Annons

Filterproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

Kendu

Aktiv medlem
Hej,

jag har ett Tamron objektiv 28-75 mm. När jag använder UV filtret tillsammans med cokin filter får jag mörka skuggor i hörnen, där någon del av filterhållaren skuggar utblicken.

Skall det verkligen inte gå att använda ett skruvfilter, som skydd eller polfilter, tillsammans med cokins filterhållare? Eftersom jag varit en del ute i havsmiljö med mycket saltspray i luften vill jag ju skydda objektivlinsen med t.ex ett UV filter.

Någon som har samma erfarenhet? Tacksam för tips.

Hej
Jag har haft liknande problem men med två skruvfilter. Jag skulle tro att det har med vinjettering och inte med skugga från filterhållaren. När uppstår skuggan, vid alla brännvidder eller endast vid vidvinkel, alltså fullt utzoomat eller nära fullt utzoomat? Om det är vinjettering borde problemet minska vid inzoomning mot brännvid 75mm. Själv så blev jag av med problemen redan vid en brännvidd på ca 35 - 40 mm, objektivet var ett Sigma 28-105 UC II med dubbla filter. Så prova lite olika brännvidder eller plocka av ett filter får bli mitt tips...
:)

Såga av den yttersta hyllan, eller bara hörnen, på Cokinhållaren. På min har jag gjort både och, och då funkar den utan vinjettering med 19 mm på småbild.

För inte använder du väl någonsin tre Cokinfilter samtidigt?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar