Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter vid dagljusbalanserad film och glödlampor

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, jag har funderat på svartvit film. Men samma sak där som med NPC. Jag har inget labb eller kunskapen om hur man gör egna kopior. Visst det går att lämna in men till vilken kostnad. Timdebiteringen för manuell kopiering är inte att leka med....

Snapphaneledaren skrev:
Annars är svart/vit ypperligt i sådana situationer :) Är inte alls känslig för färgtemperturer.

Det är de faktiskt. Svartvit film kan ge tråkiga hudtoner i låga färgtemperaturer. Även här är det bra med ett blåfilter, som snäpper upp kontrasten lite. Men man slipper vara lika noggrann som med färgfilm förstås.

Som ni nog förstått så är varken en drös med filter + färgtempmätare eller studioblixtar ett alternativ för mig för tillfället.

Jag söker "best bang for the buck"

:)

Jacob

jakethesnake skrev:
Jag gillar befintligt ljus.

Vem tusan gör inte det :)

Jag fotar numera uteslutande med dia eftersom jag inte har tillgång till eget labb. Det utesluter NPC, åtminstonde tillsvidare....

Jo det kan jag förstå, men NPC soppad och kopierad på 10X15 kostar ju knappt 120:- på ett proffslabb, det är ju till och med billigare än att göra en kontaktkopia på svart/vit rulle och då är inte framkallningen med :)

Men visst DIA har sina fördelar och nackdelar, tror att det viktigaste är resultatet och inte vilket verktyg. Det är något dyrare men överkommligt tycker jag.

Men jag ger dig rätten att tycka annorlunda :O)

VA!?!?!?!?!

Och missa halva nöjet med detta hantverk :O)
Det finns så mycket kul effekter och annat som man kan göra med film, med små enkla medel och en stor gnutta leklusta.

Nej nu ska denna hoppa i säng, arbetsdag imorgon... tyvärr.

Jo, man kanske skall överväga NPC trots allt. Digitalt, jovist men det är många försöksrullar upp till den nikon D100....

Sen gillar jag att sitta med lupp & ljusbord:)
Datorskärmen har inte samma känsla, men visst, jag ser fördelarna med digitalt. Måste bara vänta på lägre priser och bättre jobb.

Ni skall ha stort tack för all hjälp och tusen nya funderingar.

/Jacob

Snapphaneledaren skrev:
...Annars är svart/vit ypperligt i sådana situationer :) Är inte alls känslig för färgtemperturer.

Jag kunde inte hålla mig ;-)

Film tappar i känslighet i glödljus, som tur är inte mycket men mellan 1/3 och 1/2 steg kan det bli. Även svartvit film.

Värsta exemplet är Polaroid 664 som jag använder för att testa exponeringar med, den går från 125 i dagsljus till 80 i glödljus, plus att färgerna får ändrade gråtoner. Mer än en vanlig svartvit film.

Jag har en dum fråga som kanske redan har diskuterats. Finns det inte glödlampor som kommer närmare 5500 K? Vad är fotoflood? Kan det vara ett alternativ för att minska färgsticket?

Volfram (d v s glödtråden) smälter vid 3653 K. Ju närmare man kommer den temperaturen desto kortare blir glödlampans livslängd.

Färgtemperatur och (värme/kyla)temperatur är väl ändå inte samma sak. Saker kan inte smälta på grund av färgtemperaturen.

Välsorterade lampaffärer brukar ha lampor med svagt blåtonat glas. Detta ger en högre färgtemperatur. (utan att lampan blir varmare)

För ofiltrerat glödljus (som jag trodde att frågeställaren menade) överensstämmer temperaturerna. Däremot kan man naturligtvis med ett filter (på kameran eller lampan) ta bort en del av det röda ljuset och på så sätt höja färgtemperaturen utan att därför öka själva glödtrådens temperatur.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar