ANNONS
Annons

Filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel_j

Medlem
Jag funderar vad jag ska köpa för filter till ett Nikon 180 2.8

Jag kommer fota ganska mycket skidåkning (snö, blå himmel osv.) men en hel del annat också och vill ha ett bra filter. Jag vill ha ett filter delvis för att skydda objektivet och delvis för att det kan vara bra att det sitter ett där rent för resultatet.

På ett annat objektiv jag har sitter sitter ett Hoya svagt rosafärgat filter som jag tycker bra om för det mesta. Problemet med det här är att det tar bort en del blåtoner (vilket det naturligtvis ska) som jag gärna skulle vilja ha haft kvar och istället blir det någon sorts brunton i skuggerna. Men det kan ju också bli för mycket blåstick...

Jag funderar på ett Hoya Filter UV 72mm Hmc Super, ett filter som är ofärgat.

Finns det nån mer som har samma erfarenhet som jag och som kanske har löst det på något finutligt sätt?

/Daniel

Ett polfilter kanske vore nåt för att ta bort reflexer i snön och få lite mer tryck i den blå himlen? Att tänka påär att ett polfilter snor närmare 2steg ljus..

Tack!

Polfilter tror jag inte är att tänka på, det snor för mycket ljus. Dessutom är det inget problem att få tryck i himlen med Velvia eller Provia utan det skulle nästan bli mycket med polfilter tror jag.

Det låter som du vill ha ett filter som skydd för smuts, i sådana fall skulle inte jag rekomendera ett Hoya utan ett B+W MRC. Lite dyrare, men avsevärt mycket lättare att rengöra och med bättre byggkvalitet och tålighet hos antireflexbehandlingen. Jag kastar aldrig mer bort pengar på ett Hoyafilter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar