Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Finns det kompaktblixtar som kan mäta sig med Metz45?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Okker

Aktiv medlem
Hej,


Jag letar efter en kompaktblixt som kan mäta sig med en Metz45:a som inte kommer få plats i den lilla väskan .

Blixten ska vara robust, driftsäker, kunna vinkla och vrida huvudet. Den skall också ha manuella inställningsmöjligheter t ex 1/1 - 1/32. En bonus är om den lirar TTL-mässigt med Nikon.

tack på förhand

/Johan
 
Metz har en alldeles förträfflig blixt som är både kompakt och sannslöst batterisnål som heter Metz MZ 54. Lite dyr bara. Drygt 4000:-
 
Tack för tipset!

Du menar alltså denna ? MZ54(i)

Den verkar intressant faktiskt! Du har en själv? Hur är byggkvaliteten?

Hyffsade ledtal
Zoom 20 24 28 35 50 70 85 105
160/23° 28 35 39 43 50 55 57 68

Och ställbar ner till 1/256 (vad man nu ska med så lite effekt till egentligen).

Men jag förstår inte riktigt, finns det även en (i) version med SCA-adapter?

mvh
Johan
 
Hej Johan!

Jag har ägt en tidigare version av mz54:an ("mz3") och kan tveklöst rekomendera den om du söker en blixt som ger bra ljus och har många inställningsmöjligheter.

Vill du ha en enkel "montera-sikta-tryck" blixt så är det inte det bästa valet imho, just eftersom den har så många möjligheter så blir det lätt förvirrande...

Till fördelarna hör ett kompakt format, bra batteritid, otrolig uppladdningstid (klarar seriebildstagning!) massor av funktioner, som tex upplättning, high-speed sync, sync på bakre ridå, ttl mätning med kameran, egen mätning som ger dig möjlighet att anänvda den inbyggda upplättningsblixten då du studsar huvudblixten i taket, en inbyggd diffusor för vidvinkel etc etc.

Byggkavlitén är verkligen imponerande. Den slår Canon:s orignalblixtar och intrycket av den och dess distinkta "klick" inställningar är helt enkelt fantastiskt. Den är på inget sätt vek eller plastig, tvärtom känns den gedigen.

Bildresultatet är mycket bra.
Själv använde jag den oftast med dess egna mätmetod, eftersom det gav möjlighet att använda den lilla blixten på framsidan. Det kombinerade ljuset av studsad huvudblixt och liten upplättningsblixt är helt suveränt.

"Metz-läget" upplevde jag som exponreingssäkrare än Canon eget ttl läge faktiskt. Vette 17 hur det burit sig åt men bra var det iaf. Lilla upplättningsblixten fungerar dock inte i canon/nikon/märkes TTL läge, eftersom ingen av dessa har den funktionen med den lilla blixten på framsidan. Det är alltså en extrafunktion du får då du använder "metzläge" för blixtexponeringen.

Det var en himla bra blixt och jag kan sakna den biland. Själv bytte jag till en Canon 580ex istället. Inte pga kvalité eller bild/ljusresultat (där Metz:en alltså är minst lika bra enligt mig), utan för att dess många funktioner blev förvirrande biland, i synnerhet för min sambo som ville ha en blixt som var enklare att hantera. Metz:en är nämligen lite "teknokratisk" och kräver mer eller mindre att du läser instruktionsboken innan du använder den...

Dess många funktioner och exponeringslägen är inte direkt självklara eller intuitiva, vilket kan göra en väldigt fundersam emellanåt. Pinsamt nog missade jag själv en inställnings då jag skulle visa blixten för en intresserad köpare... *skäms* Så den stora nackdelen är alltså dess fördel - de många inställningsmöjligheterna och menysystemet för att komma åt dessa.

Med ett enklare och mer intuitivt menysystem skulle jag troligen byta tillbaka, från Canon till Metz...

SCA adaptern beror på vilken kameratillverkare den skall sitta på och dessa adaptrar går att byta. Så har du tex en analog Nikon men en digital Olympus så kan du använda samma blixt genom att att byta "fötter" på den. Du kan därför spana in en beggad 54:a och köpa en med fot till Nikon (om du har Canon - eller vice versa) och sedan komplettera med lämplig fot.

I takt med att kameratillverkarna inför nya funktioner kan det krävas att foten uppdateras med ny progrmvara för att stödja dessa funktioner. Det är dock möljligt att uppdatera foten programvarumässigt för ett par hundralappar, så det är ingen katastrof på nåt sätt. Tvärtom uppfattar jag det som relativt framtidssäkert. Jag tolkar det som att foten är själva "tolken" mellan kameratillverkarens blixtspråk (i-ttl/e-ttl etc VS Metz). OM det stämmer, så är det värsta som kan hända att det krävs en helt ny fot (om tillverkaren ändrat väldigt mycket i funkionerna så att foten inte kan uppdateras). Du har fortfarande en underbar blixt och behöver då bara köpa en ny fot.

Som sagt, dess förtjänster är samtidigt dess nackdelar. Med ett bättre och mer användarvänligt menysystem hade jag återgått till Metz. I dagsläget fortsätter jag med min Canon blixt. (580), den är föredömligt enkel att hantera, även för min sambo.

Vad gäller olika versioner av 54:an så tror jag det finns en budget version som heter nästan likadant, men som inte har utbytbar fot och som ej heller går att vrida i sidled, utan endast upp/ned. Jag skulle köpa den som går att vrida i bägge led och med utbytbar fot. Jag kan ha fel om fötterna/modellerna, så kolla med butiken så du får rätt grejer.


/Kjelle



Johan Okker skrev:
Tack för tipset!

Du menar alltså denna ? MZ54(i)

Den verkar intressant faktiskt! Du har en själv? Hur är byggkvaliteten?

Hyffsade ledtal
Zoom 20 24 28 35 50 70 85 105
160/23° 28 35 39 43 50 55 57 68

Och ställbar ner till 1/256 (vad man nu ska med så lite effekt till egentligen).

Men jag förstår inte riktigt, finns det även en (i) version med SCA-adapter?

mvh
Johan
 
Tack för snabba och uttömliga svar.

Jättebra att höra om byggkvalitetskänslan.

Tveklöst måste blixthuvudet ha inställningsmöjligheter för att kunna vrida.

Peka och tryckblixt är inget som helst krav. Jag ljusmäter oftast och blixten skall ffa vara portabel jämfört med en Metz45:a för att kunna ta med på resor. Därutöver jämförbar i kraft och gärna kompetent.

Jag måste kolla upp detta med SCA och (i)-versionen. Om det finns möjlighet till SCA-anslutningar även för andra kamerasystem så är det ett plus men inte ett krav.

Är det någon som vet om blixtar är billigare att köpa i europa än i svedala?


mvh
Johan
 
Då tror jag 54:an kan vara ett bra alternativ för dig.

Den är "portabel" i jmf med 45:an och ger (nästan) lika mycket kraft. Det större blixthuvudet på 45:an ger den en såklart en svårslagen fysisk fördel, men personligen tycker jag inte skillnaden är lika stor som den fysiska skillnaden ger sken av...

54:an är i högsta grad väldigt kompetent!

Just ja, glömde skriva att den har "strobljus" och även motiv/led-ljus funktioner också. I mitt tycke har den allt som en "orginalblixt" har, och lite till (den lilla upplättningsblixten).

Kläm & känn på den hos en välsorterad fotohandlare och bilda dig en egen uppfattning av den. Själv gillade jag den och kan sakna den ibland, men smaken är ju olika... ;-)

/Kjelle

Johan Okker skrev:
Tack för snabba och uttömliga svar.

Peka och tryckblixt är inget som helst krav. Jag ljusmäter oftast och blixten skall ffa vara portabel jämfört med en Metz45:a för att kunna ta med på resor. Därutöver jämförbar i kraft och gärna kompetent.


mvh
Johan
 
Tack igen för bra kommentarer!


Småblixtar är i mitt tycke i regel oanvändbara om man inte slår ljuset indirekt så det är ändå så blixten huvudsakligen kommer att användas. Därför behövs det en del kräm i blixten för att kunna mäta sig med en Metz45:a och på pappret ser 54:an ganska bra ut.

Blixten finns kanske inte hemma hos så många fotohandlare iom att den ändå är så dyr jämfört med andra blixtar. Men det är värt ett försök att ringa runt lite.

För den som eventuellt går i liknande tankar såg jag att robertwhite hade den hemma och förutom framk så är den nästan 1000kr billigare än hos scandinavian.

mvh
 
Har tittat runt på andra europeiska handlare och priserna verkar generellt vara kännbart lägre än i Sverige. Nästan omotiverad prisskillnad faktiskt.

Någon som vet vem som är generalagent för Metz i sverige?
 
Har faktiskt flera MZ54. Går att montera på skena med SCA adapter. Men SCA adaptern lite klent byggd för tuff användning (montera många gånger) Blir lätt lite glapp i anslutningen. I övrigt helt underbar. framförallt med e-TTL funktion/automatik som är helt klockren
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.