Annons

Finns det några erfarenheter av en "mediakopiator"?

Produkter
(logga in för att koppla)
Är som jag förstår det bara en låda med kortläsare. Du måste komplettera med en hårddisk. Är troligen smidigare och knappast dyrare att köpa en färdig enhet t.ex dena: http://www.zebramedia.com/butik/shop.asp?Avdelning=798

Fungerar i alla fall så att du kopierar över bilderna från ditt minneskort till hårddisken i dosan, och sedan därifrån till datorn när du kommer hem...

/Johan
 
Finns det fler konkurrerande produkter som gör samma sak förutom medikopiator som jag länkar till överst och den på zebramedia som Johan länkar till? Egentligen är det väl inte mycket konstigare än en liten hårddisk och en kortläsare men det finns ändå produkter i olika prisklasser?

Vidare, har någon provat att koppla sin digitalkamera till en iRiver H320 som har USB in? Det vore praktiskt att ha en kompinerad mp3/ogg/aac/wmf-spelare som dessutom kan lagra mina digitalbilder :)

-Jimmy
 
Jamen den här e ju lite intressant! Om dosan går på 795 kronor å så lägger man till en 40 GT HITACHI 2,5" som går löss på 890 kronor (mikromafia.fi) så får man en 40 GB:are för under 1700 kronor. Det att jämföra med färdiga 40 GB:are från zebramedia som går på 2200 kronor eller mer...! Potentiellt en liten inbesparing. Liten, men dock. Eller har jag missförstått allt?
 
en arbetskollega har en sådan och den är han nöjd med dessutom kan man ju börja med en mindre (billig) disk och sedan byta disk vartefter dom kommer ner i pris och det gör dom som bekant i ganska rask takt.
 
Den på Dustin drivs av ett 1400mAh Li-batteri, medans PSDn drivs med 4st AA-batterier.
För PSD säger man "with 4 fully charged Black Diamond Media 2000Mah AA batteries. Total data transfered before batteries died = 14.8GB"
Dvs 4*2000 mAh => 14.8 gig i överföring.
Om det är samma verkningsgrad på den från Dustin skulle det innebära att man är strömlös efter 2,59 gig...
Vet dock inte hur effektiv den är, så det är spekulationer från min sida, dock värt att kolla upp.
 
Jag har en E-tank / Image-tank III med 40GB disk. Den tar massa olika kort och är enklast möjliga funktion - den kopierar datat, inga möjligheter att göra något med innehållet på disken utom via dator. Den har tyvärr inbygda batterier vilket gör att när de laddat ur måste man ladda om den. Det är helt ok så länge man rör sig / reser i civiliserade trakter. Jag köpte den för att ha på fjällvandringar etc. och då är det ett problem, speciellt eftersom den efter c:a en vecka laddar ur av krypström.

Jag kan väl även tillägga att den just nu inte fungerar alls utan måste lämnas in till Zebramedia för utbyte / reparation av elektroniken. Disken var som tur var hel med innehålelt i behåll... (Ett + till Zebra för bra bemötande när jag påtalade felet för dem).
 
det dar later konstigt med batteritiderna..
jag har en iriver, tror batteriet ligger under 2000ma, men den kan jag nog fylla och tomma flera ganger (20gb) pa en laddning.. vill tillagga att h320/40 som har usb2go kraver att kameran stodjer detta, vilket som jag forstar det inte manga kameror gor...
/G
 
Highweiss skrev:
Jamen den här e ju lite intressant! Om dosan går på 795 kronor å så lägger man till en 40 GT HITACHI 2,5" som går löss på 890 kronor (mikromafia.fi) så får man en 40 GB:are för under 1700 kronor. Det att jämföra med färdiga 40 GB:are från zebramedia som går på 2200 kronor eller mer...! Potentiellt en liten inbesparing. Liten, men dock. Eller har jag missförstått allt?
Skulle vara då att priserna på Dustin är ex moms medan Zebramedia presenterar sina priser ink moms vilket innebär att 1700 egentligen motsvarar 2125 ink moms. Sedan tillkommer frakt.
Zebramedias billigaste 40GB-lösning kostar precis över 2100. Så egentligen känns det som om det kvittar.
 
davidvpt skrev:
Skulle vara då att priserna på Dustin är ex moms medan Zebramedia presenterar sina priser ink moms vilket innebär att 1700 egentligen motsvarar 2125 ink moms. Sedan tillkommer frakt.
Zebramedias billigaste 40GB-lösning kostar precis över 2100. Så egentligen känns det som om det kvittar.

Ah, ok, såg inte att det var utan mums... då så.

Hur är det f.ö i Sverige, finns Tripper, FlashTrax, Image Tank och dylikt på hyllorna i butikerna där? Jag har gått runt i alla tänkbara butiker i vår hufvudstad utan att hitta något! Nån butik hade en modell av extern hårdskiva med display som var gjord för mp3 och filmfiler å den kostade typ 8000 kronor. Inte ens kamerabutikerna (som f.ö knappt har nått analogt kvar på hyllorna) har fattat att det trots allt finns ett litet behov för bärbara lagringsenheter bland den växande skarar digitalfotografer...!?
 
Ja å för övrigt - snubblade över en bärbar lagringsgrej som heter Digi Wallet. Har tydligen funnits på markanden i flera år. Finns i 3Gb, 10Gb och 20Gb:s modeller. Men jag hittar inte mycket info på nätet om Digi Wallet... är det nån här på FS som känner till den!?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.