Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Firewire funkar ej

Produkter
(logga in för att koppla)

stefan-2

Avslutat medlemskap
Köpt en Sandisk firewire kortläsare till min bärbara dator men den dyker inte upp när jag ansluter den . Har satt en adapter från "stor till liten " kontakt för att få in den i datorn !
Någon som vet råd ? Kör med Compact Flashkort
 
Hej Stefan!
Har du verkligen ett firewirekort i din bärbara dator? Om så, kolla i enhetshanteraren (nås via högerklick på "den här datorn" och val av egenskaper) om kortet funkar. Är det samma hastighet på firewire i datorn som på Sandiskkortet (400 eller 800)?
/Bertil
 
Sandisks firewire-läsare behöver strömmatning via firewire och 4-pinnars (lilla) firewire matar inte ström.

Det funkar inte heller att sätta in ett expresscard/PC-card med firewire då de inte heller matar ström, trots att det är 6-pinnars (stora) firewire.
 
Tack ! Var som jag trodde Sandisk läsaren kräver ström ! dettta vet inga säljare på Dustin eller genaralagenten. Får nu köra med USB-2 kortläsare den ger väl ungefär samma överföringshastighet ?
 
Jag lärde mig det den hårda vägen och efter inköp av kort och annat så hittade jag informationen på Sandisks hemsida av alla ställen. Lite research innan inköpet hade sparat mig många gråa hår. ;)

Jag kör USB2 i lappen och firewire i den stationära numera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.