Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Filter till FE 55 f1.8 på a7r - bäst valet?
- Trådstartare Trued
- Start datum
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Jag har ett Hoya polfilter som jag faktiskt aldrig riktigt blivit kamrat med. Jag vet inte varför men jag tycker ofta att det blir lite för mycket liksom. Kanske fler har samma fundering eller något tips att komma med. Bäst har det funkat i skärgården för mig men jag har haft det bl.a. på Zanzibar och där var det inte alls bra. Där blev mina himlar väl grå tycker jag så sista gången jag var där fick det ligga kvar hemma.
Flash Gordon
Aktiv medlem
Jag har ett Hoya polfilter som jag faktiskt aldrig riktigt blivit kamrat med. Jag vet inte varför men jag tycker ofta att det blir lite för mycket liksom. Kanske fler har samma fundering eller något tips att komma med. Bäst har det funkat i skärgården för mig men jag har haft det bl.a. på Zanzibar och där var det inte alls bra. Där blev mina himlar väl grå tycker jag så sista gången jag var där fick det ligga kvar hemma.
Jag har över de senaste 10 åren blivit allt mer kritisk mot att använda filter.
Jag har samma erfarenhet som StenÅke. Många gånger ger polfilter en grå himmel istället för en blå.
Sedan fungerar de ju bara i vissa vinklar mot solen och är hopplösa på kraftiga vidvinklar.
Många andra filter som tonade ND filter ger färgskiftningar. Många klara filter som skall skydda frontlinsen visar i test efter test att man tappar skärpa.
Så jag kör numera oftast utan filter. Tycker det ger bättre skärpa. Motljusskyddet anser jag vara ett bättre skydd mot att krossa frontlinsen och skyddar den även väl mot repor.
Kameraaffären blir alltid besviken när de frågar om vilket filter jag skall ha till objektivet och jag svara inget. Förmodligen tjänar de mer på filtret än objektivet.
Det finns riktigt bra graderade ND filter och Polfilter men de säljs sällan av svenska butiker.
De verkar mer vilja kränga vad de kan köpa billigt och sälja dyrt.
Den effekt som filtren ger kan man oftast idag återskapa i efterbearbetningen.
Skall man använda filter skall de vara av samma höga kvalitet som linserna i objektivet. Den typen av filter finns men säljs som sagt knappt i Sverige.
Åtminstone inte till rimliga priser.
avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Jag har över de senaste 10 åren blivit allt mer kritisk mot att använda filter.
Jag har samma erfarenhet som StenÅke. Många gånger ger polfilter en grå himmel istället för en blå.....
Med den fantastiska DR som dessa nya kameror har så behöver man inga filter och slipper därmed problemen som filter ställer till. Bara man inte bränner ut några högdagrar helt så kan man tona med gradientfilter i raw-konverteraren och mycket enkelt få exakt samma resultat som med filter, men utan att "tatuera" bildfilen på oönskat sätt, utan kan göra allt i post istället med oförstört raw-data.
Polfilter kan dock vara bra för att få bort reflexer ur fönster och vatten, vilket är det som det egentligen är till för, men för att få snygga blå himlar och sådant behövs det inte alls för.
Nuförtiden behöver man egentligen bara ND-filter om man inte kan gå ner så mycket i ISO att man kan använda långa slutartider, t.ex. för slöjeffekt i vattenstråk osv.
Samt vid filmning då det dels är lite knepigare i efterbehandling, men också för att man vill ha kort skärpedjup, dvs. stor bländare, och samtidigt ha slutartider runt 1/50s eller så för att få filmisk effekt. Kan vara omöjligt att få till så långa slutartider i dagsljus även med lägsta ISO.
/Mats
afe
Aktiv medlem
Polfilter för att få bort reflexer eller ND för långa slutartider tycker jag kan vara motiverat. UV-filter tycker jag är helt bortkastade pengar om man inte fotograferar i väldigt skitig miljö där man riskerar grusstänk eller liknande. Filter blir alltid den svagaste länken, så det är synd att använda dem mode inte absolut behövs.
Snigge
Aktiv medlem
Många klara filter som skall skydda frontlinsen visar i test efter test att man tappar skärpa.
Jag är skeptisk, kan du ge exempel?
Till vardags kan du använda vilka filter som helst. https://www.youtube.com/watch?v=_u-K_TKduDg
Flash Gordon
Aktiv medlem
Jag är skeptisk, kan du ge exempel?
Till vardags kan du använda vilka filter som helst. https://www.youtube.com/watch?v=_u-K_TKduDg
Sök i gamla tråda här på fotosidan. Det har funnits många diskussioner om detta och med exempel.
FlyerOne
Aktiv medlem
Den här videofilmen är ju väldigt amatörmässigt utförd, vilket knappast inger något större förtroende. Jag är snarare skeptisk till denna test...Jag är skeptisk, kan du ge exempel?
Självfallet är det så att ifall man lägger till ytterligare linselement, så inte är det precis något som ÖKAR skärpan, eller hur? Det blir en degradering, och med vissa filter kan denna bli betydande. Och vad många inte tänker på är att reflexer kan utgöra ett mycket värre problem än skärpeförsämring. Brukar synas tydligast vid nattfotografering, där ett filter kan ge en rad med ett halvdussin reflexer om det finns starka ljuspunkter i motivet. Vad som inte tycks vara så välkänt är att ett enda planfilter är mycket värre när det gäller att ge "ghosting" än hela objektivet, trots att detta innehålller massor av linselement.
Finns väldigt gott om andra jämförelser där försämringen av den optiska kvaliteten är märkbar. Här är en länk till "Good Times with Bad Filters" av Roger Cicala från 110612:
http://www.lensrentals.com/blog/2011/06/good-times-with-bad-filters
På den analoga tiden hade jag ofta ett UV eller ännu hellre ett skylight-filter på objektivet, men det slutade jag med när jag började använda digitala kameror. Dessa filter behövs ju inte där. Använder nu istället objektivlock och motljusskyd för att skydda objektivet (jag fotar inte i extrema miljöer), ifall jag inte nödvändigtvis behöver någon filterfunktion.
.