Annons

Finns det en digital "Holga"?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har funderat mycket kring den "digitala Holgan". Tittade på galleriet på lensbabies.com, men blev inte imponerad. För mig liknar dessa bilder inte Holga. Jag skulle inte se dem och tänka "det där är en Holga-kamera". Är det bara jag som har missat tjusningen? Forumet på Lensbabies är överfullt av frälsta personer. En kille hånade dessutom den äkta Holgan och skrev att den nya linsen inte går att jämföra med den gamla, dåliga och ljusläckande prylen. Nog för att dessa ord stämmer bra, men det känns som ngt inte är riktigt rätt. Eller så fattar jag bara inte hela grejen.

Skulle gärna höra vad ni tror. Är linsen bara en fluga? Eller är den förbluffande lik Holgan?

Naturligtvis är den inte lik - tycker jag - och finessen med Holga är mycket mycket film/mörkrumsbaserad. En vackert kopierad leksakskamerabild är vackert som få. (Var det tänkt att lensbabies skulle vara holgalik?? Är det inte bara så att Holga har blivit ett begrepp?)

Men någon slags digital "holgaeffekt" vore ändå kul att experimentera med... (ja förutom PS)

kromatisk aberration skrev:
Var det tänkt att lensbabies skulle vara holgalik??

Ja, jag läste något om att idéskaparen saknade sin Holga och ville kunna fota med samma, "Holga-aktiga"-stil, fast på sin digitalkamera. Rätta mig om jag har fel. Jag tycker dock inte att resultatet liknar en Holga, kan knappt se några likheter alls.

Jag startade visserligen tråden men trådar lever sitt eget liv och denna har ju varit intressant.

Jag har fortfarande min Holga och inte är jag nödvändigtvis efter just samma resultat med en digitalkamera. Men det verkar som att det inte finns någon riktig kultkamera på digitalsidan.

Jessica_ skrev:
Niklas, har du fått den? Jag är nyfiken på ett utlåtande! :0)

Japp, jag har fått min, men inte hunnit testa den ännu.

Funkade otrolig bra, trots att jag valde billigaste porto alternativet, beställde natt mot valborg (mot fredag alltså) så hade jag linsen hemma på tisdagen före klockan 10:00, brevbäraren ringde t.o.m. på dörren. Helt utan anmärkningar i tulle också, så 800:- för en liten kul leksak i runda slängar.

Återkommer när jag haft tid att testa den, bygger 120m2 altan på fritiden just nu.

Bildexempel

Nu är ju inte jag så konstnärlig som man kanske borde vara med en sånhär lins...

Här kommer iaf en bild tagen på mitt skrivbord.
Denna bild är tagen helt utan bländare och gummi-ring, vet inte riktigt vilken bändare det är då, men det ger väldigt kort skärpedjup.

Minskad och skärpt med high-pass filtret, lite curves för att ljusa upp de mörka partierna.

Skall försöka ta lite utomhus bilder också.

Bilagor

• tangentbord.jpg
    tangentbord.jpg
    16.3 KB · Visningar: 396
Utomhus bild

Här kommer en utomhus bild.

Denna är tagen med bländare 8, så den skarpa delen blir ganska skarp (även om det kanske inte syns på denna lilla variant).

Jag skall nug jaga lite efter en vidvinkel adapter med rätt gänga, utsnittet känns lite tight på min 10D.

Jag kommer kanske lägga upp något galleri med större bilder när jag får ork.

Bilagor

• kontoret.jpg
    kontoret.jpg
    40.4 KB · Visningar: 371
"Finns det en digital "Holga"?"

Såg en Volga i Moskva med en del digitala instrument, duger det bra?

Jag har en Sipix StyleCam Snap som ger bilder i formatet 640x480. Den är så liten att man kan gömma den i handflatan, ca 55x52x20 mm stor. Den drivs med ett aaa-batteri och har bara ett inbyggt minne, alltså inget minneskort man kan glömma att sätta i. Men å andra sidan kan batteriet ta slut och då är bilderna borta om man inte har tankat över innan.

Hemsida: www.sipixdigital.com

Ett bildexempel:

Bilagor

• sipix.jpg
    sipix.jpg
    48 KB · Visningar: 149
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar