Annons

Filter

Produkter
(logga in för att koppla)

ThePenguin

Aktiv medlem
Ja filter, alltså den typen man har på linsen. Jag har kikat runt lite och det finns ju tusentals med olika filter. Om ni hade fått välja några "måste ha" filter till främst landskaps, natur och stadsmiljö-foto vilka hade ni valt?

Och också, ska man köra linjära eller cirkulära. Jag har spanat in Cokins P filtersystem ganska länge och dom verkar ju bra.

Vad rekommenderar ni?
 
Jag fotograferar landskap och natur och nöjer mig med tre typer av filter:

- Polfilter, för att ta bort reflexer och göra färgerna mustigare. Det finns mycket reflexer i vår natur, speciellt om det är lite fuktigt väder.

- ND-filter (gråfilter), för att få längre slutartider så man kan få hav och rinnande vatten så mjukt som man vill ha det. Fungerar också om man vill få rörelseoskärpa i träd och gräs så man ser att det blåser ute.

- Tonat gråfilter (här kör jag med Cokin), för att kunna jämna ut skillnader i ljuset ( t ex mellan himmel och land). Det går förstås att göra två exponeringar och slå ihop det i datorn, men jag gillar att göra allt i kameran.

/Gunnar
 
Precis

Jag fotograferar landskap och natur och nöjer mig med tre typer av filter:

- Polfilter, för att ta bort reflexer och göra färgerna mustigare. Det finns mycket reflexer i vår natur, speciellt om det är lite fuktigt väder.

- ND-filter (gråfilter), för att få längre slutartider så man kan få hav och rinnande vatten så mjukt som man vill ha det. Fungerar också om man vill få rörelseoskärpa i träd och gräs så man ser att det blåser ute.

- Tonat gråfilter (här kör jag med Cokin), för att kunna jämna ut skillnader i ljuset ( t ex mellan himmel och land). Det går förstås att göra två exponeringar och slå ihop det i datorn, men jag gillar att göra allt i kameran.

/Gunnar

Det är hela listan på vad som behövs, om man inte vill ha UV som skydd för frontlinsen; men den debatten finns det många andra trådar om;-)
Men köp kvalité från början, dessa grejor behöver man bara köpa EN gång. Billigt, japp det finns nog en anledning till det.
Rekommenderas: B+W; Singh-Ray; Lee
Joachim
 
Intressant.
Håller med om de tre varianter som nämns ovan.
I mitt fall så skulle jag skulle framförallt välja ND filter (men det är ju jag det :)

Jag har letat efter LEE filter här i Sverige men det verkar svårt... Någon som känner till någon återförsäljare?
Kollar man t.ex. www.cameranu.nl så har dem det mesta från LEE men allt verkar ligga på restorder
 
Ett Tillägg

ND kan även användas för för att köra "Full glugg" i dagsljus mitt på dagen för DOF effekter.
Joachim

PS Lee kan du hitta rätt mycket av på engelska ebay www.ebay.co.uk
 
Jag använder personligen:

ND-filter. Ett 3-stegs och ett 10-stegs.
Polfilter.

Avtonade ND-filter jag personligen spelat ut sin roll idag och behöver jag jämna ut skillnader mellan mark och himmel använder jag två exponeringar och lägger ihop i datorn istället. Det ger bättre kontroll och därmed ofta ett snyggare resultat, IMO. Vissa "renläriga" hyser dock agg mot sådana metoder. ;-)

Fyrkantiga filter som tex cokin ha en jättestor fördel om man använder avtonade gråfilter och det är att man kan flytta själva övergången. Köper man ett avtonat filter från tex hoya eller B+W så får man vackert ha horisonten i mitten på bilden. En annan fördel är att det är lite lättare att bara dra undan filtret fall man vill titta genom sökaren utan filter.
En nackdel med denna typ av filter är att det sällan blir helt tätt mellan hållare och filter. Man får alltså lite ljusläckage. För "normala" filter spelar det kanske inte så stor roll, men använder man lite starkare ND-filter eller IR-filter så kommer man att märka av det i form av försärad kontrast .
Just cokins filter är känsliga för repor och ger ibland färgstick.

Ang. cirkulärt vs linjärt filter så är det bara med polfilter detta val behöver göras och man bör välja ett cirkulärt. Linjära filter kan ställa till det för ljusmätning och autofokus i moderna kameror (och cirkulära funkar på äldre om man vill)
 
Avtonade ND-filter jag personligen spelat ut sin roll idag och behöver jag jämna ut skillnader mellan mark och himmel använder jag två exponeringar och lägger ihop i datorn istället. Det ger bättre kontroll och därmed ofta ett snyggare resultat, IMO. Vissa "renläriga" hyser dock agg mot sådana metoder. ;-)

Fotar man något som rör sig fungerar ju denna metoden dåligt, en motorcyklist i ett landskap, eller ett träd en blåsig dag hinner flytta sig rätt mycket mellan två exponeringar, så de två metoderna har ju olika fördelar och nackdelar.

Fyrkantiga filter som tex cokin ha en jättestor fördel om man använder avtonade gråfilter och det är att man kan flytta själva övergången. Köper man ett avtonat filter från tex hoya eller B+W så får man vackert ha horisonten i mitten på bilden.

Eller så tar man med lite överflöd och croppar bilden i valfritt redigeringprogram (många digitalkameror idag kan väl t.o.m. göra sån efter-redigering "in camera"). Väldigt sällan jag använt hela kamerans upplösning, och då har jag ändå ingen monsterkamera, det finns oftast plats för beskärning.
 
Fotar man något som rör sig fungerar ju denna metoden dåligt, en motorcyklist i ett landskap, eller ett träd en blåsig dag hinner flytta sig rätt mycket mellan två exponeringar, så de två metoderna har ju olika fördelar och nackdelar.

Träd där man ser himmeln genom lövverket är lite problematiskt ibland (eftersom det är ett aber att frilägga lövverket) beroende på mängden ljus. Får man tillräckligt korta slutartider för att använda sekvenstagning är sällan det något problem heller. Varför en motorcyklist skulle vara ett problem ser jag inte riktigt, om det nu inte är så nära att man måste panorera, men då har man kanske inte så mycket himmel med ändå, eller behöver lägga så mycket vikt vid att himmeln är bra exponerad (om vi nu bortser från att det måste vara väldigt svårt att lägga avtoningen på rätt ställe om man panorerar med en motorcykel samtidigt).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.