Om man har en så paranoid inställning (jag påstår inte att det är helt orimligt att ha det) bör man nog helt undvika att använda internet och mobiltelefon, betala med kort osv. I de här sammanhangen är Facebook en relativt oskyldig småhandlare, inte "den store satan".
Ja du får kalla det vad du vill och ta dina billiga poäng men kom tillbaka när du själv blir drabbad. I Sverige kan vi kosta på oss att ha den inställningen idag men vi som växte upp under kalla kriget vet att saker kan ha en helt annan gång en den vi har idag. Facebook är verkligen ingen småhandlare i sammanhanget och de dealar de har med totalitära regimer för att få verka i de länderna har du och jag ingen aning om när det gäller detaljerna även om en del läckt ut under senare år. Deras sociogram är en realitet inget hjärnspöke och hur de används är helt avhängigt det politiska läget i varje land de verkar i och förhandlar om med regimerna. Allt är en förhandlingsfråga.
Min far var stalinist till sin död och jag kommer mycket väl ihåg att min mamma sade till mig vid ett tillfälle inför ett val att "vi är kommunister men det är inte så populärt att vara kommunist, så det är bäst att säga att vi inte är det eller inte prata om det." Idag är det få som ser kommunismen som ett allvarligt hot eller ens en politisk kraft att räkna med men innan muren föll så höll SÄPO bättre koll på dem än de gör med islamisterna idag, bara för att ta ett exempel som folk kan relatera till idag i bästa fall.
Socialdemokratiska fackföreningar svartlistade kommunister på 50-talet bl.a. för att motverka övertagande av fackklubbar under denna tid och att gå ut med att man var kommunist var ibland liktydigt med att man minskade sin anställningsbarhet väsentligt. Man blev utan försörjning helt enkelt. Så det fanns faktiskt ett visst fog för den paranoian och jag har respekt för om den omedvetna och välkammade medelklassen idag inte har en aning om detta men likväl är det aningslöst och historielöst. Men då och i en framtid kommer det vara ett överlevnadskrav att kunna "flyga under radarn". Av det skälet kan det vara bra att fundera över vad man faktiskt gör på Facebook.
Idag används Facebook både för att organisera uppror och att effektivt tråla in all opposition. Fråga turkar, iranier och pakistanier exv. hur oskyldigt det är med Facebooks agerande. Vem som vinner den kampen? Det återstå att se. Min tandläkare är iranier. Jag har också rest mycket och sett mycket av de motsättningar som finns både i Afrika och Asien.
Kolla gärna mina bilder i min portfolio "Uganda 1986 - bilder från ett folkmord - Nakaseke och Luweero efter "The Bush War" 1981-85"
http://www.sten-ake-sandh.fotosidan.se/viewpf.htm?pfID=380789
Din kommentar bekräftar bara ytterligare hur långt den svenska medelklassen i världens avlägsnaste politiska bakvatten är från dagens världspolitiska verklighet. Vi får hoppas att någon fortsatt kommer hålla sin hand över detta aningslöshetens rike för det kommer kanske behövas.
Vi kan raljera över "att betala med kort" men det funkar ju inte heller särskilt bra. Näst sista gången jag var på Zanzibar upptäckte jag när jag kom hem att någon använt mitt kortnummer på Ladbrookes spelsite. Den som gjort det hade systematiskt förlorat i kortspel och tömt mitt kort på 18 000 spänn som hamnat på förövarens kompis konto. Banken bekräftade detta efter utredning och höll mig skadeslös. Något år senare hade en massa transaktioner (små sådana) dragits från samma kort men de hade Facebook korrigerat (de verkar ha koll i alla fall).
Jag kan bara konstatera att det funkar rätt uselt men hittills har bankerna tagit smällen men jag ser nu att fler och fler handlare öppnar för att dra mindre belopp direkt från korten utan kod och jag kan inte säga att jag omfamnar den utvecklingen. Affärsvärlden vill ha snabbare snurr i kassorna och både bankerna och affärsvärlden skiter i att skydda dina pengar så länge det gynnar deras egna intressen. Jag är helt emot den utvecklingen. Alla har faktiskt rätt att kräva att ingen tar ut deras pengar utan deras medgivande. Det här har bara skett de senaste året utan någon som helst debatt.