Annons

Fine art B&W??

Produkter
(logga in för att koppla)
Variabla skulle jag hålla mig ifrån om jag inte verkligen hade behovet (mest om man filmar) som jag ser det. Dels tycker jag att bildkvaliteten påverkas för mycket och sedan uppstår det korsformade mönster om man drar på starkt framför allt på vidvinkel. De utlovas ofta 8-10 steg som max, men använder man vidvinkel så är det i praktiken sällan man får något starkare än 4 steg i bästa fall. Inte som är användbart iaf.
 
Variabla skulle jag hålla mig ifrån om jag inte verkligen hade behovet (mest om man filmar) som jag ser det. Dels tycker jag att bildkvaliteten påverkas för mycket och sedan uppstår det korsformade mönster om man drar på starkt framför allt på vidvinkel. De utlovas ofta 8-10 steg som max, men använder man vidvinkel så är det i praktiken sällan man får något starkare än 4 steg i bästa fall. Inte som är användbart iaf.

Tack, det var en bra synpunkt. Sånna negativa saker förväntade jag mig inte av nått som kostar såpass mycket. Tyckte det lät praktiskt med variabelt filter. Då får det nog bli den billigare och troligen bättre varianten för mig i stället....
 
Jag har sett att Dito Photoproffs säljer kvadratiska ND-filter med bl.a. 7 och 10 stegs filterfaktor (fabrikat Hitech). Kostar 280 kr/st i 85x85 mm. 100x100 kostar 496 kr/st. Någon som testat dessa? Tycker ni i så fall att 7 eller 10 steg är mest användbart?
 
Jag har sett att Dito Photoproffs säljer kvadratiska ND-filter med bl.a. 7 och 10 stegs filterfaktor (fabrikat Hitech). Kostar 280 kr/st i 85x85 mm. 100x100 kostar 496 kr/st. Någon som testat dessa? Tycker ni i så fall att 7 eller 10 steg är mest användbart?

Råddig hemsida företaget har. Själva filtren är ju billiga men vad jag kan fatta tillkommer ju filterhållare också, som kostar 840 kr.
 
Råddig hemsida företaget har. Själva filtren är ju billiga men vad jag kan fatta tillkommer ju filterhållare också, som kostar 840 kr.

Ja, men man kan till nöds använda dem i Cokins filterhållare, som är avsedda för 84 mm filter. Vill man kan man fila lite på filtren så de glider ner lättare. Jag använder Hitechs avtonade gråfilter i Cokins filterhållare. De är färgneutrala, vilket Cokins inte alltid är.
 
Som rubriken antyder vad skulle ni tolka som "fine art B&W". Sen kan jag inte hitta en enda tutorial på nätet om hur man skapar dessa magnifika bilder. typ dessa blir till:

http://www.colethompsonphotography.com/Monoliths.htm

Jag fattar att det handlar om långa slutartider, men hur långa? snackar vi 10-30 sek eller 5-10 min? Är det HDR? vilket väder skulle vara bäst att fota i? molnigt känns spontant som bäst?

Jag har i alla fall inhandlat ett ND-filter till min vidvinkel vilket måste vara ett steg i rätt riktning? Sen blir ju nästa steg att hitta ett sätt att bildbehandla.

Alla former av tips mottages tacksamt

Fine Print B/W handlar inte bara om teknik utan om känsla i bilden. Det beror på hur mycket efter arbete som fotografen lägger ner. Hur mycket bildide' som finns bakom fotograferingen vilket också bestämmer metod eller teknik som skall användas. Lång tid kort tid kort skärpedjup eller långt skärpedjup osv. Använder man film är filteranvändning för S/V viktig. Digitalt är bilden i färg
och konvertering till s/v sker i datorn. Hur detta sker är också en fråga om känsla och bildide', high key, law key, dramatiskt eller mjukt skirt. Enligt Ansel Adams är skillnaden mellan The Print och The Fine Print subtil. Det är att man anstränger sig extra i efterarbetet för att få fram bilden så att det motsvarar dinna bildide'r före exponeringen. Vad jag såg och kände med andra ord!!!

Conny Nord

http://www.digitalworkflow.se/
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.