Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Firefox 3.5 färger

Produkter
(logga in för att koppla)

icebar67

Aktiv medlem
Har precis uppgraderat Firefox till ver.3.5. Efter detta så är färgerna eller snarare ljusstyrkan betydligt mörkare än tidigare version. Är det någon annan som upplever samma sak?

InternetExplorer ser fortfarande ok ut så det är definitivt något man har gjort i Firefox.

Har inte prövat aktuell version, men numera ska färghanteringen vara påslagen som standard.

Om någon annan råkar ut för samma problem så kan man stänga av color managment vilket löser problemet:

Color management is enabled by default which may cause this color problem on some machines. To fix this you need to type in as URL about:config and than go to line gfx.color_management.mod and set it to 0.

Om någon annan råkar ut för samma problem så kan man stänga av color managment vilket löser problemet:

Color management is enabled by default which may cause this color problem on some machines. To fix this you need to type in as URL about:config and than go to line gfx.color_management.mod and set it to 0.

gfx.color_management.mode ska de vara och problemet gäller endast windows antar jag?

Har precis uppgraderat Firefox till ver.3.5. Efter detta så är färgerna eller snarare ljusstyrkan betydligt mörkare än tidigare version. Är det någon annan som upplever samma sak?

InternetExplorer ser fortfarande ok ut så det är definitivt något man har gjort i Firefox.

Hej på Svenska fotografers förbunds WWW. SFF.se hemsida finns en bra anvisning
hur man korrigerar färgerna vid användning av Firefox 3.5

Mvh NE

Efter lite läsning ändrade jag i
about:config
gfx.color_management.mode = 1 (från 2 som anger att enbart taggad grafisk skall color_manage:as) se http://kb.mozillazine.org/Gfx.color_management.mode
gfx.color_management.mode = -1 honor rendering intent of the image file (från 0 - perceptual) se http://kb.mozillazine.org/Gfx.color_management.rendering_intent

Nu ser det ut som när jag hade färghantering i Firefox 3.0.x

Sedan måste förståss
gfx.color.management.desplay_profile peka rätt också

Är man tvungen att vara medlem för att ta del av detta?

Adressen du ger går till fallskärmsförbundet.

Är det de här du menar (jag hittar dock inget åtkomligt där om firefox 3.5)
http://www.sfoto.se/

Hej! Den sista adressen är rätt och där låg när jag fann den här sidan en anvisning hur man skulle göra. Du verkar att ha hitta rätt åtgärder för färgkonfigurationen i alla fall. Mvh Ne

Är det så att färghanteringen är aktiverad direkt efter installation i FF 3.5?

Internet Explorer ser aldrig OK ut, så att om det diffar mellan dessa två program tyder det på att Firefox har färghanteringen påslagen direkt efter installationen. i FF 3.0 måste man aktivera färghanteringen för att den skulle fungera korrekt.

Stefan

Mode 2 är det korrekta läget, dvs, endast bilder med profil ska färghanteras (det är så Safari jobbar och har gjort väldigt länge).
Mode 1 förlitar sig på att hela världen har full koll på profiler och har profildata i alla bilder, tyvärr ser inte världen ut så :)
Vet inte om det ändrats sedan Firefox 3.0.x, men mode 1 gällde tidigare _all_ grafik, inklusive färger satta med t.ex. CSS.

Det är precis detta som är anledningen till varför det är dumt att inte ha med profiler i sina bilder, som så många gånger rekommenderas här på FS av någon obegriplig anledning.

Profilen måste inte vara specificerad i webbläsaren då den defaultar till systemets profil när den inte anges.

Senast ändrad:
Jag har en plattskärm som ger tokmättat rött utan colormanagement då ger mode = 1 betydligt bättre bilder även på otaggade bilder. En del ställen där man laddar up bilder krymper dem och profiluppgift går förlorad. Med mode=1 i firefox och sRGB profil i bilderna blir det iallafall rätt på min skärm. Sen om det är rätt är en annan femma

Jag har en plattskärm som ger tokmättat rött utan colormanagement då ger mode = 1 betydligt bättre bilder även på otaggade bilder. En del ställen där man laddar up bilder krymper dem och profiluppgift går förlorad. Med mode=1 i firefox och sRGB profil i bilderna blir det iallafall rätt på min skärm. Sen om det är rätt är en annan femma
Det är för att mode 1 antar att allting är sRGB som standard.

På en skärm med större färgrymd blir det fenomenet du beskriver, det är därför det är extra viktigt att folk börjar bifoga profiler och att sajter som förminskar bilder gör detta på ett korrekt sätt.
Jag tar för givet att folk som inte bäddar in profiler inte vill att jag ska titta på deras bilder :)

Att det blir "rätt" på din skärm är för att du kompenserar för andras fel.

Mode 2 är det korrekta läget, dvs, endast bilder med profil ska färghanteras (det är så Safari jobbar och har gjort väldigt länge).
Mode 1 förlitar sig på att hela världen har full koll på profiler och har profildata i alla bilder, tyvärr ser inte världen ut så :)
Vet inte om det ändrats sedan Firefox 3.0.x, men mode 1 gällde tidigare _all_ grafik, inklusive färger satta med t.ex. CSS.

Försökt att kolla dokumentationen för Firefox 3.5 och det är lite diffust vad de olika lägena gör. Men i Firefox 3 fungerade det så att om man aktiverade färghanteringen så användes den inbäddade profilen om det fanns en sådan, i annat fall tilldelades sRGB och sedan konverterades bilden till skärmprofilen. Så om bilden låg i sRGB men det inte fanns en inbäddad profil fungerade det alldeles utmärkt. Jag misstänker att det fungerar på samma sätt i länge 1, men har inte kunnat testa.

Stefan

Försökt att kolla dokumentationen för Firefox 3.5 och det är lite diffust vad de olika lägena gör. Men i Firefox 3 fungerade det så att om man aktiverade färghanteringen så användes den inbäddade profilen om det fanns en sådan, i annat fall tilldelades sRGB och sedan konverterades bilden till skärmprofilen. Så om bilden låg i sRGB men det inte fanns en inbäddad profil fungerade det alldeles utmärkt. Jag misstänker att det fungerar på samma sätt i länge 1, men har inte kunnat testa.

Stefan
Den stora nackdelen var att all grafik hanterades så, även färgerna på hemsidan (dessutom med 10-15% prestandaförlust).
Själv tycker jag det är fel väg att gå att förutsätta att allting är sRGB bara för att skaparen inte har valt att bädda in en profil, hur gör vi när Adobe RGB (eller någon annan färgrymd som inte är lika begränsad som sRGB) tar över som standard, då blir det samma visa om igen.

Senast ändrad:
Själv tycker jag det är fel väg att gå att förutsätta att allting är sRGB bara för att skaparen inte har valt att bädda in en profil, hur gör vi när Adobe RGB (eller någon annan färgrymd som inte är lika begränsad som sRGB) tar över som standard, då blir det samma visa om igen.

Det lär nog dröja innan dess, idag sitter många på skärmar som inte ens klarar av att visa sRGB. Dessutom är det faktiskt en standard, rekommenderas av W3C. Nu är det ju ofta som man inte följer dessa standarder som de rekommenderar, men sRGB är så inarbetat att det kommer finnas kvar under många år.

Stefan

Lånar tråden då jag har precis samma problem som trådskaparen, men efter att ha läst hela tråden har jag fortfarande problem :(

Mitt utgångsläge är att jag använder en Macbook Pro med en extern skärm i form av EIZI Coloredge CG222W. Skärmen är kalibrerad med Eizos egna programvara Colornavigator och en GretagMacBeth EYE-ONE Display. 75cd, 5500k 2.0gamma.

Som jag upplever det så visas färgerna i Photoshop och Safari exakt lika. både i nyans och mättnad. Firefox däremot i version 3.5.1 visar både bilder och allt gränssnitt på tok för mörkt och mättat.

Testade att gå tillbaka till Firefox 3.0.12,och med dess standardinställningar så upplever jag ingen skillnad mellan Safari och Firefox...

Däremot, när jag enligt Stefans länk gick in och ändrade i about:config på FF 3.0.12 så visas färgerna lika "fel" som de gör med FF 3.5.1

Och det är ungefär här jag börjar ge upp :(

Till saken hör att när jag kikar på bilder i Finder så ser de lika "fel" ut som de gör i FF 3.5.1 och FF3.0.12

Jag börjar ju fundera på om det är safari och photoshop som är fel?

Tacksam för era tankar o tips!

mvh johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar