Annons

Finnansierings ide för kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
da_flower skrev:
Fantastisk rolig respons på detta dilemma. Det har faktiskt fått mig att från att vilja "tjäna ihop" till min kamera, till att vilja börja lite smått med denna typ av verksamhet för att det är roligt. Kanske skall börja med att följa med brudpar gratis o träna, där dom har en "riktig" fotograf oxå (så gör det inget om jag misslyckas). För att gradvis lära mig. Sen när jag känner att jag har lite koll kan man ju börja i en blygsamm skala.

Men att ha det som en sido-verksamhet (jag är data-nerd i mitt vanliga yrke) borde ju funka.

Tackar
/johan

Att följa med någon annaf fotograf är det som rekommenderas på de flesta bröllopsforum jag hänger på. I annat fall finns det ju många som fotar åt kompis eller sånt gratis för att träna upp sig. :)
 
Re: Ang skatt på hobbyverksamhet

Photocon skrev:
Anders Tedeholm har på sidan 3 i detta forum redan svarat på de här frågorna och lämnat länk till Skatteverkets regler för hobbyverksamhet.
Läs den pdf-filen!

Just det! ;-)

Överskott från hobbyverksamhet beskattas från första kronan. Enda undantaget är (såvitt jag vet) inkomster från bär- svamp- och kottplockning där det finns ett fribelopp. Är det 5000:- möjligen?

//Anders
 
Re: Re: Ang skatt på hobbyverksamhet

WFS) (Graylingman skrev:
Just det! ;-)

Överskott från hobbyverksamhet beskattas från första kronan. Enda undantaget är (såvitt jag vet) inkomster från bär- svamp- och kottplockning där det finns ett fribelopp. Är det 5000:- möjligen?

//Anders

En kvarleva från den gamla bärplockningslagen. Kan absolut inte gälla fotografering. Men, bra då fick vi det utrett!
 
da_flower skrev:
Fantastisk rolig respons på detta dilemma. Det har faktiskt fått mig att från att vilja "tjäna ihop" till min kamera, till att vilja börja lite smått med denna typ av verksamhet för att det är roligt. Kanske skall börja med att följa med brudpar gratis o träna, där dom har en "riktig" fotograf oxå (så gör det inget om jag misslyckas). För att gradvis lära mig. Sen när jag känner att jag har lite koll kan man ju börja i en blygsamm skala.

Men att ha det som en sido-verksamhet (jag är data-nerd i mitt vanliga yrke) borde ju funka.

Tackar
/johan

:) Jag känner igen mig själv i din iver och skapandevilja, kör på, låt saker ha sin tid och plats (om 5-år kanske du tjänar bra på ditt fotograferande) och tro alltid på det du gör! Jag själv har en långsiktig plan för mitt eget fotograferande, varje kvartal har någon form av inriktning, nu har det varit mycket fotograferande och nu i höst skall jag dyka in i ännu en Photoshopbok som jag införskaffat tex. För varje kvartal som går är det alltid ett par saker som jag lär mig och som jag kan ha nytta av när jag levererar mina bilder. Långsamt i sakta mak är en ganska bra melodi.

/ K
 
Jag med...

Kem skrev:
:) Jag känner igen mig själv i din iver och skapandevilja, kör på, låt saker ha sin tid och plats (om 5-år kanske du tjänar bra på ditt fotograferande) och tro alltid på det du gör! Jag själv har en långsiktig plan för mitt eget fotograferande, varje kvartal har någon form av inriktning, nu har det varit mycket fotograferande och nu i höst skall jag dyka in i ännu en Photoshopbok som jag införskaffat tex. För varje kvartal som går är det alltid ett par saker som jag lär mig och som jag kan ha nytta av när jag levererar mina bilder. Långsamt i sakta mak är en ganska bra melodi.

/ K

Jodå, jag känner igen mig i din beskrivning. Så började jag...och faktiskt fortsätter med fortfarande. Fotoyrket har ups and downs så de viktiga är att tro på sig själv och hålla passionen vid liv.

När uppdragen tryter ska man försöka fördjupa sig i ett annat spår man inte testat eller lära sig mer om ex Photoshop. Sedan plötsligt står man med häcken full av uppdrag igen och önskar nästan att man hade mindre att göra.

Alltså jäkligt viktigt att inte fastna i en viss stil när man kommit i gång med fotoyrket för då blir man lätt en robot istället för kreativ fotograf.
Det är inte alltid lätt att skynda långsamt, man gör misstag som man lär sig av och sen gör man nya misstag. Det enda säkra med fotoyrket är: Man blir aldrig fullärd. Och det är väl därför som fotografering är så fascinerande; en livsstil helt enkelt.

Lycka till alla som tänker hoppa på fotoyrket o låt oss hoppas att reglerna blir tydligare och enklare när det gäller att "vara sin egen". För så blir det ännu mer i framtiden. Anställda fotografer är en utdöende ras, med några få undantag. LA
 
da_flower skrev:
Som jag har sagt innan så riktar jag mig inte till dom som vill ha profsiga bilder, utan till sådana som inte hade tänkt att lägga 4000-5000 på en fotograf utan mer vill ha en dokumentering av sitt bröllop.

En vanlig fotograf tar ju mellan 3000-6000 för en kort session.

Jag skulle erbjuda 1000-2000 för att följa med dem hela dagen/festen o fota. Det blir INGA proffs bilder men jag fotar efter bästa förmåga.

Själv skulle jag inte anlita en sådan som mig, då jag tycker att det är viktigt med proffs kort (jag anlitade en riktig fotograf på mitt eget). Men jag vet flera som prioriterar bort proffs kort för att det är för dyrt.

/johan
Du säger att du vill erbjuda ett billigare alternativ samtidigt som du inte kan garantera att leverera hyffsade bilder!
Att göra ett arbete som kostar strax under hälften av vad ett proffsigt arbete med garanti på bilder tycker jag är väldigt högt pris från dig och för kunden..
Att kanske inte få några bilder, eller halvtaskiga bilder på en händelse som man gör en gång i sitt liv är inte realistiskt.
Att sedan behöva betala för det!!!

Varför ge dig in på erbjudande som du inte skulle valt själv i samma situation kan aldrig vara lönande i längden.
 
Finnansieringside för kamera

Vem vill ha en novis till fotograf, för något så viktigt, som ett fotografiskt minne av ett bröllop?
Även om det nästan blir gratis?
Om de flesta tagningarna blir helkassa, det kan ju hända, tror den blivande fotografen att bröllopet kan göras om?
 
Jag tror att vi som fotar mycket har en helt annan syn på bilder än folk i gemen. Visst kan de få "bättre" bilder, men när de sitter o tittar i sitt album o minns så har de inget att jämföra med. Den största delen av den stora dagen sitter ändå i huvudet o inte i bilderna.

Den halvsuddiga bilden på Onkel Konkel som håller sitt dåliga tal kan mycket väl väcka mycket fler minnen o större munterhet än en konstnärligt utmärkt bild på två glas som slås ihop t ex...

Jag är ett nyktert hififreak som satsat alldeles för många kkr på min musikanläggning, men min största enskilda musikupplevelse var ändå i en gammal Opel Kadett med monoradio.

Jag ryser än när jag tänker på Peanuts Hacko i livesändning. Tekniker Chicko Schnelzer på Radio Västmanland fick verkligen till det, den magiska timman 1983... det var inte tal om ljudkvalitet, det var 100% känsla. Dessutom hade jag inte alls uppskattat jazz före detta halleluljamoment.

Med det vill jag säga att en god väns varma inlevelse kan uppväga en fotografs kyliga proffsighet många gånger om, även om skärpan inte är perfekt och alla bilderna är centrerade...
 
Ta ett jobb där tiden är på helgerna, typ vad som helst och ta bröllopen gratis så slipper du att de har hållhakar, man får ju vad man betalar för.
Vanlig butiksbiträde på en matbutik på helgjobb skulle nog ge bättre kosing än vad du får på bröllop till föreslagna priser.

Räknar du pengarna i hand blir det en taskig timpenning om du ska reka platsen, snacka med brudparen, plåta en heldag och sedan retuschera lite lätt, sedan moms och skatt efter det.

Det vettigaste är ett välbetalt heltidsjobb och låg boendekostnad, då kan man få ut rätt mycket leksaker varje månad om man inte vill tänka på saker som privat pensionssparade, buffert, framtida bil, lägenhet, osv.
 
Ta ett "vanligt" jobb vill jag inte göra då jag har ett riktigt jobb idag som tar för mycket tid.

Sen från vårt bröllop använder vi mest (alla förstoringar etc) de som gästerna tog. Visst fotografen tog bäst kort, men bröllopsgästerna tog dom där spontana (det var en hel del med fina kameror där) härliga bilderna. Så att bara vara med o få ett par timmar med paret så kan jag nog lyckas ta ett o annat kort. Det beror på vilka krav man har.

/ johan
 
hasse lundberg skrev:

Att göra ett arbete som kostar strax under hälften av vad ett proffsigt arbete med garanti på bilder tycker jag är väldigt högt pris från dig och för kunden..

Att ta 1500 :- för att följa med dem en hel dag både på dagen o kvällen är nog inte hälften av vad en seriös fototgraf tar. Finns det någon som jobbar med det o tar 3000:- för en heldag o fulla rättigheter till brudparet ???? Nej snarare 5000:- för en session (typ 1 timme eller liknanade) eller 10000 för att följa med en hel dag.

Vår tog 4500:- o då fick vi bara papperskopior (negativen behöll fotografen, så alla förstoringar kostar skjortan) o han tog bara foton under en session.

/johan
 
da_flower skrev:
Ta ett "vanligt" jobb vill jag inte göra då jag har ett riktigt jobb idag som tar för mycket tid.

/ johan
Med ett vanligt jobb är det lättare att göra prioritering för finanisering av prylarna och sedan ägna tiden åt att plåta sånt du vill istället för att jobba gratis åt andra typ...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.