Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Finkornsframkallare med hyfsad hållbarhet?

Produkter
(logga in för att koppla)

M Jacobson

Medlem
Då och då får jag lust att använda mina gamla fina analoga systemkameror och framkalla lite svartvitt. Tyvärr hinner det gå rätt lång tid mellan gångerna så utgångsdatum på kemin har allt som oftast hunnit passeras... bara att beställa hem nytt!
Kodak D76 har ju lång hållbarhet men det tar ju lite tid att blanda till eftersom pulvret ska röras ut vid 55 grader och lösningen sedan ska kylas till +20. Kanske ett I-landsproblem, men finns det någon annan bra finkornsframkallare i vätskeform som man kan blanda till precis innan den ska användas? Provade att köpa en flaska Rodinal, men oj så korniga bilderna blev!

Jag brukar fotografera med Ilford HP5+.

Jag söker alltså ett alternativ till D76 som ger likvärdigt korn, som samtidigt har såpass hyfsad hållbarhet att jag inte måste beställa nytt varje gång jag blir sugen på att framkalla film (någon gång per år).
Finns det?

Mvh
MJ
 
Jag brukar använda Ilfotech HC på det viset. KOdaks HC110 skall vara same same but different.
Men det klart en film per år kanske är lite lite, för den är rätt dyr i inköp.
Men dryg & hållbar.

Konsistensen är som sirap och resultatet blir fint.
Men jag kan inte uttala mig om det blir mer eller mindre finkorningt jämfört med D76.
Det är inte lika finkorningt som Perceptol i alla fall.

Det är inga problem att göra 20"x24" kopior från 6x4,5 neg.

Den blandas 1+15 eller 1+31.
Jag använder ett litet mätglas eller apotekets barnmedicinsprutor vid uppmätning.
 
Om du köper en 1-litersförpackning D76 och blandar till den, så räcker sedan koncentratet till ca 7 filmer när du späder 1+1. Ser du till att förvara det i tätslutande och fyllt kärl så är hållbarheten 6 månader. Skulle du inte framkalla mer filmer under den tiden så är det väl inte hela världen, förpackningen kostar bara 55kr mot över 100kr och uppåt för de flytande koncentraten (som också har begränsad hållbarhet). Men är du "lat", struntar i vad det kostar och inte har tid att blanda ut pulvret i vatten, så är givetvis färdigkoncentraten ett bra alternativ. fast har du kört med D76 förut och vet hur du ska framkall med den, så varför börja med något nytt? Du lär få svårt att hitta en framkallare som ger speciellt mycket finare korn.
 
Man kan också framkalla med D76 outspädd brukslösning. Då förvarar man den bäst i en glasflaska och återanvänder lösningen. Flaskan är då nästan helt fylld hela tiden och minimalt med luft kommer in och fördärvar soppan. Inga problem att få ut 10 filmer eller mer under ett halvår.
Jag tycker inte att kornigheten är något att anmärka på så länge man inte överexponerar kraftigt och överframkallar, men 1+1 lösning ger en aning flackare kurva och mindre korn.
 
Jag har haft min flaska HC-110 sedan 2006 (eller kanske 2005?), hur som helst så fungerar den fint fortfarande, är väl kanske 1/3 koncentrat kvar.
 
Kodak XTOL

Jag hade samma tankar som dig för ca 10 år sedan, jag var inte nöjd med D76 och ville ha en mer finkornig framkallare, testade ett par, men de fanns ofta som bara 1 liters och var dyra. Sedan blev jag tipsad att testa Kodak XTOL, som finns i 5 liters pulvermix.

Den är lika bra som D76, kostar lika mycket och funkar med alla filmer jag vet.
Det är en finkornsframkallare och du kan pressa film med den utan problem.

rekommenderas starkt !
 
Jag antar att det i vanlig ordning blir så att alla rekommenderar sina egna favoriter här:) Men är verkligen D-76 en "finkornsframkallare"? Jag tycker mig ha fått ganska stort korn och inte den bästa skärpan med D-76. Dock har tonaliteten varit fin och bra.

Körde ett tag all film i Rodinal, och kornighet var inte problemet. Däremot gav den en märklig höjning av mellantonerna som fick mig att behöva efterbehandla bilderna mycket hårt.
Nu har jag övergått till Tmax-framkallare som ger väldigt bra skärpa och minimal kornighet, och den är dessutom mycket dryg eftersom man kan återanvända en halv liter brukslösning till 6 filmer. Koncentratet håller i 2 år enligt flaskan, som dessutom är gjord så att man kan pressa ut överflödig luft när man försluter den. Brukslösningen ska hålla i 6 månader.

Tillägg: Just HP5+ blir ju nästan katastrof i Rodinal, medan modernare eller lågkänsligare filmer funkar bättre.

Tillägg 2: Förresten, man kan använda helt vanlig gasol som skyddsgas om man inte har sina flaskor helt fulla. Tetenals "Protektan" är propan och butan, vilket är just gasol. Betydligt billigare att tjacka en flaska på macken som du kan ha i 10 år.
 
Skulle jag rekommendera den framkallare jag själv använder så skulle jag inte säga D76, utan DK-50. Jag föreslog att han skulle fortsätta med D76 för att den ger mycket fint korn (finare än HC110 t.ex) och att den finns i 1l-förpackning för 55 kr. Inte så farligt om man bara kör några få filmer om året om den då skull visa sig ha oxiderat när man ska framkalla. Att behöva slänga en hel 5 litersdunk (som det kan bli med t.ex X-tol) vore mindre smart. Föreslog den även för att TS hade använt den förut, så slipper han lägga tid och energi på att testa in tider och exponering med en ny framkallare. Den tid han tror sig spara på att slippa blanda ut pulver i vatten förlorar han och mer därtill på att behöva testa in den nya framkallaren.
 
Den tid han tror sig spara på att slippa blanda ut pulver i vatten förlorar han och mer därtill på att behöva testa in den nya framkallaren.
Det beror ju på hur kinkig man är och hur man tänker använda filmen. De rekommenderade framkallningstiderna från tillverkaren brukar ju inte direkt ge dåliga resultat. Sen kan man förstås tweaka lite för att uppnå det man själv vill.
 
Det beror ju på hur kinkig man är och hur man tänker använda filmen. De rekommenderade framkallningstiderna från tillverkaren brukar ju inte direkt ge dåliga resultat. Sen kan man förstås tweaka lite för att uppnå det man själv vill.

Skulle jag själv (med min utrustning och mitt sätt att framkalla film) använda de tider som rekommenderas av Kodak för Tri-X i DK-50 och D76 vid normalkontrast skulle negativen bli lite för täta i högdagrarna och därmed få högre kontrast, vilket inte är optimalt varken vid kopiering eller scanning. Tillverkarnas rekommendationer är inget som stämmer för allt, utan är mera att se som riktvärden för egna intestningar. Sen har vi olika krav som du skriver, en del är inte så kinkiga medan andra vill få ut maximalt ur sina negativ. Har för mig att du också skrev på annan plats att den känslighet och de tider du använde med Rodinal gav dig överexponerade/för täta negativ?
 
Senast ändrad:
Skulle jag själv (med min utrustning och mitt sätt att framkalla film) använda de tider som rekommenderas av Kodak för Tri-X i DK-50 och D76 vid normalkontrast skulle negativen bli lite för täta i högdagrarna och därmed få högre kontrast, vilket inte är optimalt varken vid kopiering eller scanning. Tillverkarnas rekommendationer är inget som stämmer för allt, utan är mera att se som riktvärden för egna intestningar. Sen har vi olika krav som du skriver, en del är inte så kinkiga medan andra vill få ut maximalt ur sina negativ. Har för mig att du också skrev på annan plats att den känslighet och de tider du använde med Rodinal gav dig överexponerade/för täta negativ?

Skulle vilja säga att de tider som anges från de flesta tillverkare gäller för diffusljus. Om man som dig Nils helst kör med kondensorljus så blir givetvis negativen lite hårda om man anpassar framkallningen efter ett mjukare ljus. Sedan bör man också framkalla mindre negativ lite mjukare än större om man skall kunna kopiera på samma hårdhet.

Ganska lätt att kolla framkallningstiden, som ju är beroende av förstoringsapparat och papper. Om man exponerar ett gråkort i skugga och sedan gör en kopia på detta negativ på ett normalhårt papper/vc papper inställt på medelhårt där belysningstid och bländare precis ger maxsvärta för bas + slöja skall denna kopia ge samma grå nyans som gråkortet när den torkat. Lätt att kolla med en exponeringsmätare. Blir den mörkare får man förlänga tiden och blir det ljusare får man korta tiden. Sedan kan man behöva finjustera detta beroende på vilket ljus man har när man fotograferar. Men man har då fastställt sin normalframkallningstid, och behöver inte tycka så mycket. ;)

Generellt är det bättre med mjukare negativ när man skannar eftersom det ljuset är mer riktat, och en filmskanner har dessutom hårdare ljus än en flatbäddsskanner.
 
Tillägg 2: Förresten, man kan använda helt vanlig gasol som skyddsgas om man inte har sina flaskor helt fulla. Tetenals "Protektan" är propan och butan, vilket är just gasol. Betydligt billigare att tjacka en flaska på macken som du kan ha i 10 år.

Intressant. Sitter just nu och funderar på bästa förvaringen av flytande koncentrat.

Gasol på macken. Finns det i spayform?
Annars bör väl en sprayburk Tetenal räcka ganska länge antar jag. Det behövs väl endast ett ganska tunnt täckande lager (tyngre än luft) som hindrar luften att få kontakt med vätskan.

Kan butangas fungera tro?

MVH J O
 
Senast ändrad:
Ehhh man ska nog akta sig för att experimentera alltför mycket med gasen.
Den lägger sig ju sedan på golvet.
Det räcker med en liten gnista...

Jag vet att det var en olycka när man fyllde sopsäckar med acetylengas vid nyår för många år sedan som man sedan tänkte smälla av ute på sjön mha stubin.

2 personer möttes i dörren till garaget och det uppstod statisk elektricitet.
Hela garaget flög i luften.
Personerna hade tur och kastades iväg ett tiotal meter.
Hade det funnits personer inne i garaget hade dem dött.

Men små mängder kanske bara gör en tillfälligt döv...
 
För ett antal år sedan orsakade en gnista när brännaren till en panna satte igång en gasolexplosion i Emmaboda där en hel industribyggnad förvann och en krater i marken bildades. Jag hörde smällen tydligt här i Lessebo, 4 mil från Emmaboda. Halva Emmaboda var fullt av splitter och delar från expolsionen men ingen skadades som tur var. Hade t.ex ett tåg stått inne på mötesspåren bredvid byggnaden skulle det nog flugit ett antal meter i fel riktning. Gasolen från en läckande tank hade samlats i källaren där pannan stod, men så stora läckage och smällar blir det nog inte om det kommer ut lite från en mindre flaska...
 
Jag menar att en gasolflaska från macken är betydligt säkrare än en sprayburk från Tetenal. Har man dessutom en sån hemma redan så är det inget att fundera över, men det blir kanske dyrare om man måste köpa flaskan (som man ju sen byter mot en påfylld när den är slut) från början just för denna användning.

Propan är tyngre än luft vilket butan inte är. Blandningen gasol är fortfarande tyngre och det skulle förvåna mig mycket om det inte är just gasol eller "LPG" som det heter på engelska, som Tetenal fyller sina flaskor med. Det reagerar med luft och är därför antagligen mycket bättre än en inert gas som argon eftersom den senare inte kommer att oskadliggöra eventuellt syre som slinker in.
 
OK. Tack för info.

Jag tänker börja med att dela upp koncentratet i mindre glasflaskor.
Det vore inte dumt om man kunde hitta mindre glasflaskor 30-40-50ml. för portionsförpackning också (stora som en filmburk ungefär).
 
OK. Tack för info.

Jag tänker börja med att dela upp koncentratet i mindre glasflaskor.
Det vore inte dumt om man kunde hitta mindre glasflaskor 30-40-50ml. för portionsförpackning också (stora som en filmburk ungefär).
Varför inte använda just en filmburk? :) Använder du skyddsgas och inte flyttar burkarna mellan olika temperaturer så är det säkert tillräckligt tätt.
 
Fyller man glasflaskorna ända upp så behövs ingen skyddsgas.
En filmburk rymmer ca 30ml men släpper nog in luft skulle jag tro. Men med lite tejp runt locket så bör det väl ändå funka några veckor eller så.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.