - 80 mm zoom och det ger då från 12mm. Det finns adraptrar med 0,25 som faktor också och då bör det vara lättare att få full bildcirkel.

Mitt ex köptes från Adorama i Usa och är av märket Pro-optic och kostade med adapterring cirka USD 40

De har också 0.25 för USD 80 men då är de kanske litet vassare optiskt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.