Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filterlösning Samyang 14/2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

D Gulliksson

Aktiv medlem
Någon som vet om det finns någon alternativ filterlösning till Samyang 14/2.8 ?

Jag har sett att det finns en lösning från ett företag som heter Fotodiox men den kostar ändå rätt mycket samt att man behöver beställa från USA (eller någon som vet om det finns svensk återförsäljare?)

http://www.wonderpana.com/

Alla tips mottages tacksamt.

Är nybliven ägare av detta objektiv och har haft samma fundering.
Ska filter monteras framför objektivet så blir det av gigantiskt storlek (och det är oftast väldigt dyrt med stora filter i bra kvalitet).

Min fundering har varit om man på något vis istället kan montera ett filter bak på objektivet inuti objektivfattningen. Då behöver man bara ett litet filter, men är osäker på om det finns plats i djupled.
Kanske går det att tillverka en adapter man kan limma dit där man sedan kan skruva på ett vanligt filter av liten storlek.

Att montera på mer glas baktill kommer att göra att man får en förskjutning av fokus beroende på hur mycket det bryter ljuset, men om detta blir ett problem vet man nog inte förrens någon testat.

Även om du hittar en bra lösning så kommer filtret bli dyrt eftersom öppningen är stor.
Vad för filter ska monteras? Den beror ju på ifall hållaren ska anpassas för en APS-C eller FF sensor.

/stefan

I mitt fall handlar det om FX (D600)

Finns det inget smidigt sätt med hållare så funkar det förvisso enbart med rektangulära filter som man handhåller framför gluggen vid fotoögonblicket förutsatt att filtret är tillräckligt stort.

Är intresserad av ND filter och tonade filter.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar