Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fingeravtryck på canvas

Produkter
(logga in för att koppla)

tilholm

Aktiv medlem
Har just fått hem en efterlängtad förstoring på canvas! Packar upp den försiktigt och håller upp den för sambon - MEN TUMMEN MITT PÅ! Såklart syns det. Men min dumhet tar inte slut där.

-"Äh, det är bara lite fett, det tar man lätt bort" säger jag och tar med en trasa där på. Hmm, ja det syns ju lika mycket efter trasan som efter fingrarna. Så nu har vi en rätt stor fläck upptill i mitten på tavlan. Kan man få bort fläcken på något sätt? Har till och med funderat på att ta med trasa över hela så hela blir blank, men det lär ju inte vara fint... Och hur tusan ska man sätta fast en krok på den och hänga den på väggen utan att röra den? Hur gör ni andra?

Har just fått hem en efterlängtad förstoring på canvas! Packar upp den försiktigt och håller upp den för sambon - MEN TUMMEN MITT PÅ! Såklart syns det. Men min dumhet tar inte slut där.

-"Äh, det är bara lite fett, det tar man lätt bort" säger jag och tar med en trasa där på. Hmm, ja det syns ju lika mycket efter trasan som efter fingrarna. Så nu har vi en rätt stor fläck upptill i mitten på tavlan. Kan man få bort fläcken på något sätt? Har till och med funderat på att ta med trasa över hela så hela blir blank, men det lär ju inte vara fint... Och hur tusan ska man sätta fast en krok på den och hänga den på väggen utan att röra den? Hur gör ni andra?

Att det kommit fingeravtryck är en gåta för mig, borde inte kunna
hända, aldrig hänt mig.. har beställt från proformat tidigare.

Märkligt det med fläcken måste jag säga.. vet tyvärr inte
hur du skall få bort fläcken.

Du ska inte sätta fast en krok till en canvastavla, jag brukar
alltid ta en ståltråd och fästa med häftpistol på baksidan,
och hålla/vända tavlan i kanterna och absolut inte ta på
själva tavlan i mitten utan bara i kanterna, aldrig varit
några problem för min del med denna upphängningen. För jag antar
att du har den uppspänd din canvas på en kilram ?

Var beställde du den ifrån ?

Hej!

Jag beställde från proformat. Nej, inte riktigt mitt i, utan uppe vid kanten, fast i mitt.. Alltså längst upp i mitten.

Tavlan är svart, är väl därför det syns mer =(

Det blev att jag satte upp den så som du gjorde, ståltråd och häftpistol.

fernissa

Hej

Mitt tips är att lacka din bild med fernissa, då borde det bli mycket bättre, om inte försvinna helt och hållet. Den glansiga ytan som fernissan har kommer dölja fingeravtryck (och möjligen det från trasan).

Det är rätt krångligt att måla på fernissan, men den ska finnas på spray med. Flera tunna lager har jag för mig. Kolla där du köper den, borde finnas på välsorterad konstnärsshop.

Lycka till.
/Mathias

Efter att ha varit i kontakt med ProFormat ännu en gång har jag nu fått en ny tavla som kompensation. Så nu är jag en nöjd kund igen! (och slipper irritera mig på fläcken på tavlan).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar