Annons

Filtret gick sönder. Varför?

Produkter
(logga in för att koppla)

Djoser

Medlem
Jag har haft en Canon 350d + Sigma 18-50/2,8 i drygt 1 vecka nu. Jag köpte till ett B+W 67mm UV-filter för att skydda objktivet. Jag har varit ganska mycket ute och plåtat och hela tiden varit väldigt rädd om kameran och låtit den ligga i väskan när jag inte använt den.

En morgon när jag vaknade så hade UV-filtet spruckit (se bild). Vad jag vet så har jag inte slagit till kameran varken framifrån eller från sidan, i vilket fall som helst inte i närheten så hårt som ja tror krävs för att spräcka ett filter. De sista bilderna jag tog på kvällen innan var på en stor eld med någon meters avstånd.

Hur mycket våld krävs det normalt för att ha sönder ett filter? Kan värmen (eller värmeskillnaden, nära eld/bit ifrån eld) från elden gjort att filtret gick sönder? Kan filtret varit dåligt från början, dvs, bör jag gå tillbaka till butiken och klaga?

Jag har hört om dom som har haft UV-filter i tiotals år utan problem så man blir ju lite fundersam.

Tack på förhand!

Bilagor

• img_1575.jpg
    img_1575.jpg
    45.8 KB · Visningar: 499
Ser ut som sprickan börjat ovankant... kan vara värmeväxlingen, en stor brasa på 1 m håll är rätt nära... Kan spruckit när du haft den svalare på natten..

Om det är värmen från brasan som är orsaken kan man då begära av butiken att få ett nytt filter? På det avståndet från elden som jag tog bilderna från satt jag nästan hela kvällen utan att det var olidligt varmt. Bör man inte använda filter när man fotograferar varma motiv? Är optiken också i riskzonen att gå sönder i dessa fall?

Djoser skrev:
Om det är värmen från brasan som är orsaken kan man då begära av butiken att få ett nytt filter?

Näe. Går du tillbaka med en spricka i filtret måste du nog ha ganska goda belägg innan dom ger dig ett nytt.

/Henri

Du skrev stor brasa... då tänker ja på majbrasa... och den utstrålar mycket värme...
Hur mår kameran??

Djoser skrev:
Om det är värmen från brasan som är orsaken kan man då begära av butiken att få ett nytt filter? På det avståndet från elden som jag tog bilderna från satt jag nästan hela kvällen utan att det var olidligt varmt. Bör man inte använda filter när man fotograferar varma motiv? Är optiken också i riskzonen att gå sönder i dessa fall?

Grejerna är inte anpassade för för mycket lång exponering i stark värme.. du ska ju inte lägga kameran innanför bilrutan en solig dag...

tritub skrev:
Du skrev stor brasa... då tänker ja på majbrasa... och den utstrålar mycket värme...
Hur mår kameran??

Så stor brasa var det inte i närheten av. Kameran låg förutom vid själva fototillfällena bakom och nedanför mig där det var betydligt svalare.

Vad jag kan upptäcka så verkar allting fungera bra. Vad är det som riskerar att gå sönder/ fungera sämre vid för hög värme?

Bara en tanke... Hade du filtret hårt åtdraget? Kombinationen värme samt lite spänningar i glaset...?

/P

peber skrev:
Bara en tanke... Hade du filtret hårt åtdraget? Kombinationen värme samt lite spänningar i glaset...?

/P

Inte vad jag vet, visserligen är detta min första kamera med filter, men jag antar att det var åtdraget så mycket som jag tyckte var rimligt, dvs så hårt att det inte skulle lossna men ändå så löst att filtergängan inte skulle skadas.

Fast jag tycker det är värt att ta en snack med butiken. Ett B+W filter håller erkännt hög kvalitet och kostar därefter.

Det borde dessutom inte vara så svårt att skilja ett filter som pruckit av våld från ett självsprucket filter. Det har ju inte fått någon flisa och sprickan har börjat precis i kanten.

Lagen i Sverige ger alla konsumenter 2 års skydd mot fabrikationsfel och minst ett års garanti bör du ha från tillverkaren. Är det ett exemplar som spruckit av sig självt borde det bero på ett dålt fabrikationsfel, som t.ex. orsakat onaturliga spänningar i glaset eller gjort glaset ovanligt skört.

500 spänn är ju helt klart skönt att slippa slänga i sjön.

/Jens

Jag fick ett nytt filter utan krångel så nu är allt frid och fröjd. De kollade på sprickan och konstaterade att det kunde vara interna spänningar i glaset som var orsaken, behövde inte nämna elden överhuvudtaget. Tack för svaren!

//Simon

Djoser skrev:
Jag fick ett nytt filter utan krångel så nu är allt frid och fröjd. De kollade på sprickan och konstaterade att det kunde vara interna spänningar i glaset som var orsaken, behövde inte nämna elden överhuvudtaget. Tack för svaren!

//Simon
Vad bra! jag tror att det var tur att du inte nämnde elden. För jag tror det var orsaken. Om du tar ut kameran kvälstid är den lite kall. och sedan ricktar den emot en eld, då blir den varm. och om detta upprepas ett par gånger, så kan det vara en klar orsak till att det uppstår spänningar i filtret, och att det därför spricker. och troligtvis hadde du inte fått ett nytt p.g.a. att du hadde utsatt det för extrema situationer.

Men grattis till det nya filtret!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar