Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

fillee

Medlem
Hejsan allihopa igen.
Jag har sökt på forumet om olika filter, men jag kan inte bestämma mig.

Man kan ha flera filter på samma gång har jag läst, skulle ett skylightfilter vara bra på båda objektiven (Sigma 10-20 och Nikkor 50 1.8) Sedan skulle jag vela ha ett Polarisationsfilter men vet inte till vilket objektiv det skulle vara till mer nytta. Jag har ingen aning om märke men jag hade tänkt mig Dörr Cirkulärt polarisationsfilter Digital high grade vilket sägs vara bra. Sedan tänkte jag på ett gråfilter men även där vet jag inte till vilket objektiv. Blir väl mest landskapsfoton, nattfoto och arkitektur med Sigmat men även kanske också Nikon objektivet till vissa nattfoton om det går. Gråfilter hade jag tänkt att köpa ett halvtonat B+W från cyberphoto men hur många procent "styrka" ska man ordna sig? 50 eller 25%? Även där, går det att använda alla tre filter på samma gång för att få lite färgrikare bilder men även sån där grå aktig effekt på molnen? Annars kommer jag bara använda Nikon objektivet till porträttfoton. Använder mig av en D80 om det har betydelse.

Tack på förhand.

/Mvh Filip

Generellt ska man ha så lite filter som möjligt av flera skäl. Ju fler glasytor ljuset ska passera desto större är risken att det händer något negativt som förlust av skärpa eller oönskade reflexer.Två filter samtidigt är inte bra.

Skylightfilter använder jag när jag tar dia för att värma färgtonen en smula i skugga t.ex. Det filtret hör inte hemma på en digitalkamera enligt min mening. Möjligen kan du sätta på ett UV-filter vid de tillfällen då du riskerar stänk på frontlinsen och behöver torka av fältmässigt. Skaffa motljusskydd istället om du inte redan har, det skyddar mot fingrar och i viss mån stänk och stötar och kan med fördel alltid sitta på.

Polfilter kan ge fin stuns i moln och himmel om du står rätt i förhållande till solen. Det kan dock ge ojämn verkan på ett vidvinkelobjektiv av naturliga skäl, effekten är nämligen beroende på under vilken vinkel ljuset kommer från himlen. Polfilter kan också ge mustigare grönska och en del andra effekter samt ta bort reflexer från ickemetalliska ytor.

Avtonat gråfilter tror jag att du funderar över. De som skruvas på objektivet har vad jag vet gränsen mitt i filtret och det är sällan man vill ha det där. Bättre med filter från t.ex Cokin. De är rektangulära och ska sättas i en hållare i vilken det kan skjutas upp och ner samt vridas så man får den avtonade effekten där man vill ha den. Till hållaren finns också lösa motljusskydd att sätta på. Filtren är av plast och ska inte torkas rena torra utan helst tvättas av annars blir de snart repiga. De saknar också antireflexbehandling vilket kan vara värt att tänka på. Enklast är det att hantera avtonat gråfilter när kameran står på stativ och man har gjort sin komposition. Jag som är en smula lat brukar hålla filtret i nypan i ena hörnet och utan hållare och kameran på fri hand om tiden inte blir för lång men då ryser de äkta naturfotograferna...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar