Annons

Filterfrågor

Produkter
(logga in för att koppla)

Tsukuyomi

Avslutat medlemskap
Folk snackar om UV-filter som skydd på objektivet, men är det inte lite overkill, dSLRs har väll inbyggt uv-filter? Dessutom så brukar jag köra med motljusskydd, vilket borde skydda en hel del.

Har också ett polarisationsfilter till 24-70 och 70-200. De har samma diameter på linsen så det passar till båda, får se om jag orkar flytta filtret mellan objektiven fortsättningsvis, eller om jag kanske skulle köpa in ett till och fota med polarisationsfilter största delen av tiden (utom när jag faktiskt vill ha reflektioner etc.)? Då skulle även det fungera som ett skydd (och faktiskt göra lite nytta också).

problemet är väl att man tappar ljusstyrka med polfilter. dessutom är de bra dyra.

men i övrigt ser nog de flesta UV-filtren mest som ett linsskydd. Problemet man får med UV filter är studs/spökbilder som syns främst då man plåtar kraftiga ljuskällor (var nån trå om detta rätt nyligen)

Men de är inte dumt att ha två polfilter på samma gänga (om man har råd) för då kan man montera dem på varandra och använda dem som ett variabelt gråfilter:)

/FLiP

Det har du rätt i! Tänkte snarare köra med ett enkelt polarsiationsfilter och låta det sitta monterat på objektivet hela tiden (som skydd). Nu beror det iofs på vad man fotar, men hur ofta använder ni filter / andra filter än UVt?

Det har du rätt i! Tänkte snarare köra med ett enkelt polarsiationsfilter och låta det sitta monterat på objektivet hela tiden (som skydd). Nu beror det iofs på vad man fotar, men hur ofta använder ni filter / andra filter än UVt?

Jag använder polfilter för att få fram lite blåare himlar i vissa ljus och ibland för att få bort reflexer, om man plåtar i motljus med reflekterande mark/vatten etc. Jag har tyvärr bara polfilter på 52mm-gänga så det passar bara på min 24mm 1,8 så jag hade säkert använt polfilter mer om jag hade haft nåt i 77mm (som resten av mina gluggar (som kan bära filter) har)

Men ett polfilter i OK kvalitet kostar 1200 för 77mm... sinnessjukt...

Jag har funderat på att skaffa ett kraftigt ND filter för att få längre slutartider(/kortare skärpedjup) på dagen. Men de är inte billiga heller, finns så mkt roligare saker man kan köpa för de pengarna..
/FLiP

1.) Köra med polfilter utom när jag absolut inte behöver det, och fota med motljusskyddet hela tiden (bra skydd?).

2.) Skaffa UV filter som skydd och köra med polfilter endast då det verkligen behövs.

Vad tycker ni?

Beror väl lite på optikens värde men ja rör helst inte frontlinsen alls pga priset på min 16-35L glugg.. föredrar att rengöra uv filtret. inte alltid man använder motljusskydd å sen använder ja polfiltret utanpå uv vid behov..om ja inte får störande reflektioner dvs..

Cirkapriser:
Canon EF 50/1.8 = 1100Kr
Sigma Macro 150/2.8 = 6000Kr
Canon EF 24-70/2.8L = 11000Kr
Canon EF 70-200/2.8L IS = 17000Kr

Kanske borde köra UV-filter på alla objektiv utom 50an då? Är ju en förhållandevis låg kostnad i jämförselse med vad jag betalat med objektiven. Oroar mig lite för att få för mycket filter framför linsen och tappa lite på det, nåja!

Kanske blir några B+W UV-filter (har fina polfilter av det märket), eller vad brukar ni köra med?

Senast ändrad:
Ta t.ex ditt telezoom.. 17papp.. ett uvfilter för inte så många kronor skyddar mot mindre repor eller kanske ett motsvarande mindre "stenskott".. Reducerar uv filtret din bildkvalité så tar du bort det just då.

Tappskador håller dom ju inte för men där har man ju isåfall motljusskyddet som tar emot..

B+W å Hoya har likvärdiga optiska egenskaper..båda har ju sina fina modeller å specialare.. Rent allmänt har ja hört att Hoyas ska va lite jävligare att hålla rena men det är inte personligt bekräftat utan bara teori..

Vissa uv och äldre pol filter tenderar att ge af problem. Bevisat genom bitter erfarenhet.

Pol filter amvänder jag i kanske 10% av mina bilder och uv-filter i 75% av fallen(som linsskydd). Vinter natt bilder, lång exponeringtid (natt) och svåra motljusfall åker uv-filtret av. Pol-filtret använder jag mest för att minska refexer i fönster med.

Om kameran eller objektivet har lite kassa af egenskapar i lågt ljus så kan polfilter ge problem. Man ska nog inte snåla alltför mycke.

Ja flikar in mig lite här :

Någon som vet vart i helskotta man får tag på ett 82mm polfilter innan år 2038 helst..
Cyberphoto,ScandinavianPhoto,Kaffebrus,Webhallen,Expert,Japanphoto,24.se...äsch (orkar inte räkna upp fler..) har ja hört med men för långa lev. tider eller rättare sagt dom kan inte bekräfta några som helst väntetider...

Kollat ebay oxå men det är samma pris som i sverige så det känns inte värt det ifall grejerna går sönder :)

Någon som vet vart i helskotta man får tag på ett 82mm polfilter innan år 2038 helst..
Cyberphoto,ScandinavianPhoto,Kaffebrus,Webhallen,Expert,Japanphoto,24.se...äsch (orkar inte räkna upp fler..) har ja hört med men för långa lev. tider eller rättare sagt dom kan inte bekräfta några som helst väntetider...

På Cyberphotos sida står det att de har Döör 82mm hemma i lager. Då jag inte provat Döörs grejer så har jag dock ingen aning om deras kvalite men det kanske någon annan kan upplysa om.

Gunnar

På Cyberphotos sida står det att de har Döör 82mm hemma i lager. Då jag inte provat Döörs grejer så har jag dock ingen aning om deras kvalite men det kanske någon annan kan upplysa om.

Gunnar

Det hade dom inte när ja kolla sist..Kan kanske va intressant.. Dom är nog varken bättre eller sämre än dom andra filtrena i samma prisklass. Tack ska du ha iaf då har ja ett alternativ iaf.

B+W VS Hoya

Ta t.ex ditt telezoom.. 17papp.. ett uvfilter för inte så många kronor skyddar mot mindre repor eller kanske ett motsvarande mindre "stenskott".. Reducerar uv filtret din bildkvalité så tar du bort det just då.

Tappskador håller dom ju inte för men där har man ju isåfall motljusskyddet som tar emot..

B+W å Hoya har likvärdiga optiska egenskaper..båda har ju sina fina modeller å specialare.. Rent allmänt har ja hört att Hoyas ska va lite jävligare att hålla rena men det är inte personligt bekräftat utan bara teori..

Jag har både; B+W F-Pro 77mm 010 UV-Haze MRC och Hoya 77mm super HMC Pro 1 UV samt Hoya 77mm HMC UV som skyddsfilter och jag upplever att Hoyafiltren är en riktig pina att göra rent, men det min "Subjektiva" erfarenhet.

Ja får ett B+W polfilter i låddan inom några dagar så då kan ja oxå snart lämna min subjektiva åsikt :)

jag tänkte köpa ett själv så min fråga blir då; Vilket köpte du?
Är det någon poäng med att köpa ett KSM?

jag tänkte köpa ett själv så min fråga blir då; Vilket köpte du?
Är det någon poäng med att köpa ett KSM?

Förutsatt att KSM betyder Käsemann, så är priskillnaden mellan B+Ws Käsemann och vanliga polfilter i stort sett obefintlig, så du kan lika gärna välja det. Jag köpte mina på Cyberphoto! :)

Jag beställde ett -> B+W Cirkulärt polarisationsfilter 82mm MRC 82 Slim

Nån som har nån erfarenhet av "slim" filtrena? Är det bara glaset som är slim eller är det hela alltet och blir det jobbigare att hantera det? Tänkte det kunde vara bra att veta för dom som går i köpetankarna :)

En sak ja läst är att vissa är omöjliga att få dit objektivlock på, dock inget problem för mig då ja bara sätter dit det när ja ska använda det och tar bort det sen.

B+W Filtret av den typen har iallafall fått bra recensioner och då borde dom räcka till..För köpa ett polfilter för över 2 papp..ja där går min gräns iaf.

Jag hade ett slimfilter, nackdelen var att linsskydden inte passar längre, eftersom det inte finns nån sarg kvar att haka i det i. (Gäller Nikon, hur Canons ser ut har jag ingen aning om). Kameradoktorn tog dock tillbaka det efter en vecka och jag fick ett nytt vanligt. Det följde med ett linsskydd i plast som skulle träs över filtret, med följden att det inte gick att ha linsskydd på om motljusskyddet satt på.
Inget för mig i alla fall.

Det är ju som sagt inget problem för mig. Men den dagen den sorgen :) Ja läste att B+W va prisvärda å i den storleken som ja har finns det ju bara slim varianten verkar det som. Iaf om man kollar hos dom vanligaste återförsäljarna :)

Det är ju som sagt inget problem för mig. Men den dagen den sorgen :) Ja läste att B+W va prisvärda å i den storleken som ja har finns det ju bara slim varianten verkar det som. Iaf om man kollar hos dom vanligaste återförsäljarna :)

B+W ska ju vara bland dom bästa. Och det är klart att ett polfilter åker ju mest av och på, mest av, så det borde nog fungera fint.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto