Annons

Firman i konkurs?

Produkter
(logga in för att koppla)

picturethis.se

Aktiv medlem
Gjorde ett 2 dagarsjobb åt en reklambyrå.
Fakturan skulle ha varit betald till mig för 2 veckor sedan. Efter påminnelser fick jag svaret i dag att slutkundens firma gått i konkurs. Problem alltså.

Men egentligen, är problemet mitt?
Min faktura är ju ställt till reklambyrån å inte till det förtag som gått omkull? Jag kan ju förstå att byråns utgifter är betydligt större än mina å det lär dröja innan jag ev. får nåt för mitt arbete?

Men, hur funkar det här?

Jag kan ju inte skylla på detta när jag ska betala hyra, tanka bilen osv?

Låter inte som att du skulle behöva drabbas om det inte finns någon form av undantag för att deras kund i sin tur ska betala innan du får ersättning. Vem har du avtal med, finns det ett skrivet kontrakt på det du har ombetts göra? Inte för att det är enda möjligheten att få betalt men då slipper du sannolikt försöka bevisa omständigheterna kring uppgörelsen.

du har rätt

Fakturan skulle ha varit betald till mig för 2 veckor sedan. Efter påminnelser fick jag svaret i dag att slutkundens firma gått i konkurs. Problem alltså.

Min faktura är ju ställt till reklambyrån å inte till det förtag som gått omkull? Jag kan ju förstå att byråns utgifter är betydligt större än mina å det lär dröja innan jag ev. får nåt för mitt arbete?

Men, hur funkar det här?

Det är ju faktiskt inte slutkunden du gjort jobbet till? Eller? Byrån anlitade dig
för ett jobb och det är således de som ska betala. Precis som du skrev, jag kan inte skita
i att betala min hyra, för att en kund inte vill betala mig!

Stå på dig, Byrån SKA betala.

Hoppas ju det.

För mig är det mycket pengar, som dessutom mer eller mindre redan är spenderade. (i teorin)
De har inte sagt att de inte ska betala, men jag tycker själv att det är så tröttsamt att hela tiden få "jaga" dem som ska betala en.

Hur klarar sig en vanlig anställd om de inte får sin lön den 25?

En annan faktura till samma byrå går ut om 2 dagar. Annan slutkund, vi får väl se hur det går.

Ser ni snart en massa kamerapryttlar till salu på köåsälj, kan ni anan att det gick mindre bra för mig.

Har du ett avtal med reklambyrån så finns väl inget att diskutera som jag ser det, du ska ha betalt för det jobb du gjort.

Att deras kund inte betalar dom är ju tråkigt men inte ditt problem.

Det är så jag ser det oxå.

Avtal var inget skrivet. Men jobbet beställt, genomfört och levererat - inga klagomål.

Kan tycka de kunde ha hört av sig om problemen med deras slutkund.
Nu har jag 2 veckor efter fakturans utgång påpekat det, då kommer de med info om slutkunds konkurs..

Hur fick du beställningen, mail, pappersform eller via telefon? Har du det skriftligt så kan du ju visa att du har fått jobbet från reklambyrån, och inte från slutkunden, dvs då ska dom betala.

Men, hur funkar det här?

Det är din uppdragsgivare som ska betala fakturan. Svårare än så är det inte. Om din uppdragsgivare inte gått i konkurs har de bara att betala dig för utfört arbete.

Detta förutsätter givetvis att ni inte avtalat om att debitering inte kan ske i händelse av konkurs för slutkunden. Sådana avtal tror jag dock inte förekommer i någon större utsträckning. :)

Dessvärre mobilsamtal. (Någon som känner någon på FRA?)

Byrån var med under fotograferingen, men det hjälper nog inte mig...

Drygt läge!

Det har ju skrivits / sagts / propagerats förr.
Alltid, alltid, alltid skriftligt. Men det hjälper inte dig nu.
Se däremot till att hålla dialogen på en sansad nivå. Då är det lättare att problem löser sig.

Men om det är en byrå som beställt jobbet av dig så är det ju de som är kunden - om inget annat avtalats. För du har ju fakturerat byrån, inte slutanvändaren av bilderna eller hur? Då har ju - eller skulle ha - byrån fakturerat slutanvändaren för bildproduktionen.

Har du något skrivet? Typ mail som visar accept?
Är du medlem i Sv Fotografers Förbund??
Där har du ju en viss hjälp att tillgå om det krisar också.

Hoppas det löser sig!

/Johan

Hej allihop.

3 veckor utan betalning, men lite roligt i sammanhanget är att ett annat jobb jag gjorde för samma byrå men en annan slutkund, fick jag betalt för i tid. Dvs nyligen.

Jag har inte tjatat på dem för jag ville se hur de gjorde med den senaste fakturan som de faktiskt betalade.

Kan man tolka det som att de faktiskt inte "skiter" i mig helt å hållet?

Men å andra sidan skiter det sig för mig helt och hållet nu, då jag har väldigt svårt att betala alla räkningar som brukar dyka upp och ska vara betalda runt den 27e. Dvs igår.

Jag är alltså inte anställd utan kör enskild firma.

Har någon tips på hur man går till väga med ev. kronofogde eller motsvarande?

Nu gäller inte lag och moral längre, utan min överlevnad.

Ska jag dö gör jag det helt utan betalningsanmärkningar.

(jag fick uppdraget via mobil och har alltså inga "bevis" på uppdragets art)

Hej allihop.

3 veckor utan betalning, men lite roligt i sammanhanget är att ett annat jobb jag gjorde för samma byrå men en annan slutkund, fick jag betalt för i tid. Dvs nyligen.

Jag har inte tjatat på dem för jag ville se hur de gjorde med den senaste fakturan som de faktiskt betalade.

Men å andra sidan skiter det sig för mig helt och hållet nu, då jag har väldigt svårt att betala alla räkningar som brukar dyka upp och ska vara betalda runt den 27e. Dvs igår.

Ja, alltså du har en stor fördel i att ni har gjort affärer ihop tidigare och att de har betalt dig tidigare. Om det verkligen var byrån som betalade din förra faktura så är det ett starkt tecken på att de anser sig som din uppdragsgivare. Om allt annat lika, så är det din uppdragsgivare denna gång också.

Du bör inte gå till kfm innan du har skickat ett skriftligt krav till dem. Har du gjort det och de vägrar betala: ansök om betalningsföreläggande hos kfm. Sannolikt kommer byrån bestrida och då skickas det till tingsrätten om du begär det. Svårt att utan närmare info uttala sig om dina möjligheter till att vinna i tingsrätten. En fördel är att om det inte rör jättestora pengar (runt 18-20 tkr) så riskar du inte att betala deras rättegångskostnader. Innan du drar igång rättsligt förfarande, kolla med ditt försäkringsbolag hur ditt rättsskydd funkar.

Men först av allt, diskutera igenom med byrån varför de inte vill betala om du inte redan har gjort det och förklara din syn på det hela. Sakligt.

Tack.
Jag försöker vara så saklig jag kan och vill inte hetsa upp mig i onödan, men Kronofogden står snart för dörren och jag kan inte betala.
Att leva på nudlar i någon vecka klarar jag mentalt, men även nudlarna måste inhandlas.

Byrån förklarade att det inte kan betala mig eftersom deras kund just gått i KK. De sade aldrig att de inte skulle betala. De skulle låta mig veta hur det gick..

Troligtvis förstår det att mina uppdrag är mitt jobb och utan betalning, faller jag - liksom dem. De får ju troligen inte heller betalt av deras slutkund iom konkurs.

Jag får maila dem i morgon och be på mina knän

Ja, det ska du givetvis göra - men var det överhuvudtaget aktuellt att tro det? Er oenighet handlar väl om ett enskilt uppdrag och inte om att du inte ska få betalt för några jobb alls?

Du ska kanske prata med företaget? Jag tror det ger dig en större chans att klara saker och ting jämfört med att be om råd på ett internetforum.

Självklart ska jag prata med dem igen.
Jag och företaget är inte oeniga om nåt.

Problemet för mig är att min kund, byrån, inte kan (vill?) betala min faktura till dem då deras kund, som jag indirekt plåtade åt, nu har gått i konkurs.

Jag lever redan på små marginaler och januari är ofta en tuff månad.

Det spelar egentligen ingen roll om jag får mina pengar om 3 månader, då är det redan försent.
Betalningsanmärkningar är svåra att få bort.

Vet inte om det är hårdare för företag än privatpersoner....
Men om räkningarna skulle vara betalda igår så kommer det ju säkert en påminnelse om 14 dagar och oftast en till sedan är det inkasso och det är väl 2-3 inkassobrev innan de skickar det till kronis? Och ofta går det att ringa till företaget man har skulder till och förhala betalningen lite de vill sällan ta det till inkasso.

Tack.
Jag försöker vara så saklig jag kan och vill inte hetsa upp mig i onödan, men Kronofogden står snart för dörren och jag kan inte betala.
Att leva på nudlar i någon vecka klarar jag mentalt, men även nudlarna måste inhandlas.

Byrån förklarade att det inte kan betala mig eftersom deras kund just gått i KK. De sade aldrig att de inte skulle betala. De skulle låta mig veta hur det gick..

Troligtvis förstår det att mina uppdrag är mitt jobb och utan betalning, faller jag - liksom dem. De får ju troligen inte heller betalt av deras slutkund iom konkurs.

Jag får maila dem i morgon och be på mina knän

Ring eller besök dem istället för att maila. Be inte på dina bara knän, utan förklara läget.

Bland de sakliga argumenten är att du inte kan stå till svars för deras risktaganden. Det är de som bedömt kreditrisken med den konkursade kunden och då ska de bita i det sura äpplet. Sedan får du inte vara så hård att du tvingar dem att leva på en halv portion nudlar i veckan eller knuffar dem över konkursens kant, för det vinner du inget på heller. Inled en förhandling med dem helt enkelt och börja med att kräva full betalning. Du kommer kanske inte att få hela beloppet, men se till att du åtminstone får så mycket att du kan äta blodpudding i stället för nudlar någon dag i veckan. Sedan bör du ta dig en funderare på priset du ger till byrån och om du kanske måste dela upp faktureringen alternativt börja kräva förskott då de inte har den betalningsförmåga som de borde. Hög risk=högt pris.

Självklart ska jag prata med dem igen.
Jag och företaget är inte oeniga om nåt.

Problemet för mig är att min kund, byrån, inte kan (vill?) betala min faktura till dem då deras kund, som jag indirekt plåtade åt, nu har gått i konkurs.

Då är ni väl oeniga?!

För det är väl din uppdragsgivare du fakturerat, och som nu inte betalar dig för det jobb du gjort åt dem?

Det är så jag ser det oxå.

Avtal var inget skrivet. Men jobbet beställt, genomfört och levererat - inga klagomål.

Kan tycka de kunde ha hört av sig om problemen med deras slutkund.
Nu har jag 2 veckor efter fakturans utgång påpekat det, då kommer de med info om slutkunds konkurs..

Har de inte inom 8 dagar från fakturadatum klagat på fakturan i ett rek brev så tror jag de står sig slätt!

/Janne

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar