Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Finns det ny mjukvara till Dynax 5D?

Produkter
(logga in för att koppla)

bandola83

Aktiv medlem
Jag köpte min Dynax 5D i december och upptäckte att det finns en bugg i mjukvara. Ibland så fungerar inte nedåt-pilen på fyrvägskontrollen. Jag kan t.ex. inte blädra ner i menyer, men upp går bra. Är det någon annan som har/haft detta problemet och kan man fixa det men någon uppdatering?

/Mange

Jag har inte upplevt det problemet, och jag tror inte att det finns nån ny mjukvara till D5D än.

Kan ju vara ett mekaniskt fel på knappen som går på garantin.
4-vägskontrollen har ju långt ifrån kassaskåpskänsla om man uttrycker sig i underdrift,
synd på en annars toppenkamera.

Väcker denna tråd istället för att skapa en ny.
Jag undrar om någon vet om det finns nån updaterad mjukvara till KM D5D.
Jag köpte min D5D i augusti förra året. Svärfar har oxå köpt en nu (kanske två månader sedan) och jag tror att det är skillnad på mjukvaran i våra kameror. Det jag har märkt är skillnad på hur de hanterar Auto ISO, min går aldrig upp över ISO 400, medas svärfars iaf använder upp till ISO 800. Har inte haft tid att undersöka detta jättenoga, eller leta efter fler skillnader men jag är ganska säker på att det är skillnad.

Går det att få tag på nån updaterad mjukvara?
Är det nån annan som märkt dessa skillnader?

Tack på förhand.
/Gustav

gubn skrev:
Väcker denna tråd istället för att skapa en ny.
Jag undrar om någon vet om det finns nån updaterad mjukvara till KM D5D.
Jag köpte min D5D i augusti förra året. Svärfar har oxå köpt en nu (kanske två månader sedan) och jag tror att det är skillnad på mjukvaran i våra kameror. Det jag har märkt är skillnad på hur de hanterar Auto ISO, min går aldrig upp över ISO 400, medas svärfars iaf använder upp till ISO 800. Har inte haft tid att undersöka detta jättenoga, eller leta efter fler skillnader men jag är ganska säker på att det är skillnad.

Går det att få tag på nån updaterad mjukvara?
Är det nån annan som märkt dessa skillnader?

Tack på förhand.
/Gustav

När du kör på autoläget går den upp till ISO800. När du använder P, A, S eller M - lägena så går den upp till ISO400.

Dett gäller ju bara om du kör ISOauto.

Det var jag som skapade tråden för ett tag sedan. Och jag tror inte att det kommer någon ny mjukvara. Sony kommer ju släppa en ny model gjord på D5D. Tror inte dom sitter och letar buggar i ett gammalt hus då.

bandola83 skrev:
När du kör på autoläget går den upp till ISO800. När du använder P, A, S eller M - lägena så går den upp till ISO400.

Dett gäller ju bara om du kör ISOauto.

Det var jag som skapade tråden för ett tag sedan. Och jag tror inte att det kommer någon ny mjukvara. Sony kommer ju släppa en ny model gjord på D5D. Tror inte dom sitter och letar buggar i ett gammalt hus då.

OK, det förklarar nog saken, jag kör (nästan) aldrig kameran på det gröna auto-läget, utan mest P, A eller S.

Tack för snabbt svar, nu slipper jag undra.

Är det inte nästan "konstigt" att/om det inte kommit någon uppdatering av programvaran för kameran?

zkirtap skrev:
Är det inte nästan "konstigt" att/om det inte kommit någon uppdatering av programvaran för kameran?
Det är nog inte så konstigt eftersom Sony tagit över, har tyvärr heller ingen aning om Sony kommer att tillhandahålla nåt sådant till KM:s modeller?

Är tyvärr lätt skeptisk...

//Larsa

Visserligen, fast modellen fanns ju ett tag innan övertagandet och någon bugg brukar de ju alltid åtgärda, eller juster nåt.

zkirtap skrev:
Visserligen, fast modellen fanns ju ett tag innan övertagandet och någon bugg brukar de ju alltid åtgärda, eller juster nåt.
Jo, helt klart...

Tror att det kom två uppgraderingar till D7D, den första gjorde underverk med skrivtiden till minneskortet.

Kan ju vara så att det slog lite stopp på KM när detta med nedläggningen startade, normalt sett så skulle det ju ha kommit en uppgradering till 5D mest med tanke på de blixtproblem som finns. Hur är det med dessa förresten? Är det några problem, tycker inte att man läser nåt om det idag?

//Larsa

.Z. skrev:
Hur är det med dessa förresten? Är det några problem, tycker inte att man läser nåt om det idag?

//Larsa

Det är såklart samma skit som innan.
Är lite sur över att det inte kommit nån ny mjukvara till D5D:n och det lär väl aldrig göra det heller.
Har funderat på att skaffa ett Sigma 18-50/2,8 för att få fast bländare hela vägen. Det är när bländartalet glider med zoomen som kameran inte hanterar korrekt. Tycker det suger lite att slanta upp 4500:- för ett nytt, letar efter ett begat till hyfsat pris, men det finns inte allt för många till salu.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar