Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Finnansierings ide för kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
da_flower skrev:


1. Gör det som hobby verksamhet, så slipper du skatta för det.

Jag vet inte varifrån uppfattningen om att hobbyverksamhet skulle vara skattefri kommer men den är hursomhelst felaktig. Överskott från hobby beskattas.

Jag citerar från Skatteverkets broschyr "Hobby":

Får du överskott på din hobbyverksamhet ska du betala skatt för det. Hobbyn kan till exempel vara hemslöjd, biodling, trädgårdsodling, djuruppfödning, jakt, fiske, hästsport eller kulturell verksamhet.
Vad menas då med hobby? Två saker är utmärkande:
• Hobby är något du själv utövar på din fritid.
• Hobbyn är inte din huvudsakliga försörjning.
Du deklarerar överskott av hobbyverksamhet i din inkomstdeklaration.


Dvs överskott från hobbyverksamhet beskattas från första kronan. För att avgöra om överskott uppstått (eller, som då jag "drabbades" av skattemyndigheten, för att kunna bevisa att överskott inte uppstått) finns dessutom vad man kallar "Anteckningsskyldighet".

Hela broshyren finns här. (pdf)

//Anders
 
Handlar det inte om överskott över en viss (rättså stor!) summa per år???

Det har typ alltid existerat skattefri hobbyverksamhet i Sverige. Denna lag står starkt på hobbykillens sida, det är en viktig lag som stimulerar utveckling inom eget företagande och nationens framtid generellt.

MVH Niclas,
 
Du har aldrig övervägt finanseringsalternativet som heter spara.

Du säger att du har en budget på ca 6-7000:- om jag förstått tråden rätt.

Det är 500:-/mån i drygt ett år.

Annars finns det ju andra extrajobb du kan ta... beroende på var du bor nånstans.

Ex på callcenter och sitta och ringa nån/några kvällar per vecka.
Gå ut med tidningar

Listan kan göras lång, det handlar ju om hur gärna du vill ha din nya utrustning och vad du är beredd att offra.

För mig låter det tyvärr, som du tar lite för lätt på det här med bröllopsfotografering.. Det är den viktigaste dagen i huvudpersonernas liv.. och som någon redan sagt tror jag.. en dag som man inte kan köra repris på.

Det är inte bara att åka ner till kyrkan nån 1 tim eller två.. ta en laddning kort och så hem, ladda ner i datorn och över på en CD..

Tror nog många här kan intyga att det är betydligt med jobb än så.
 
Det är ju inte alla som har en fotointresserad släkting eller vän som kan ställa upp och ta mingelbilder billigt. Då är det ju perfekt att kunna anlita någon billig fotograf. Många är inte så intresserade av kvaliteten. Det viktigaste är att det syns vems som är på bilden som ett minne.

Hobbyfotografer och yrkesfotografer spelar inte i samma division. Jag tycker man inte behöver oroa sig för snodda jobb och dumpade priser. Man får vad man betalar för.
 
Jobba på.. Det behöver du om du ska ha en D200 + objektiv + blixt osv.. Räkna dock inte med att 6-8000/år räcker. Då får du bara en D200...och det kanske inte är så kul. Det är bara att plocka kunder. Finns massor av människor som inte vill betala för en yrkesfotograf.

Men förbered dig på att du får mycket gnäll, dåligt rykte och ledsna kunder om du inte kan leverera det dom tror sig ha köpt.
 
Som jag har sagt innan så riktar jag mig inte till dom som vill ha profsiga bilder, utan till sådana som inte hade tänkt att lägga 4000-5000 på en fotograf utan mer vill ha en dokumentering av sitt bröllop.

En vanlig fotograf tar ju mellan 3000-6000 för en kort session.

Jag skulle erbjuda 1000-2000 för att följa med dem hela dagen/festen o fota. Det blir INGA proffs bilder men jag fotar efter bästa förmåga.

Själv skulle jag inte anlita en sådan som mig, då jag tycker att det är viktigt med proffs kort (jag anlitade en riktig fotograf på mitt eget). Men jag vet flera som prioriterar bort proffs kort för att det är för dyrt.

/johan
 
Jag tror inte att folk blir ledsna om man bara är ärlig från första början och INTE lovar guld o gröna skogar utan bara lovar sånt man kan hålla. d.v.s att jag tar bilder under hela dagen och lev på dvd.

/johan
 
da_flower skrev:
Jag tror inte att folk blir ledsna om man bara är ärlig från första början och INTE lovar guld o gröna skogar utan bara lovar sånt man kan hålla. d.v.s att jag tar bilder under hela dagen och lev på dvd.

/johan

Då tror jag du är lite naiv faktiskt.. för iom att du tar betalt, så ser nog många presumtiva kunder dig som yrkesman, även om du säger att du är amatör. Då ställs kraven högre från din kund.
 
David G skrev:
Oj då vad känsligt detta var då, men är det det skattesmitning eller dom dumpade priserna som du är mest upprörd över?

Om jag skulle betala skatt på min femhundring, på vilket sätt skulle detta minska prisdumpmingen?

För alla utom riktiga hardcore sosialister borde det vara uppenbart att det inte går att kräva att folk ska betala skatt på varenda liten inkomst, ja menar vem här har inte fått en hundralapp eller så för nån liten tjänst dom gjort?

Isåfall är jag både hobby-svetsare hobby-elektriker hobby-antenntekniker hobby-fotograf hobby-billakerare hobby-datasupport, och om man får ersättning i annan form än pengar hur ska man betala skatt på det?



Prissättningen är givetvis fri! Det jag vänder mig emot är just svarta pengar som ju faktiskt är ett brott.

Det är helt riktigt som du påpekar att en prisdumpning inte kan hindras. Det är fritt upp till var och en att ta betalt som den vill.

Vad jag menar med lika villkor=att prisdumpningen i så fall inte får ske beroende på att några jobbar svart.

Det är alltså ok att ta en femhundring, bedrivadet som hobbyverksamhet, anmäld till Skatteverket. Nota bene: inkomst av hobbyverksamhet är skattepliktig. Då är i alla fall villkoren lika.

Jag är den förste att hålla med om att regelverket för verksamhet i liten skala är oerhört komplicerat och föråldrat. Har hoppats på en ändring länge.

Vi har väl alla en prissättning som är olika. Det utgår från en egna behov och ens självklara demokratiska rätt att konkurrera. Däremot ligger det väl i allas intresse att den fotografiska bilden inte ska undervärderas.

Så egentligen är vi väl överens, bortsett från att jag anser att vi inte ska räkna in lagbrott i prissättningen.

Räcker det som förtydligande? Den jag citerar är du själv. Sedan tillkommer mina personliga åsikter.

Ha det bra/LA
 
Det finns mängder av brudar som nerprioriterar fotografen vid bröllopsplaneringen. Andra har helt enkelt inte råd att lägga ner 5000+ på en fotograf. Däremot vill nog alla ha minnen från bröllopet.

Jag tycker också att du kan erbjuda dig att fota mingel, möhippor/svensexor eller företagsfester. Därmed inte sagt att du inte kommer att hitta bröllopspar som mer än gärna betalar 1500Kr för en heldagsfotograf, men naturligtvis vill de ha någorlunda fina foton. Sedan är ju smaken som baken när det gäller vad som är "fina foton"... Många av "budgetbrudarna" brukar ju dock gärna vilja betala 1500Kr, få allt högupplöst på CD så de kan printa själva, men med bildkvalité som om de betalat 10000 Kr...

Har du något att visa upp i bröllopsfotoväg eller vanliga porträtt då? Har du en portfolio att visa ev. brudpar?
 
Men Lennart.
* Vart går då gränsen vad gäller hobbyverksamhet (om vi tänker rena kronor)?
* Menar du at anmäld hobbyintäkt resulterar i noll kronor betald skatt (om vi förutsätter att det handlar om "hobbyverksamhet")?
MVH Niclas,
 
Nouna skrev:

Har du något att visa upp i bröllopsfotoväg eller vanliga porträtt då? Har du en portfolio att visa ev. brudpar?

Nej, det har jag desvärre inte. Men det bör jag väl skaffa mig. Har iof tagit en del icke digitala bilder. Kan ju vara bra att ha något att visa upp..

/johan
 
Johan,
Det spelar ingen roll om det är analoga eller digitala bilder du visar. Det är ju bilderna i sig som det handlar om. Ev. kunder vill självklart se vad du har gjort tidigare innan de funderar på att anställa dig. Särskilt när det handlar om bröllopsfotografering.

Såg precis denna tråden på Bröllopstorget:
http://www.brollopstorget.se/Forum-1-25/m1843535.html

Som du ser förväntar sig brudar någorlunda kvalité även om priset är 1500 Kr...
 
Niclasfoto skrev:
Men Lennart.
* Vart går då gränsen vad gäller hobbyverksamhet (om vi tänker rena kronor)?
* Menar du at anmäld hobbyintäkt resulterar i noll kronor betald skatt (om vi förutsätter att det handlar om "hobbyverksamhet")?
MVH Niclas,

Tror att han menar att man måste registrera inkommst av hobby och att den är skattefri upp till 5000:- sammt att du kan göra avdrag för att utrustning du köper upp till 5 år efter iskaffandet.

/johan
 
Nouna skrev:
Johan,
Som du ser förväntar sig brudar någorlunda kvalité även om priset är 1500 Kr...
Fotografen i fråga utgav sig för att vara en "fotograf med många års erfarenhet". Han var inte ärlig i varu deklarationen. Jag är en "glad amatör som ALDRIG fotat bröllop innan, att använda mig är en chanstagning, men jag är billig o tar MASSOR med kort. Något borde bli bra =)

/johan
 
Jeppe skrev:
Jobba på.. Det behöver du om du ska ha en D200 + objektiv + blixt osv.. Räkna dock inte med att 6-8000/år räcker. Då får du bara en D200...och det kanske inte är så kul. Det är bara att plocka kunder. Finns massor av människor som inte vill betala för en yrkesfotograf.

Men förbered dig på att du får mycket gnäll, dåligt rykte och ledsna kunder om du inte kan leverera det dom tror sig ha köpt.

Bra sagt!

Får jag tillägga nåt så skulle det vara att lägga ned mycket tid på-

-Planering planering planering,hitta sedan X-antal grundbilder du vill ta och improvisera sedan mycket på dagen D.

-Testfotografering i kyrkan och på ev. andra ställen ni skall besöka några dagar innan bröllopet

-Var noga med att träffa paret innan och lyssna noga på vad dom vill, så att du har möjlighet att tacka nej om du tror att du inte kan säkerställa önskad leverans, där är det åxå bra att kunna visa upp en liten portfolio tror jag.

Jobba så proffessionellt du bara kan så får du ett bra rykte på köpet. Det kan löna sig för lång framtid!

Bröllopsfotografering är sanslöst roligt och du kommer att lära dig mycket på vägen.

Här hittar du ett av mina bröllopsalbum, du kanske kan få någon idè där? Du är välkommen att titta om du vill?

www.touchdigitalphoto.fotosidan.se

Lycka till / Kenneth
 
Senast ändrad:
Hobbyverksamhet kan innebära skatt

Niclasfoto skrev:
Men Lennart.
* Vart går då gränsen vad gäller hobbyverksamhet (om vi tänker rena kronor)?
* Menar du at anmäld hobbyintäkt resulterar i noll kronor betald skatt (om vi förutsätter att det handlar om "hobbyverksamhet")?
MVH Niclas,

Nu har du satt mig lite på pottkanten, Niclas. Men jag ska försöka, efter bästa förstånd, att avara.

Gränsen vad gäller hobbyverksamhet: Vad jag förstår kan inte ett specifikt krontal sättas upp. Förutsättningarna är väl att man har sin huvudsakliga inkomst av tjänst på heltid och därutöver bedriver en hobbyverksamhet som genererar intäkter i mindre skala. Överskottet blir då skattepliktigt.

Nu skriver jag vad jag TROR: Antag att någon får in 8000 kr som intäkt av hobbyverksamhet och har lagt ut 8000 på förbrukningsmaterial måste ju skatten i logikens bli 0.
Det besvärliga här är avdragsrätten för inventarier (kamera, objektiv o dyl). För en rörelseidkare dras kostnaden av med ex 25% av anskaffningskostnaden per år (finns andra procentsatser att välja också). Om man då har 8000 i intäkt, gjort av med 8000 i förbrukningsmateriel och har skaffat fotoprylar för 30000 så skulle man ju i logikens namn få dra av 25% dvs 7500 ytterligare. Och då uppstår ett underskott. Och här tvivlar jag starkt på att man i en hobbyverksamhet får dra av det så att en skattereduktion sker på den heltids A-inkomst man har.

Definitionen blir genast svävande mellan hobbyverksamhet och eget företagande. Och här sitter jag på pottkanten.

Men intäkt av hobbyverksamhets överskott är skattepliktig. Det är jag säker på.

Det bästa för den som vill ha foto som bisyssla är nog att ändå registrera en liten enskild firma, få ett s k FA-skattebevis och sätta igång.

Man blir momspliktig vilket innebär att man har rätt att dra av moms för inventarieinköp/förbrukningsmaterial, men också skyldig att betala moms på tjänsterna man utför. Vid så här liten verksamhet som diskuteras här på forumet räcker det att deklarera momsen i självdeklarationen. Skulle det gå minus första året har man i alla fall rätt på att yrka att underskottet får dras från sin A-inkomstskatt eller flytta över underskottet till året därpå.

Kriterierna för att starta firma är bl a att vinstsyfte ska föreligga, verksamheten avses att vara stadigvarande och att man säljer sina tjänster till flera olika kunder (funkar sällan med bara en eller två uppdragsgivare).

Men bottomlinen är att all verksamhet, även hobbyverksamhet, är skattepliktig från första kronan. Förr fanns ett fribelopp på 10000 vill jag minnas, men så är inte fallet nu.

Finns det någon på forumet som vet mer exakt vore det ju bra om han eller hon svarade på det jag inte vet. Bästa Hälsningar/LA
 
Kem skrev:
Jobba så proffessionellt du bara kan så får du ett bra rykte på köpet. Det kan löna sig för lång framtid!

Bröllopsfotografering är sanslöst roligt och du kommer att lära dig mycket på vägen.

Fantastisk rolig respons på detta dilemma. Det har faktiskt fått mig att från att vilja "tjäna ihop" till min kamera, till att vilja börja lite smått med denna typ av verksamhet för att det är roligt. Kanske skall börja med att följa med brudpar gratis o träna, där dom har en "riktig" fotograf oxå (så gör det inget om jag misslyckas). För att gradvis lära mig. Sen när jag känner att jag har lite koll kan man ju börja i en blygsamm skala.

Men att ha det som en sido-verksamhet (jag är data-nerd i mitt vanliga yrke) borde ju funka.

Tackar
/johan
 
Ang skatt på hobbyverksamhet

Anders Tedeholm har på sidan 3 i detta forum redan svarat på de här frågorna och lämnat länk till Skatteverkets regler för hobbyverksamhet.
Läs den pdf-filen!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.