Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter till "stora" objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Tripod

Aktiv medlem
Tjena!

Jag skall i veckan inhandla ett nytt objektiv: Sigma 24-70 /2.8 med en filterdiameter på hela 82 mm. Nu funderar jag på om det finns filter stora nog att passa detta objektiv? Närmast tänker jag nog på ett avtonat gråfilter.

Jag har sedan tidigare en del Cokin-filter plus hållare som passar mitt óbjektiv med 62 mm diameter.

Kan jag använda samma filter + hållare eller måste jag skaffa "bredare" filter och hållare? Jag har sett att Cokin har anpassningsringar för 82 mm, men har inte lyckats utröna om det finns "större" filter och hållare.

Nån som vet? Eller finns det andra lämpliga avtonade gråfilter i rätt dimension?

MVH

Fredrik
 
Visst finns det filter. 82 är den övre gränsen för glasfilter kan man nog säga.

Avtonade gråfilter är ju lösa filter. Det finns två standarder för lösa filter - 75 mm och 100 mm. Den senare varianten skulle ju passa.
 
Cokins P-serie ska tydligen funka för 82 mm enligt deras hemsida.

Men sen undrar jag om det inte borde vinjettera i 24 mm-läget?? Inget jag vet men misstänker.

Cokin har ju också X-Pro serien som klarar mellan 62 mm och 112 mm men jag har inte sett om det är någon som säljer den serien i Sverige.

Sen finns ju Hitechs filtersystem på Dito som har filter i 100x100 mm:s storlek. jimh kan säkert berätta mer om dom, tror han kör det systemet.

/Svante
 
Cokin är 84 mm, Hitechs lilla är 85 mm. Cokinfilter passar alltså i Hitechhållare men man kan behöva fila om man vill göra tvärtom.

Med 82 mm-gänga och vidvinkel tror jag tyvärr att man blir tvungen att ta steget upp till något 100 mm-system. Det finns 82 mm-ringar till Cokin men hålet i hållaren är bara 80 mm och jag tror att risken för vinjettering är överhängande. Men det beror ju lite på objektivets konstruktion så det bästa är ju om du kan testa.

Om det bara är filterfacken som vinjetterar kan man kapa bort ett par av dem. Det har jag gjort och då funkar det till Cosina 19-35 med 77 mm filtergänga utan vinjettering. Så länge man inte snedställer hållaren förstås. Gör man det vinjetterar det och det är lite jobbigt med avtonat gråfilter som man inte alltid vill ha rakt.
 
Här finns det filter att köpa!

Jag har fått kontakt med en firma (http://www.htfoto.com) där det gick att beställa hem Cokin Z-pro serie (100x100 eller 150) vilket gör att mitt problem nu är löst.

Om det är någon som är intresserad så ligger prislappen ungefär på 1200:- för hållare, anpassningsring och ett tonat gråfilter (121M).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.