Annons

Filter

Produkter
(logga in för att koppla)

roypeter

Aktiv medlem
Hej!

Så efter flera veckors väntan ska jag då hämta min systemkamera på fredag. Det blir en Minolta 800 si med ett 50 mm objektiv men objektivet har minsann låtit vänta på sig. Det har visst varit slut hos Minolta.

Tänkte förmodligen ganska snabbt komplettera med ett par filter, inte så många men åtminstone ett polaroidsfilter och ett uvfilter och jag har därför ett par frågor.

Vilka märken är bra och hur mycket skall de få kosta?

Hur är kompabiliteteten med andra objektiv d v måste man köpa en ny uppsättning filter när man köper flera objektiv?

Hur förvarar man sina filter på bästa sätt?

Tacksam för alla tänkbara tips!

roypeter skrev:
Vilka märken är bra och hur mycket skall de få kosta?
De flesta är bra, Hoya och B+W är två exempel. Se till att få multicoatade filter

roypeter skrev:
Hur är kompabiliteteten med andra objektiv d v måste man köpa en ny uppsättning filter när man köper flera objektiv?
Om du kan förutse vilka objektiv du skall köpa så kan du köpa filter som passar till det med störst filtergänga och köpa step-up-ringar så det passar ditt nuvarande objektiv. Vet du inte blir det svårt eftersom stora filter är rätt dyra. Ett 82 mm kostar väl sisådär tre gånger mer än ett 49 mm.

roypeter skrev:
Hur förvarar man sina filter på bästa sätt?
De brukar ofta levereras i små burkar och dylikt som går bra att förvara i.

Se till att du köper ett UV-filter på en gång och plocka sedan aldrig av det från objektivet!

De flesta filter är runda, och måste allstå ha samma diameter som objektivet. Olika objektiv kan ha olika diameterstorlek, men många har samma storlek.

Om du vet med dig exakt vilka objektiv du kommer att köpa i framtiden, kan du ju redan nu kolla vad de har för diameter. Om inte, så har du två val:

Antingen köpa filter som passar det objektiv du har nu, och hoppas på att du kan återanvända så många filter som möjligt i framtiden.

Eller köpa ett filtersystem (fyrkantiga filter) med hållare ("kompendium"). Dessa är oftast dyrare (men inte alltid), men genom att man använder billiga filteradaptrar kan man återanvända filter även mellan objektiv med olika diametrar. Tonade filter går lättast att använda om man har ett filtersystem. Filtersystemen är oftast inte kompatibla med varandra pga olika grundstorlekar på glasbitarna.

Hoya tillverkar runda filter, och dessa är inte blodigt dyra. HMC-serien är ok.

Cokin tillverkar filter för sitt filtersystem. De sägs vara bland de som har den sämsta kvalitén, men så är de speciellt dyra heller. Cokins system är dock välkänt, så även andra tillverkare, som Hitech, tillverkar filter som passar. De sistnämnda har jag för mig har lite högre kvalitet än Cokin.

Sedan finns ex.vis B+W samt Lee, som tillverkar runda resp. system i högre prisklasser.

Jag har säkert glömt några tillverkare. För exakta prisnivåer, surfa runt lite bland postorderfirmorna för att bilda dig en uppfattning.

/Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar