Jo, fick just besked från inkassofirman att det har betalat. hoppas bara nu pengarna hittar tillbaka till mig.
Nu tappade jag troligen en kund, men va fa-an, om de inte betalar är de ju ingen bra kund.
Det är skillnad på kunder och skitstövlar. För länge, länge sedan körde jag taxi och nya taxichaufförer var alltid så förvånade över hur vi rutinerade kunde vägra att skjutsa eller slänga av vissa "kunder" och svaret var alltid lika enkelt: Kunder som bara är ute efter att bråka, inte vill betala eller inte håller sig inom ordningsreglerna är skitstövlar hos mig, men de får gärna vara kund hos någon annan. Så antingen har du en kund som du vunnit respekt hos eller så har du förlorat en skitstövel som du trodde var en kund.
För att spinna vidare på kund/skitstöveltemat kan jag ta en anekdot från taxitiden:
Det var uppe i Umeå som jag körde taxi och en natt så hoppade tre personer in i min bil vid ett av stadens utehak. De ville till Holmsund som ligger c:a 15 km utanför stan. Han som satt i framsätet var enormt dryg och jag kommer inte exakt ihåg vad han sa, men det var fullt tillräckligt för att jag, som kan ta rätt mycket skit i en taxi innan jag lackar ur, precis när gatbelysningen tar ger jag honom ett ultimatum "Antingen håller du tyst eller så får du kliva ur". Han håller snattran ett bra tag, men när det är c:a 5 km kvar till Holmsund så hasplar han ur sig något som fick den olsinska bägaren att rinna över. Vi stannar och han ombeds att lämna bilen och sin del av taxameterbeloppet till de två i baksätet, som inte var i hans sällskap utan de delade bara taxi. När jag sedan åker vidare mot Holmsund meddelar jag övriga taxibilar (detta var innan avregleringen så det fanns inga konkurrerande bolag) att det går en man på vägen till Holmsund och han ska inte åka taxi. Han var med andra ord en kund som visade sig vara en skitstövel.
Några år senare har jag hämtat fyra personer i Holmsund och är på väg in mot stan med dem. När vi passerar platsen där jag slängde ut skitstöveln/kunden så säger han som sitter bakom mig "Här blev Berra utslängd ur en taxi en gång för ett par år sedan. Har du hört något om det chaffis?". Jag svarar att jag slängde ut den dryg prick där för några år sedan och tänkte nu får jag nog på skallen, men jag fick en klapp på axeln och "Det var bra gjort. Han blev mycket bättre efter det." Tydligen så hade Berra varit en pain in the ass för hela omgivningen, men när han fick ta konsekvenserna av sitt handlande så bättrade han sig.
Med andra ord så kanske detta är din "Berra" och de kanske inser att man inte kan behandla underleverantörer hur som helst.