Annons

Filter

Produkter
(logga in för att koppla)

SMÅLAND

Aktiv medlem
Jag sökte lite i forumet och det verkar finnas mycket om just filter, men jag postar ett nytt inlägg ändå.

Jo, jag är lite vilsen i filterdjungeln. Undrar vad det finns för filter och vad dom är till för? Det finns visst filter som korrigerar färger och "förbättrar" bilden, men sen om jag förstått någolunda rätt så kan man använda filter för att få speciella effekter (som tex B+W Filter 091 Mörkrött, va?) - Som tex en röd ton i bilden.

Vid vilka tillfällen brukar man använda filter och vilket/vilka filter?

(Hur) förändras exponeringen med filter?
MVH /Kalle!
 
Skylightfilter; Blockerar UV ljus och ger en mycket subtil varm ton till bilderna. UV kan ge lätt disighet och oskärpa i bilden. Fungerar

UV-filter: Som Skylight men neutralt.

Båda fungerar bra som skydd för objektivets främre linselement. Då många av dagens filmer innehåller UV blockerare, så är nyttan av UV skyddet hos filtren tveksamt.

Polarisationsfilter: Tar bort reflexer och kan fördjupa färger, exempelvis blå himmel. Oumbärligt om du vill fotografera genom vattenytor eller fönster, exempelvis. Väldigt vanligt vid turistbroschyr-fotografering (ger blåare himmel och hav).

Softfilter; Ett mjukgörande filter som adderar viss oskärpa till motivet. En del gillar effekten vid porträttfotografering.

Graduerade filter: Filter med färgeffekt på halva filtret. Bra för att förmörka eller ge färg åt himmel. Finns både som gråd (färgneutrala) och blått, samt andra färger.

Rödfilter: För sv/v fotografering. Ger hårdare kontrast mellan himmel och land, kan addera viss "stormkänsla" och dramatik.Ger ´mer svärta i skuggor.

Gulfilter: För sv/v fotografering. Bra för landskapsfotografering. Förbättrar kontrasten mellan himmel och land.

Grönfilter: För sv/v fotografering. Lättar upp grönska och ger bra hudtoner,

Sv/v filter kan även användas för färgfotografering, men ger då andra resultat.

Sedan finns det färgkorrigeringsfilter. Korrigeringsfilter använder man när man exempelvis fotar med utomhusfilm inomhus. Utomhusljuset har en blå (kall) färgtemperatur, inomhusljus, som från t. ex. glödlampor, har en orangeröd (varm) färgtemperatur. Det mänskliga ögat justerar sig automatiskt efter färgtemperaturen så att vitt alltid blir vitt, men film kan inte göra det så då måste vi hjälpa film på traven med filter. Kör vi utomhusfilm inomhus så är ett blått filter, typ 80B, att rekommendera. Blåfiltret äter upp det orangeröda ljuset och vitt blir vitt. Utan filtret skulle vitt bli orangerött.

Sedan finns det försättslinser, alltså filter som fungerar som förstoringsglas.

Och så finns det mängder med olika effektfilter.

På Photax, http://www.photax.se, finns en ganska bra förklaring av filter och typer och för vad de används. Gå in där, klicka på "Kameratillbehör" och sedan på "Filter, motljusskydd", börja med "Filteröversikt" och fortsätt sedan ner.

Exempel på filter och bilder med filter finns på http://www.cokin.fr

Med vänlig hälsning
Roland
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.