Annons

Filter - standardgänga?

Produkter
(logga in för att koppla)

jwettergrund

Ny medlem
Hejsan,

Ska köpa på mig ett gäng filter till mitt tamron-objektiv. Har hittat några riktigt prisvärda alternativ på ebay.

Vissa annonser säger "Filter för nikon kitobjektiv". Blev lite fundersam här. Är det inte standardgänga oavsett märke på objektiv? 67mm passar 67mm osv?

Vore ju ren idioti om det inte var standardiserat, men vill ändå få det bekräftat / dementerat från er "experter". :)

Gängstigningen är standard, så det stämmer att man bara behöver diametern för att välja.

Vissa annonser säger "Filter för nikon kitobjektiv". Blev lite fundersam här. Är det inte standardgänga oavsett märke på objektiv? 67mm passar 67mm osv?

Ja, precis så är det. Att det står "Filter för nikon kitobjektiv" beror väl på att Nikons kitobjektiv 18-105mm, 18-70mm och 18-135mm har just 67mm filtergänga.

FL-D är ett filter för att kompensera färgsticket från lysrör med dagljuskaraktär. Helt onödigt med en digitalkamera.

Det håller jag inte med om. Grönstick från lysrör är det enda ljus som min kamera (Nikon D5100) inte klarar av att kompensera ordentligt för. Med WB-auto så får man grönstick. Med WB-flourocent eller WB-auto med kompensation åt magenta-hållet så slipper man det mesta av grönsticket, men ljuset ser kallt och onaturligt ut. Ett FLD-filter ger betydligt bättre och mer naturligt ljus i bilderna.

Det håller jag inte med om. Grönstick från lysrör är det enda ljus som min kamera (Nikon D5100) inte klarar av att kompensera ordentligt för. Med WB-auto så får man grönstick. Med WB-flourocent eller WB-auto med kompensation åt magenta-hållet så slipper man det mesta av grönsticket, men ljuset ser kallt och onaturligt ut. Ett FLD-filter ger betydligt bättre och mer naturligt ljus i bilderna.

Det syftas nog på att det är så lätt att fixa efterråt. Jag själv bryr mig inte om WB-inställningen i kameran speciellt mycket, blir det fel fixar jag det i raw-konverteraren. Utan att förlora ljus vilket man gör med färgfilter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar