Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter till A2

Produkter
(logga in för att koppla)
Mitt UV-filter sitter alltid på min A2:a, men eftersom jag använder motljusskyddet så vet jag inte om det behövs. Mitt UV-filter köpte jag till min förra kamera och på den var det givet att använda UV-filter för att den saknade motljusskydd och hade böjd lins längst fram. Mycket enklare att rengöra en platt yta så att säga.
Men UV-filtret har ju ingen påverkan på bildresultat. Tror inte att Skylight heller gör så stor skillnad.
Läs mer här:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=40149

/Fredrik, som gillar pol.filter mer

Jag skaffade ett UV-filter när jag köpte min A2 men jag använder det inte. Framför allt därför att det skapar vinjettering vid brännvidder runt 35 mm. Högre eller lägre går bra men runt 35 mm så ser man helt klart filtret i bildens hörn. Jag tyckte dessutom att det blev extra besvärligt att få dit objektivlocket när jag hade filtret på. Motljusskyddet är så pass dimensionerat att det verkar skydda objektivets främre lins bra ändå.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar