Annons

Filter vid dagljusbalanserad film och glödlampor

Produkter
(logga in för att koppla)

jakethesnake

Aktiv medlem
Hallå

Jag skulle vilja slippa gulsticket i mina inomhusbilder med vanlig dagljusfilm.

Vad jag har förstått så har en 60W glödlampa temperaturen (ca) 2550 Kelvin. Vilket filter gäller då?

Med detta filter borde filterfaktorn bli ganska stor. Finns det något annat knep som är bättre, tec tungstensbalanserad film? Behövs det filter för sådan film också?

Tacksam för snabbt svar

MVH

Jacob

Är den verkligen så låg?

av vad jag vet finns det två sådana filter, 80A och 80B.. 80A ändrar tempen till ca 5500 från ~3200, och 80B ändrar från ca 3400 till 5500..

Filterfaktorn på 80A är 2,5 tror jag.. tror att mitt 80a stjäl 2,5 steg iaf..

Tungstensfilm ska inte behöva några filter..

Du kan kombinera följande filter:

Filter Blå filter MIRED
80A 3200K -> 5500K -131
80B 3400K -> 5500K -112
80C 3800K -> 5500K -81
80D 4200K -> 5500K -56
82C 2800K -> 3200K -45
82B 2900K -> 3200K -32
82A 3000K -> 3200K -21
82 3100K -> 3200K -10

1000 * (1000/T2 - 1000/T1)

Där T1 är färgtemperaturen du har och T2 temperaturen du VILL ha.

Jag fick en kopia på en tabell för färgtemperatur av en snäll fotoaffär. Där står det för 60 W ca 2550 Kelvin.

Hur som haver, fungerar det med 80A, blir det ok resltat.

Fujis RTP är balanserad för 3100 Kelvin. Hur stora variationer klarar filmerna av?

Mycket frågor som jag är nyfiken på.

MVH

Jacob

Enligt patriks formel: 2600->5500=>202

Har jag förståt det rätt kan man då kombinera tex 80B+80C+82=>202

Filterfaktor 2 2/3

I lite halvsunkigt ljus ger det slutartider ner mot 1/10-1/15 med mitt f1,8/50mm ISO 100

Med iso 400 cirka 1/45 vilket borde funka

Är det någon som har provat detta. Jag har inga filter ännu men börjar inse att det är dags att köpa in mig på ett eller två

/Jacob

Visst stämmer det. Men vad ska du använda bilderna till? Ska dom scannas eller ska du dra fram kopior?

Man kan korrigera lite i båda fallen.

80B + 80C skulle också fungera, beror på hur exakt du vill vara.

En grov temperatur skala:

1000K Ljus, olje lampor
2000K Väldigt tidig morgon, låg effekts wollframs lampor
2500K Hushållslampor
3000K Studio lampor, "Photo floods"
4000K Klar blixtlampa
5000K Typiskt dagsljus, blixt
5500K Ljuset nära kodaks kontor
6000K Starkt solsken över klar himmel
7000K Lite molnig dag
8000K Lite "dimmig" himmel
9000K Öpen skugga i en klar dag
10000K Blå himmel utan sol
....

Att använda tungsten film tillsammans med korrektionsfilter är nog att föredra i ditt fall, men ska du använda det till porträtt så kan du skippa filterna och få lite varmare hudtoner, men det är inte mycket. Prova med en rulle vet jag och bestäm själv. Tabeller kan bara ge dig en fingervisning, man måste alltid testa först själv.

Men skaffa dig filter ala COKIN/LEE så kommer du undan rätt billigt och är ganska smidigt att jobba med.

B+W:s katalog har en tabell för filtrering.Deras fliter KB 20 filtrerar 2600 K till 5500 K. Rekommenderas för vanliga 60-wattare.

Hur noggran måste man vara? Några tips på en nybörjarkombination av filter?

Jag skall inte scanna dem. Jag lämnar in dem för ev kopiering. Går det att be om ändringar när det gäller dia?

/Jacob

Det var ur B/W´s katalog jag fick kopian.

Angående filter så verkar Cokin vara billigast, men det är ändå en del pengar för hela kittet, suck...

/Jacob

jakethesnake skrev:
Hur noggran måste man vara?

Beror ju på vad du vill ha för resultat. T ex en avfotografering av en produkt som kanske kräver att du är exakt... då måste du ju vara noga. Porträtt gör ju gott att få en aning varmare ton.

Jag skall inte scanna dem. Jag lämnar in dem för ev kopiering. Går det att be om ändringar när det gäller dia?

Visst om du lämnar in det till proffs som t ex Excelera här i Malmö eller liknande. Men FotoQuick...njae, det tror jag inte.

Sen kan det ju vara så att du har blandljus och inte bara ett rum utan fönster med vanliga lampor och då är det ju en helt annan femma.... Då hjälper inga enkla trick.

Blandljus är ju det absolut svåraste att fotografera i, men filmer som t ex FUJI NPC (tror jag den heter) som har ett fjärde lager tex för att lösa dessa problem gör ju inte det 100%-igt. Det enda man kan göra är som sagt testa sig fram tills man hittar det som passar en själv. Tyvärr inte helt gratis... Men och andra sidan lär man sig massor på vägen.

Om man har blandljus så får man försöka styra dom olika ljuskällorna så att man antingen släcker ut den ena ( med t ex skärmar ) eller ser till att reflektera så pass mycket ljus så att det tar ut den andra källan.

Annars har jag hört att studioblixtar är en bra investering :)

Som med allting här i livet, testa... lek... och lär. Men framförallt ha roligt när man gör det :)

Det är till porträtt det skall användas till så det är väll inte jättenoga. Som du sa, lite varmare ton skadar inte.

Blandljus är ju ganska vanligt i de flesta hus. Vad gör man då? Prövar sig fram eller?

Satsar på mellantinget och lär sig leva med resultatet?

Skall man börja med 80A och se hur det blir?

KB 20 Skulle jag nog satsat på om jag skulle fota med 60-wattslampor. Men det är klart, det stjäl ju en del ljus. Annars går det ju med tungstenfilm med ett svagare filter. Håller med den som skrev att aningen värme kan vara bra vid porträtt och hudtoner i allmänhet, så filtreringen behöver inte vara exakt. Exakt filtrering upp till 5500 K kan verka lite kallt.

Cokinfilter kan säkert vara praktiskt, men är ju tillverkade av plast, vilket drar ned kvaliteten en del på bilderna. Men många är ju nöjda med systemet. B+W är de bästa filtren av optiskt glas av högsta kvalitet, liksom den nogranna kontrollen av planheten.

Well, det är alltid svårt med blandljus som sagt. Det bästa är nog att satsa på en Negativ färgfilm istället för dia i så fall. Har själv bra erfarenheter där jag tror att FUJI:s filmer är klart bäst (även om jag är starkt Kodak färgad). Fuji har många bra negativa filmer som klarar sådana ljusförhållanden bra, mycket bättre än någon dia, tyvärr.

Men ett 80A och 80B är inte dumt att börja med och sedan bygga på med några 82:eek:r

Jag kör även det andra hållet, med 85:eek:r och tungsten film utomhus. Dyrt men fruktansvärt vackert (filmen är ju inte gratis tyvärr).

Annars är svart/vit ypperligt i sådana situationer :) Är inte alls känslig för färgtemperturer.

Blixtar sa du, jag oroar mig för utgiften på filter:)

Skämt och sido, jag gillar befintligt ljus.

Jag fotar numera uteslutande med dia eftersom jag inte har tillgång till eget labb. Det utesluter NPC, åtminstonde tillsvidare....

Som vanligt inser man att man inte skulle gäntat på dörren:)

jakethesnake skrev:
Det är till porträtt det skall användas till så det är väll inte jättenoga. Som du sa, lite varmare ton skadar inte.

Blandljus är ju ganska vanligt i de flesta hus. Vad gör man då? Prövar sig fram eller?

Satsar på mellantinget och lär sig leva med resultatet?

Skall man börja med 80A och se hur det blir?

Ja, det är klart. Blandljus... Hmmmm, om jag skulle fota mycket färg med lampor och i blandljus m.m. skulle jag nog köpt en färgtemperaturmätare och en hel dröse korrektionsfilter. Om jag hade råd förstås. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar