Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Firmware till EOS M

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Äntligen kommer den. Ska få upp till 2.3X snabbare och säkrare AF på one shot. Kommer bli susen! Enda jag tycker är en nackdel på den. Bildkvaliten är superb!

Låter bra det Stefan. Sambon vill komma igång med fotandet och letar något kompakt, med denna firmware låter det som att det börjar bli läge (speciellt då hon kan låna mina objektiv med adaptern). Extra intressant nu när tex cyberphoto bundlar kameran med 90ex blixt samt 18-55 objektiv och en fotoskrivare på köpet för 3300:-.

Något annat förutom AF som du vill påpeka som man kan uppleva irriterande eller bristande? Sambons enda tidigare erfaranheter från en systemkamera är en 600D. Visst finns det många andra fina spegellösa kameror, men då menyerna är väldigt lika samt att objektiv går att låna så är Canon enda valet i nuläget.

Mvh,
Nicklas

Tänk på att adaptern endast ingår i det dyrare paketet.
Jag har inga andra klagomål angående den. Men man får tänka att den är mer lik en kompakt i alla avseenden utom bildkvaliten.

Jag tittade bara på 22:an då jag har telefonen, men det ser ju klart bättre ut. Inte någon F1-fart, men nu känns det ju klart användbart. Den tidigare hastigheten tyckte jag däremot var chockerande dålig.

Jag tittade bara på 22:an då jag har telefonen, men det ser ju klart bättre ut. Inte någon F1-fart, men nu känns det ju klart användbart. Den tidigare hastigheten tyckte jag däremot var chockerande dålig.

Tyckte recensionerna påpekade att EOS M var hälften så snabb som konkurrenterna när den släpptes. Så nu borde den väl ligga i klass med de andra spegellösa systemkamerorna?

Nu finns firmware 2.02 att ladda hem: http://www.canon-europe.com/Support...s/Digital_SLR/EOS_M.aspx?type=download&page=1

"Details of changes:
Firmware Version 2.0.2 incorporates the following fixes and improvements.

1. Improves focusing speed in One-Shot AF mode.
2. Now supports EF-M 11-22mm f/4-5.6 IS STM.
*When placing the EF-M 11-22mm f/4-5.6 IS STM without conducting the firmware update, although rare, at times the EOS M will not function.
3. Corrects errors in the Simplified Chinese, Hungarian, Traditional Chinese and Korean language menus."

Fokuseringen (i stillbildsläge) blev ju klart mycket snabbare med nya programvaran. Riktigt bra verkar det som efter lite korta tester.
Jag tycker det var synd att man inte gjorde lite andra moderniseringar, jag vill gärna spara mina bilder i datummappar som på G12. Men å andra sidan går det inte på min 60D heller.
På alla mina Canon saknar jag "bildnumrering" som Olympus hade (har?), där man kan se månad och dag i filnamnet. Det är så praktiskt när jag letar efter bilder från min Olympustid.

Jag tycker det var synd att man inte gjorde lite andra moderniseringar, jag vill gärna spara mina bilder i datummappar som på G12. Men å andra sidan går det inte på min 60D heller.
På alla mina Canon saknar jag "bildnumrering" som Olympus hade (har?), där man kan se månad och dag i filnamnet. Det är så praktiskt när jag letar efter bilder från min Olympustid.

En snabb googling gav ett program som gör det du önskar:
http://www.digicamsoft.com/softnamexif.html

Använder du EOS Utility för att föra över bilder från kameran kan du i det programmet bestämma hur du vill att mappnamn och filnamn skall se ut. Jag använder datum-tid-kameramodell-bildnr som filnamn, samt att bilderna placeras i en mappstruktur som är år-månad-datum.

Nya firmwaren 2.02 var för övrigt ett riktigt lyft för AF'ens hastighet. Det blev verkligen stor skillnad mot den gamla 1.06.

Uppdaterade igår och blev mycket mycket bättre! tycker kameran fungerar utmärkt men har främst använt till filmning där den har varit en grym uppdatering mot handy cams men ändå rätt smidig.

Fokuseringen (i stillbildsläge) blev ju klart mycket snabbare med nya programvaran. Riktigt bra verkar det som efter lite korta tester.

På mina Canon har jag numrering som jag tror du menar: 2013_06_30_1299 typ.
Jag använder EOS Utility för att ange hur jag vill ha bilderna namnsatta.

någon som kör med EF adaptern och EF objektiv? jag tycker AF med den Gamla Firmware'n är jätteskum, laddar batteriet nu så jag kan lägga in den nya

någon som kör med EF adaptern och EF objektiv? jag tycker AF med den Gamla Firmware'n är jätteskum, laddar batteriet nu så jag kan lägga in den nya

Funkade super då och funkar bättre nu. Använde t.o.m. den "slöa" men "snabba" EF 50/1.2L med god resultat med firmware 1.06.

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar