Annons

filter till modell?

Produkter
(logga in för att koppla)

Forslund

Aktiv medlem
Tänkte köra lite modellfoto i s/v (T-max 100 tror jag).

Finns det något filer man brukar använda för att få mer skjuts i kontrasten?
Gul samt orangefilter brukar ju funka när man kör natur, men blir det bra på modeller?

Forslund skrev:
Tänkte köra lite modellfoto i s/v (T-max 100 tror jag).

Finns det något filer man brukar använda för att få mer skjuts i kontrasten?
Gul samt orangefilter brukar ju funka när man kör natur, men blir det bra på modeller?

Då var det bara rödfiltret kvar, testa med det! :)

Det beror på vad du menar med skjuts i kontrasten och i vilket ljus du ska ta bilderna.

Inomhus med lampor, där ljuset går åt det gulröda hållet, kan man använda ett ljusblått filter för att få mer huddetaljer. Annars fungerar ljuset som ett gulfilter, så då behöver man inget filter om man vill ha mer "utslätad" hy.

Utomhus kan man använda gulfilter för att minska "blemmor", eller ett orange för starkare effekt. Rödfilter ger nästan spökvit hud. Gulgrönt filter ger mer hudtoner, men ger mer synliga "blemmor".

tack för svaren. jag ska köra utomhus, eftermiddagsljus..

gul eller orange låterintresent? Någon som använder det eller funkar det bara i teorin?:)

Gult och gulorange eller rödorange fungerar beroende på vilken känsla du vill ha i bilden.

Gult slätar ut betydligt mera och ger en mera neutral effekt.

Det enda sättet för dig att verkligen få reda på vad som händer är att testa..

Jag använder ofta orange filter till porträtt.
Bilden
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=152707&pf=6892
är tagen med orangefilter och bilden
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=152705&pf=6892
är tagen utan.
Om du jämför Hannas hår, hud och scarf så ser du ungefär vad orangefiltret gör. (Nu har jag förvisso behandlat bilderna något annorlunda i photoshop, men effekten av filtret syns ändå).

Det är även tack vare orangefiltret som molnen är så framträdande på den första bilden (den blå himlen har blvit mörkare).

Tobias exempelbild visade bra på det jag började skriva men inte riktigt orkade utan bara skrev känsla..

Med orangeton kan du få bilderna att se mera dramatiska ut. om du dessutom kombinerar med ett polfilter så kan du få bakgrunder och bilder som blir väldigt hårda och dramatiska..

tack så mycket för svaren och bilderna. Orange ser helt klart bra ut..
ska nog beställa ett gult och ett orange cokin filter

Vad är faktirn på dessa? förlorar man ett steg eler nått?

Det var saftigt. inget man kör med i slnedgången utan stativ då:) står det på filtret eller?

Det är som sagt cokin jag tänkt mig

Forslund skrev:
Det var saftigt. inget man kör med i slnedgången utan stativ då:) står det på filtret eller?

Det är som sagt cokin jag tänkt mig

=)

Nej kanske inte det. Det kan ju lätt springa iväg lite i tid.

Jag har ingen erfarenhet av cokins filter så jag vet inte hur de är märkta, men rimligen borde filterfaktorn framgå, om inte annat så på paketet.
Jag gissar att det inte är för stor skillnad mellan B&W och cokin i filterfaktor dock.

Johan Okker skrev:
=)

Nej kanske inte det. Det kan ju lätt springa iväg lite i tid.

speciellt när jag har en EOS 1n RS där det försvinner lite ljus genom spegeln..

Ska försöka få tag på några på scandinavian men det ser ut som de inte har dem inne.

Om man har ett system för 72 mm, kan man då bara köpa en ring för 77 och då ha komplett till de objektiven också?

Ja det finns stepringar om du bara vill köpa den största filterstorleken.

Motljusskydd är krångligt eller omöjligt att använda samtidigt med stepringar.

Hänger inte med? Menar du att jag har för dyr kamera när jag inte är så duktig på att fotografera?
Kan tillägga att den inhandlades för 1500 av en släkting som jobbar som fotograf, den var halft död, men när man har en bekant som är kameratekniker så var det en baggis.

Forslund skrev:
Hänger inte med? Menar du att jag har för dyr kamera när jag inte är så duktig på att fotografera?
Kan tillägga att den inhandlades för 1500 av en släkting som jobbar som fotograf, den var halft död, men när man har en bekant som är kameratekniker så var det en baggis.

Oj, nej Jonas. Absolut inte alls så!!!

Det var mest ett försök att skämta till kring problemet med att så mycket ljus äts av filter.

Ungefär som talesättet "vill man vara fin, får man lida pin".

Inget djupare eller mera insinuant nedvärderande alltså.

Aha, då är jag med:). Visst borde jag tolkat det så från början. Blev lite förvånad för jag "känner" inte dig som att vara insinuant..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar