Annons

Finns det positivt sv/v papper?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Finns det positivt sv/v papper som man kan framkalla själv?
Jag har en liten intressant ide att köpa en gammal kamera med stort neg. format (9*12 kanske) och ladda den med papper direkt och framkalla det som det är utan att gå via film.
 
I bland när man kopierar kan det vara riktigt knepigt att pjatta vissa delar för att ljusa upp små exakta detaljer.

Då gör man en första kopia som innehåller så mycket toner man behöver.

Sedan torkar man bilden.

Vänder upp och ner direkt på nästa papper. Lägg på glasskivan för kontaktkartor.
Belys rakt igenom.

Du får ett pappersnegativ.

Torka pappersnegativet.

Fram med en mjuk blyertspenna och skugga de delar som du vill pjatta bort.

Vänder upp och ner pappersnegativet direkt på nästa papper. Lägg på glasskivan för kontaktkartor.
Belys rakt igenom.

Voila!
Du har ett positiv med detaljpjattning som blir likadant varje gg. Vill du sudda ut ännu mer så skuggar du bara mer på negativet. Räcker det inte så kan man börja skugga redan på första positivet och börja om från början.

Det är en fördel att använda RC-papper till omvandlingarna.
De torkar snabbare.
Är tunnare.
Lättare att lysa igenom.

Sedan kan man lägga till sina egna artisktiska streck lite här & var om man tycker det blir vackert.
 
Kodak professional azo

Så här står det om detta på Kodaks teknik spec. från 2005 (nr G-10):
KODAK PROFESSIONAL AZO Paper is a blue-sensitive,
graded-contrast contact paper with a fiber base. It provides
excellent tone reproduction for negatives of low to normal
contrast ranges, and it is popular with large-format fine-art
photographers. It is designed for commercial, contact
printing, fine-art, and proof-printing applications. For use
with a contact printer, not an enlarger."

Om jag kommer ihåg rätt så finns det två fotografer i USA ,Michael Smith och Paula Chamlee (möjligen att den stavningen är fel) som har arbetar med detta papper.
 
1-6 ASA. Det blir knappast handhållet med bländare 32-45.
Men med ett par blixtar på 1000 Ws ska det nog fixa sig.
 
Azo är även det ett negativt papper.

Så vitt jag vet finns det inga direktpositiva fotografiska emulsioner, de bygger alla på att antingen man exponerar ett negativ på en negativ emulsion, eller, om det är ett positiv som exponeras, ett bleksteg där där den negativa bilden bleks bort och en positiv bild, som skapas med återexponering, finns kvar. Det steget kan ske kemiskt eller med ljus.

Det går att blanda till ett eget blekbad och skapa en rudimentär "direktpositiv" process i sitt mörkrum. Enkelt är det inte, men det går. Kolla in: http://unblinkingeye.com/Articles/NbyR/nbyr.html

Det går säkerligen att göra med fotopapper också.
 
Se där ja, jag hade fel så klart. Hur det direktpositiva pappret från Efke funkar är klart intressant. Är det ett solariserat papper månne?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.