Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filterfråga - Nikon D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Poggo

Medlem
Hejsan!

Var och köpte mig en Nikon D70 i tisdags, och som det är nu så skulle jag kunna gifta mig med den, om den nu inte såg så fånig ut i kvinnokläder.



Eftersom jag nu inte är så otroligt kunnig innom foto än (ska börja tvåan på Media i härnösand) så kan jag inte precis något alls om filter till kameror. (bara det jag läst här på någon tråd som jag nu inte kan hitta)
Anledningen varför jag skrev här i var mest för att få höra vad ni andra D70 ägare använder.

så min fråga lyder:

Vilket typ av filter bör jag köpa om jag är mest intressrad av att skydda mitt ack så nya objektiv, och hur påverkar det bilderna i övrigt?


Tacksam för svar
//Tobbe
 
Investera i ett UV-filter. Det skyddar objektivet och påverkar inte bilden negativt. Stjäl inget ljus heller.
 
Hur mucket kostar linskyddsfiltret och hur mycketkostar objektivet och hur sannolikt är det att frontlinsen skadas?

Min egen erfarenhet är att jag hittills inte lyckats skada någon linsyta, sedan jag började plåtamed systemkameror 1988..
 
Jag vet sannerligen inte hur ni använder era objektiv.
Men en sak är säker, ett UV-filter kostar knappt nåt, är ett bra skydd. Jag köper de billigaste som finns och har de som mer eller mindre ett linsskydd.

Är man ute och kuskar runt så tar grejorna stryk, så enkelt är det.
Men jag vill gärna skydda min lins.

Ibland får man både regnstänk och annat på dem. En och annan tumme har också hamnat där :)

Ett objektivs lins mår alltid bäst av att egentligen aldrig petas på med massa dukar, rengöringsvätskor etc.

Är man ute i buskarna är det sedan en smaksak att rengöra filtret, man tager vad man haver.
När filtret är repigt in med nytt! Behåll det gamla och kleta på massa saker och experimentera med det.

Därför UV-filter på!
Och såna hittar du billiga lite varstans.
 
Tackar för svaren, hittade ett UV-Filter på tradera så snart har man det, Tackar åter igen för hjälpen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.