Annons

Filter

Produkter
(logga in för att koppla)

soyair

Aktiv medlem
Har tittat runt här på FS och även googlat men tycker att jag blir mer förvirrad.

Det jag letar efter är ett filter för natur fotografering. Funderar på antingen ett polariserings filter eller ND filter, kanske båda. Vilket är att rekommenderaf♫8r den typen fotografering jag gör? Även är det bättre med ett runt eller fyrkantigt? Har läst olika tankar om detta.

Har 2 objektiv jag tänkt och använda dem på, självklart är de ju olika storlekar.

Sista frågan, är Hoya filter något att ha?

Uppskattar all hjälp.

Har tittat runt här på FS och även googlat men tycker att jag blir mer förvirrad.
Det jag letar efter är ett filter för natur fotografering. Funderar på antingen ett polariserings filter eller ND filter, kanske båda. Vilket är att rekommenderaf♫8r den typen fotografering jag gör? Även är det bättre med ett runt eller fyrkantigt? Har läst olika tankar om detta.
Har 2 objektiv jag tänkt och använda dem på, självklart är de ju olika storlekar.
Sista frågan, är Hoya filter något att ha?
Uppskattar all hjälp.

Hej!
Personligen har jag sedan många år Cokin www.cokin.com och deras Pro system.Kort beskrivet är det en hållare som sätts på objektivet och filterna är fyrkantiga.Detta gör att du kan har deras filter till olika objektiv.Många säger kanske att dom är dyra, men jag har inte haft några problem med dom och då talar vi mer än dom senaste 25 åren.
Så allt är en (kanske) penga fråga.

Polariseringsfilter ger superfint resultat i och med att reflexer försvinner. Om du vill välja Cokin, har de dessa filter. Graderad ND-filter är också bra att ha. På lager brukar försäljningsställena de ha de ljusaste, så beställ i tid om du vill ha ND-filter med mer styrka. Själv har jag både ND-filter, graderade ND-filter och polfilter. Tyvärr drar de graderade ND-filtren från Cokin åt det rosa-lila hållet; inte för att man ser det i affären, men man upptäcker det på resultatet. Vet inte om jag haft otur eller om det är så generellt.

Det finns inga filter som är något att ha... Innan du vet (och kan motivera) varför du vill ha dem. Innan dess är det enda filter gör att förstöra bildkvalitet. Vad är det du vill uppnå?

"Graduated ND" - mycket bra för att slippa utblåsta himlar, filtret har en klar del neråt (som då ska släppa igenom ljus från mark/natur) och en mörkare del i den övre hälften (som då ska dämpa bort en del ljus från himlen som oftast är så mycket ljusare än marken att det är problem för kameran att "få med" allt i bilden). Mycket användbart vid lanskapsfotografering.

"Polarizer" - kan ta bort reflektioner i vissa sammanhang, bra till att "slå igenom" soldis t.ex (som ju består av reflektioner från partiklar/fukt i luften). Kan i vissa vinklar göra himlen sådär vykortsblå. Eftersom filtret arbetar med vinklar på ljusstudsar så fungerar de dåligt på vidvinkelobjektiv (olika delar av bilden kommer från så olika riktningar att effekten skiljer mellan vänster/höger del av bilden).

cokin är mer repkänsliga o inte neutrala på deras gråfilter/Nd. Jag kör med lee visst dom är dyrare men är av bättre kvalitet. Annars så gör hitech oxå bra filter o dom är billigare o bla www.dito.se säljer dom. Dito ligger bredvid globen i stockholm.

nu på digitala tiden så är det egentligen bara tre filter man behöver bla polfilter,avtonade gråfilter samt gråfilter. På den analoga tiden när jag körde med dia film då hade jag en väska från lee med 15 filter bla med färgtempratur filter. I dag på digitala eran så ställer du vitbalansen själv o slipper en mängd filter pga det.

Tack för alla svar. Har blivit lite klokare och är ett steg närmare nu.
Var i butik och frågade lite, och de sa att folk inte använder filter längre eftersom man kan fixa det i photoshop. Vet att man kan göra mycket med photoshop men är det verkligen så?

Tex. om man nu fotar ett landskap och himlen är väldigt ljus medan själva landskapet är lite ljusare. Trodde det var här ett Nd filter funkade bra. Eller att få bort reflektioner med en polariserings filter. Kan man göra detta i PS?

det är tre filter som kan vara svåra att fixa i ps med lika bra resultat.
1 polfilter förstärker färg samt tar bort reflexer när man använder det i rätt vinkel mot solen
2 avtonade gråfilter är bra om man vill jämna ut skillnaden mellan himmel o marken tex men visst du kan ordna det i ps i vissa fall.
3 gråfilter är helt enkelt ett grått filter som gör att du tex kan förlänga exponeringstiden eller gör att du kan köra med en större bländare etc.
Dessa tre använder jag resten kan man göra i ps.

det är tre filter som kan vara svåra att fixa i ps med lika bra resultat.
1 polfilter förstärker färg samt tar bort reflexer när man använder det i rätt vinkel mot solen
2 avtonade gråfilter är bra om man vill jämna ut skillnaden mellan himmel o marken tex men visst du kan ordna det i ps i vissa fall.
3 gråfilter är helt enkelt ett grått filter som gör att du tex kan förlänga exponeringstiden eller gör att du kan köra med en större bländare etc.
Dessa tre använder jag resten kan man göra i ps.

Ok, tack Ove

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto