Annons

Filterfaktor fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

markusg

Medlem
Jag har nu köpt dessa två filter och undrar över en sak.

80A(KB-15) blått med filterfaktor 2.2
090 Ljusrött med filterfaktor 5.0

När jag skruvar fast dessa förlorar jag 2 steg med det blåa filtret och 1 steg(?!) med det röda filtret fast det har högre filterfaktor! Borde jag inte tappa mer i ljusstyrka?

Jag känner mig väldigt konfunderad och väntar spännande med ett svar:)

Mvh
Markus
 
Mäter du på ljus som innehåller relativt mycket rött ljus såsom glödlampsljus eller mot röda objekt så kanske det inte är helt orimligt. Men om du mäter mot en neutralgrå yta i dagsljus låter det konstigt.
/Richard
 
Ok! Det tänkte jag inte ens på, mätte mot mitt golv hemma(massa glödlamps ljus).

Men hur är det med filterfaktorn då? I Foto nr 12/2003 står det tex att med filterfaktor 2 och en slutartid på 1/60 så får man en ny slutartid på 2x1/60 = 1/30.

Det stämmer ju inte med 80A som har filterfaktor 2.2?
Enligt den regeln tappar man ju drygt 1 steg men när jag mäter tappar jag 2 steg?

/Markus
 
Jag tror filterfaktor förutsätter att du mäter mot vitt ljus. Således om du mäter mot en komplementfärg eller nära komplementfärg relativt filtrets färg (80A går väl åt blått om jag inte missminner mig). Komplementfärgen till gult är blått och komplementfärgen till rött är cyan och därmed när du har det gul-röda skenet från glödlamsljus får du en högre filterfaktor för 80A. Regeln från Foto som du nämner stämmer nog i dagsljus mot en neutral yta.

Det är fenomenet jag försökt beskriva ovan som man utnyttjar när man använder färgfilter inom svartvit fotografi för att framhäva vissa toner framför andra. Ett färgat filter dämpar komplementfärgen medans ljus med filtrets färg släpps igenom i princip utan att dämpas. På så sätt när man kompenserat för filterfaktorn blir komplementfärgen fortfarande mörkare och motiv med filtrets färg ljusare och om motivet i medel är neutralt i färgen så blir bilden i medel lika mörk/ljus om man kompenserar för filterfaktorn.

Hoppas jag inte rörde till det bara.

/Richard
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.