Annons

finns det inget ljusstarkare objektiv ute nu?

Produkter
(logga in för att koppla)

sussieohl

Aktiv medlem
Jag letar ett fast porträttobjektiv. helst vääldigt ljusstarkt.(1.4?)

Verkar inte finnas något mer ljusstarkt än 2.8 ute (cyberphoto)

sigma 70/2.8 har fått bra betyg.

räcker det? :)
 
70mm kan vara lite väl långt för porträtt på din kamera iom crop-faktorn. Nånting närmare 50mm hade nog varit lämpligare
 
Jag letar ett fast porträttobjektiv. helst vääldigt ljusstarkt.(1.4?)

Verkar inte finnas något mer ljusstarkt än 2.8 ute (cyberphoto)

sigma 70/2.8 har fått bra betyg.

räcker det? :)

Porträtt på f1.4? Du är medveten om att skärpedjupet kommer att vara ungefär tjockleken av ett lillfinger med det? Det är som att om du lägger skärpan på nästippen så kommer ögonen att vara oskarpa, eller vice versa. Varför vill man ha det korta skärpedjupet? Fotar man i studio väljer iaf jag f11-13.
 
Att finna ett ljusstarkt porträttobjektiv till sin digitala systemkamera borde inte vara något större problem om man som du inte anger någon prisgräns ;)

Vill man komma något billigare undan än ovanstående utmärkta förslag kommer här ett till:

Sigma AF50/1,4 EX DG HSM Pris ca. 4.995:-
 
Porträtt på f1.4? Du är medveten om att skärpedjupet kommer att vara ungefär tjockleken av ett lillfinger med det? Det är som att om du lägger skärpan på nästippen så kommer ögonen att vara oskarpa, eller vice versa. Varför vill man ha det korta skärpedjupet? Fotar man i studio väljer iaf jag f11-13.

Gissar att det inte är frågan om porträttfoto i studiomiljö utan lite mer actioninriktat på rörliga barn. Då behövs lite kortare tider och skärpedjupet kommer i andra hand. Själv skulle jag välja ett 70-200/2,8 för denna typ av foto men det är en annan fråga.
 
Gissar att det inte är frågan om porträttfoto i studiomiljö utan lite mer actioninriktat på rörliga barn. Då behövs lite kortare tider och skärpedjupet kommer i andra hand. Själv skulle jag välja ett 70-200/2,8 för denna typ av foto men det är en annan fråga.

Möjlighet till högre och brusfri ISO påverkar ju tider på ett bättre sätt än vad kort skärpedjup gör.
 
Porträtt på f1.4? Du är medveten om att skärpedjupet kommer att vara ungefär tjockleken av ett lillfinger med det? Det är som att om du lägger skärpan på nästippen så kommer ögonen att vara oskarpa, eller vice versa. Varför vill man ha det korta skärpedjupet? Fotar man i studio väljer iaf jag f11-13.

just det korta skärpedjupet kan ge magiska bilder om man kan hantera det, tex som du skrev fast tvärs om, skarpt öga och oskarp nästipp. Det är ju det som många av oss eftersträvar när vi köper våra ljusstarka objektiv, knappast för att ta passbilder eller att att allmänt använda vid dåliga ljusförhållanden, då kan man ju höja ISO eller lita till bildstabilisering (om motivet inte rör sig på fel sätt).
 
Skulle nog rösta på 55/1,4 om du har råd. Men Sigmas 70/2,8 fungerar också, men kan som sagts tidigare kännas lite lång ibland.

Micke.
 
Jag letar ett fast porträttobjektiv. helst vääldigt ljusstarkt.(1.4?)

Verkar inte finnas något mer ljusstarkt än 2.8 ute (cyberphoto)

sigma 70/2.8 har fått bra betyg.

räcker det? :)

DA*55/1.4 är Pentax nya porträttobjektiv. Det finns nu att få tag på, men är inte billigt. Jag hade med mig mitt på Pentax Geek Meet idag, synd du inte var med, då kunde du fått känna på det. DA55 har blivit en ny favorit och sitter oftast på ett av husen.
 
tacksam för alla svar!


skarpt öga och oskarp nästipp, det visste jag faktiskt inte alls att det "kunde" bli så...

men 50, det känns vääldigt kort, måste man inte gå fruktansvärt nära för att få tex bara ansiktet på bild ? =)



vad innebär crop-faktorn??
 
tacksam för alla svar!


skarpt öga och oskarp nästipp, det visste jag faktiskt inte alls att det "kunde" bli så...

men 50, det känns vääldigt kort, måste man inte gå fruktansvärt nära för att få tex bara ansiktet på bild ? =)



vad innebär crop-faktorn??

Nej man behöver inte gå så nära eftersom din kamera har cropfaktor 1,5. Det betyder att sensorn är 1,5 ggr mindre än en småbildssensor (eller 35mm film). Detta ger brännvidden 50*1,5=75mm
 
Porträtt på f1.4? Du är medveten om att skärpedjupet kommer att vara ungefär tjockleken av ett lillfinger med det? Det är som att om du lägger skärpan på nästippen så kommer ögonen att vara oskarpa, eller vice versa. Varför vill man ha det korta skärpedjupet? Fotar man i studio väljer iaf jag f11-13.

Vill bara inflika samma som en del andra sagt, det där med kort skärpedjup är en fråga om tycke o smak, själv gillar jag kort skärpedjup, fotar mest i studio och använder gärna bländare f2.8 eller större :)

mvh Johan
 
men 50, det känns vääldigt kort, måste man inte gå fruktansvärt nära för att få tex bara ansiktet på bild ? =)

Det där med vilken brännvidd man skal använda till porträtt är också en fråga om tycke och smak. Själv tycker jag inte 50mm (på en cropkamera) ger ett bekvämt arbetsavstånd för ett ansiktsporträtt. Funkar till helkropp men inte ansiktsporträtt.
 
Susanne: olika fotografer gillar att jobba på olika avstånd till sitt motiv, en del vill vara nära medan andra föredrar lite avstånd. Mitt råd till dig är att du själv tar reda på hur du fungerar som fotograf för att hitta ditt optimala avstånd till motivet.

I princip: vill du skrika eller viska? ;)

(Jag fotar porträtt med 35mm, 55mm och 70mm (gånger 1.5)beroende på vilket utsnitt jag vill ha samt hur nära jag vill vara mitt motiv)

Tips nummer 1: Om du har en zoom tycker jag du ska börja med den och testa olika brännvidder.

Lycka till!
 
Porträtt på f1.4? Du är medveten om att skärpedjupet kommer att vara ungefär tjockleken av ett lillfinger med det? Det är som att om du lägger skärpan på nästippen så kommer ögonen att vara oskarpa, eller vice versa. Varför vill man ha det korta skärpedjupet? Fotar man i studio väljer iaf jag f11-13.

Jag plåtar porträtt med 85/1.2L @ f/1.2 då och då. Ultrakort skärpedjup kan bli riktigt snyggt om det görs på rätt sätt. Lätt är det inte, men fel är det inte på något sätt! Varför köper även studiofotografer de dyrare objektiven? Skulle ju gott räcka med f/5.6 som största bländare om man ändå bara nyttjar dom @ f/11-13...

Edit: Nämnas bör väl att jag har haft egen studio under ett antal år, så jag är inte direkt ovan vid studiofotografering. Personligen ligger jag i princip aldrig på en så liten bländare som f/11 även i studio.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.