Annons

Filutdragning och Kylskåp??

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotografia

Aktiv medlem
Har några vanliga frågor.

Förvarar mina filmer i kylskåpet, men när jag sedan skall använda dom så har kameran (Dynax 4) svårt att avläsa ISO talet. Den tror att det är en 50 ISO film när det är en 800 etc. Samma problem uppstår när jag låter filmen vila 10-15 minuter i rumstemperatur. Hur skall man göra för att undvika detta problem?

Sedan har jag en liten fråga om filmutdragning. Har inte dragit ut många filmer nu och det tar ca 3-4 försök innan den lilla fliken kommer ut. Och det är ju ganska mycket pill och knåp innan. När man äntligen får ut filmen är det stora repor på. Är den "känsliga" delen av filmen så långt in att den inte skadas eller borde man vara orolig?
 
filmen bör vila minst en timme innan du öppnar burken/förpackningen för att slippa kondensproblem.

Ingen risk för repor på de "känsliga filmen".
Du får upp vana med filmutdragare ganska snabbt, gör du rätt?
 
Johan Okker skrev:
gör du rätt?

Jag tror det. Gör så som det står på filmutdragningsinstruktionerna.

Snurra filmen motsols 3 varv, sticker in dom två stål flikarna. Snurrar motsols tills det klickar, spärrar dom två flikarna och drar ut...

OPS. En timma. Jag har ju satt in filmen direkt ibland. Kan detta ha skadat kameran på något vis??
 
I kameran sitter det ett antal stift som genom kortslutning via filmens skal tolkas som ett specifikt ISO-tal..........

Det minsta lilla fukt och alla stift blir kortslutna. Rullen bör vara så varm att det inte bildas kondens på den innan innan du sätter den i kameran.

Enligt: http://se.weather.yahoo.com/SWXX/SWXX0010/index_c.html så är daggpunkten, här, 19 grader och din rulle bör vara varmare än så, här, för att undvika kondens. :eek:)
 
kondens drabbar främst filmen i det fallet.. och kondensen kortsluter alla stift.

Däremot om kameran tas från kallt till varmt finns risk för kondens som skadar kamera och optik.

Vad gäller att hämta ut film så ska ju bägge stålflikarna in i rullen, men först ska bara ena skjutas in maximalt, därefter snurra tills det knäpper och sedan in med den andra och hämta ut filmsnutten
 
Ett annat sätt är ju att ta för vana att ställa ISO själv. Då undviker man den eventuella risken att det blir fel i DX-avläsningen.
 
Superfrog skrev:
Hur gör man för att undvika detta?
Är det plastpåse med silica gel som gäller eller finns det andra alternativ??

Enklast är väl att du om du efter att ha varit ute i kyla låter bli att öppna kameraväskan under ett par timmars tid. Väskan håller kylan och temperaturövergången blir långsam.
 
Det var ju filmen som fanns i kylskåpet och inte kameran.

Vid undervattensfotografering så tar man kameran från varmt till kallt och det kan bli problem med fukt. Problemet kan bero på att man laddat film i varm luft med hög luftfuktighet. När kameran blir kall så kondenserar den varma luftens fuktighet.
Vid dykning så har man torr luft i tuberna. Man kan då blåsa in den luften i kameran. Eller ladda film i flygplan som har torrare luft eller så får man passa på att ladda film när det är svalt och därmed lägre luftfuktighet.
Nämnas bör att att UV kameror eller hus för den sortens aktivitet är helt täta.

När man tar kameran från kallt till varmt kan det bli kondens utanpå kameran och hur mycket den fukten kan skada kameran är jag osäker på.
 
Clark Kent skrev:
Det var ju filmen som fanns i kylskåpet och inte kameran.

När man tar kameran från kallt till varmt kan det bli kondens utanpå kameran och hur mycket den fukten kan skada kameran är jag osäker på.
Killen frågar ju faktisk hur man undviker kondens på kameran...efter min utvidgning av ämnet.

Kondens kan bildas på alla ytor dit den varmare och fuktigare luften har tillträde,. Varken kamera eller optik är täta och därför kan det även bildas invändig och därmed potentiellt skadlig kondens.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.