Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fingeravtryck/smuts på dia

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik Ludvigsson

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag har en del viktiga dior som tyvärr fått fingeravtryck. En del är också rätt smutsiga när jag inte har arkiverat dem direkt...

Undrar om det finns någon här som har erfarenhet från att ha rengjort dia själv förut, och vad man då använder för rengöringsmedel el. dyl.

Känns ju ganska jobbigt och chansa med nåt rengöringsmedel när man har en bild man är fäst vid...

Hejsvejs /Fredrik

FAKTA till alla som läser denna tråd:

Nu har jag testat att rengöra mina dior, Isopropylalkohol funkar bra i övrigt mot beläggningar som damm och skräp...

...MEN biter INTE på fingeravtryck.

Tack å hej / Fredrik

Fett ska med fett lösas. Diskmedel löser fett. Diskmedel kan användas som vätmedel, då det mest består av sådant att användas vid framkallning av sv/v.

Kanske dags att prova att blötlägga ett oviktigt fingeravtryckförsett dia i ett bad med ett milt vanligt diskmedel i och se vad som händer. Tempererat något lägre än framkallningstemperaturerna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar