Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

filter till halogenlampa

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanF

Aktiv medlem
Ursäkta om detta har behandlats förut, jag gjorde en snabbsökning i forumet och tyckte mig inte hitta nåt riktigt svar.

Nu när det börjar mörkna på här uppe i norrland så börjar jag fundera lite på att bygga en liten minimaliststudio inomhus för porträtt/modellfoto. Just nu har jag en 500 w halogenlampa från CO, ämnar väl köpa en till så småningom, samt lite ateraljer för att bygga lite diffusare ljus.

Behöver man nåt kalltonsfilter för att få bättre färgtemp om man använder dessa lampor? Jag funderar närmast på Hoya 80B eller Hoya 82B (52 mm) som finns på Cyberphoto. I kylskåpet finns vanliga filmer såsom Reala, Superia och Tri-X. Jag behöver kanske inte direkt uppnå dagsljus - hellre lite varmare än kallare ton så att säga. Men vill helst slippa extrema färgtemperaturer.

Bör man kanske gå en annan väg än via halogen-lampor? Dom blir ju rätt varma, fast å andra sidan blir det ju kalltifan här i norr om hösten/vintern så man kan ju öppna balkongdörren.

Tilläggas bör kanske att jag har ytterst begränsad ekonomi för tillfället - viljan överstiger tillgångarna (som alltid?)...

Film avstämd för b-ljus (Tungsten) borde funka fint. Det blir nog lite varmar bilder än helt neutralt, men det är ok. Filmer: Kodak Portra 100T, Fuji NPL, Kodak EPY och EPT etc. Tri-x kan du naturligtvis också använda.

/jonasb

Hmmm ok, det går inte att komma runt med nån typ av filter alltså, och köra på vanlig film (ifall man nu inte använder hela filmen för ändamålet)?

Problemet är väl bara att du tappar ungefår 2 steg om du använder blåfilter, du får rätt långa tider!

/Jonasb

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar