Annons

FILTER till objektiv....

Produkter
(logga in för att koppla)

PITCH

Aktiv medlem
Filter.....

Vill köpa ett filter till mitt objektiv dels för att skydda linsen men till störts delen för att förbättra bilderna... Dessvärre så finns det en uppsjö av filter...

Min enkla fråga är: vad gör de olika filterna för nytta och när fungerar de olika bäst (molnigt, soligt, natt etc)???

På kaffebrus.com finns det en hel del:

Center Image Soft Effect
Färgfilter Blå
Färgfilter Gul
Färgfilter Röd
Färgfilter Sepia
Cirkulärt Polarisationsfilter
HMC Super UV Filter
HMC UV Filter
UV filter

Sen finns det skylight som jag har förstått att många använder... men vad gör det för nytta ?

Listan ovan är säkert bara en del av alla de filter som finns.... om de finns fler så vill jag gärna ha förklaring på va de gör för nytta och vid vilka tillfällen de gör sig bäst.

Objektiv som jag har är:
70-200 4l USM
85 1,8
18-55 (kit objektiv)

....OCH vänligen själ inte tråden utan låt mej få förklaring till frågan!
 
Senast ändrad:
Tar filtrena i ordning.

1. Center Image Soft Effect kan man säkert ha nytta av om man vill ha sådan effekt.
2. Om jag förstått rätt så har inga färgade filter någon direkt effekt när man kör digitalt. Rättare sagt, man kan lika gärna göra det i datorn efteråt. Så färgfiltrena känns onödige.
3. Polarisationsfilter ökar kontrasterna, i synnerhet vatten och blå himmel. Härligt om man tex är nere vid medelhavet. Tar även bort oönskade reflexer vid vissa vinklar.
4. UV filter har man ingen nytta av, eftersom digitalkameran redan har ett "inbyggt" sådant. Kan däremot vara bra att ha som skydd för objektivet.
5. Samma sak med skylight-filter, ingen nytta på digitalhus bortsett som skydd för objektivet.
 
frågan är inte vad kaffebrus lämnar för svar utan vad de som använder filter anser att filterna lämpar sig för och vid vilka tilfällen.. trodde att min fråga var tydlig på den punkt...

MAO (förtydligande)
Jag vill veta vad de som använder filter vet vad respektive filter gör för nytta ocg vid vilka tillfällen...
 
Senast ändrad:
Vad man har för nytta av att få en skarp "mitt" och resten softad bör väl vara upp till var och en.

Jag kan tänka mig porträtt som en användning, finns säkert fler, oavsett vad jag eller ngn annan tipsar om.
 
Jo jag har förstått... men det var bara ett filter... vad gör retsen...

OCH vad gör skylight så "populärt" ?
 
Färgade filter i olika nyanser är främst till för fotografering med svartvit film för att förändra gråskalan efter olika önskemål. Skylight och UV gör ingen större skillnad, de används mest för att skydda frontlinsen. men då ska man komma ihåg att ytterligare två ytor glas/luft ska passeras av ljuset och det innebär kontrsastminskning i olika grad beroende på optik och på kvalitén på filtrets antireflexbehandling. Billiga filter har oftast bara enskitsbehandling eller ingen behandling alls. Dyra filter har flerskiktsbehandling som släpper igenom mera ljus utan reflektioner och de minskar inte kontrasten så mycket. Använder man zoomoptik med många linsgrupper rekommenderar jag inte filter som skydd på optiken, speciellt inte billiga filter.
 
Om du letar lite med hjälp av sökmotorn i forumen och söker på filter, filtereffekter, effekter av filter eller liknannde ord så hittar du säkert många trådar som kan förklara närmare eller länkar som gör det. Det finns massor av trådar om det här och det är ju onödigt att rabbla upp allt en gång till.
 
Dom enda filter jag använder förutom UV-filter (skydd) på digitalt är ND och Avtonade ND filter, allt annat kan man göra bättre i PS.

kent.
 
På din Canon-zoom 70-200 skulle jag inte sätta ett obehandlat Uv-filter som skydd. Den har 26 ytor glas/luft vilket innebär att den från början sämre transmissionen och ökade reflektionen försämras/ökar 26 ggr. Det kan bli mycket ljusförlust och ökade internreflexer i slutändan, speciellt om antireflexbehandlingen inte är av toppklass på optiklinserna. Jag tror inte att Canon har lika bra multicoating som t.ex Zeiss T* och SMC Pentax , vilka brukar ses som de absolut bästa (en fotosidesexpert menade detta i alla fall). Men även med T* eller SMC tror jag att skillnaden i ljusförlust och reflektion skulle hamna på bortåt 10% med ett billigt filter mot att inte använda filter alls om det sätts på en optik med 26 ytor glas/luft.

Det där med UV/skylight som skydd är också tveksamt. Ett objektivlock är bättre eftersom damm, smuts och fett som samlas på det försvinner när man tar av det. Filtret sitter ju på hela tiden och blir lätt smutsigt/dammigt. Objektivlocket tas lätt av med snäppfattning när man ska fotografera och skyddet behövs knappast då utan främst när man inte fotograferar.
 
Makten skrev:
Lycka till att härma ett polfilter i PS;-) Eller IR.

Du har rätt, jag glömde Polfiltret, jag har ett sådant också :)

IR har jag därimot inte, men den effekten går väl att göra i PS ? För jag har ingen lust att plocka bort lågpassfiltret i kameran.

/kent.
 
Zoso skrev:
IR har jag därimot inte, men den effekten går väl att göra i PS ? För jag har ingen lust att plocka bort lågpassfiltret i kameran.
Nä, det går inte att göra i PS. IR-ljus, alltså ljus med lång våglängd, reflekteras helt annorlunda mot saker och ting än det vi ser med blotta ögat. AA-filtret framför sensorn dämpar detta, men med ett IR-filter och långa exponeringar så framträder ändå IR-strålningen. En klarblå himmel ger knappt ifrån sig något långvågigt ljus, och blir nästan svart. Grönska reflekterar mycket långvågigt ljus, och blir väldigt ljus på bild, ofta nästan vitt. Det handlar alltså inte om att vissa specifika färger dämpas eller förstärks, utan om att ytan hos olika media reflekterar eller emitterar olika mycket IR. Detta går inte att efterskapa från en vanlig bild.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.