Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Finns det någon bra kurs på DVD?

Produkter
(logga in för att koppla)

Simna

Aktiv medlem
Är helt "grön" på att filma med min kamera så, finns det någon bra kurs på DVD där man kan lära sig lite teknik och tips om hur man ska tänka och hur man ska göra och hur man inte ska göra?

Varför DVD? Nätet bara kryllar av filmer om alla möjliga nivåer.

Jo, jag har hittat en del, men det blir liksom bara en massa fragment hit och dit. Det hade varit betydligt lättare om man hade sett hela gången från början till slut.

Finns det några speciella filmer du kan rekommendera?

Jo, jag har hittat en del, men det blir liksom bara en massa fragment hit och dit. Det hade varit betydligt lättare om man hade sett hela gången från början till slut.

Finns det några speciella filmer du kan rekommendera?

Kolla moderskeppet. De har filmer online men om man hellre vill ha dem på DVD går det bra att beställa det också.

Ja, nu tänker jag inte på redigeringen utan själva filmningen. Mer praktiska tips.
Moderskeppets dvd-kurser när det gäller video med dslr handlar om redigering (jag har inte kunnat hitta några andra i alla fall).

Redigeringsprogrammet jag har är Sony Vegas Movie Studio 11 Platinum Suite.

Ja ghar Moderskeppets kurs för Premiere Pro.
De tar upp en massa tips om vad man inte bör göra, men det vävs in i själva programutbildningen.
Tex:
Filma aldrig mindre än 10s.
zooma inte.
Ljudet är viktigare än filmen.

Ja ghar Moderskeppets kurs för Premiere Pro.
De tar upp en massa tips om vad man inte bör göra, men det vävs in i själva programutbildningen.
Tex:
Filma aldrig mindre än 10s.
zooma inte.
Ljudet är viktigare än filmen.

OK jag förstår. Men det känns ju inte riktigt värt pengarna för att få de tipsen. Det som hade varit riktigt intressant är att få se hur de gjorde för att få ett visst resultat vid själva filmningen.

I grund o botten bör man skriva en story board.
planera alla scener o sen filma.
Det är väl det som skiljer proffset från amatören.
Proffset vet vart hen skall innan det startar.
O ljussätter efter den stämning hen vil skapa.

I grund o botten bör man skriva en story board.
planera alla scener o sen filma.
Det är väl det som skiljer proffset från amatören.
Proffset vet vart hen skall innan det startar.
O ljussätter efter den stämning hen vil skapa.

Jo, jag förstått att man behöver ha planen klar, så att säga. Men vad som vore intressant att se/veta är t ex nödlösningar för att fixa ljuset vid inomhusfilmning när man inte har pengar att köpa studiolampor, exempel på filmning med olika hjälpmedel (både hur och med vad det gjordes och resultatet) osv.

Jag håller med om att det finns en lucka på det här området vad gäller utbildningsmateriel. Filmning har fått en rejäl renässans teknikmässigt och prismässigt – men precis som på den analoga videokamerans tid begås det många misstag av okunskap. Film är inte alls lika förlåtligt som stillbildsfotografering!

Är helt "grön" på att filma med min kamera så, finns det någon bra kurs på DVD där man kan lära sig lite teknik och tips om hur man ska tänka och hur man ska göra och hur man inte ska göra?

Vad har du för kamera? Dave Dougdale på Learningdslrvideo säljer tretimmars-kurser på tex Canon 600d, 700d, 5d osv.

Jag har en Nikon D800. Har märkt att många kurser eller tutorials är för just Canon.
Tack i alla fall för tipset.
Canon är större på video.
Men så länge man inte blandar in Magic Lantern hacket så borde allt som sägs gälla för Nikon också. Framförallt D800an, eftersom att den har både HDMI(tror det heter så) o mickingång.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar