Annons

Filter som torkar av sig själv

Produkter
(logga in för att koppla)

KaniJonas

Aktiv medlem
Var ute och fotade storm och vågor igår och fick jämt och ständigt torka av filtret, tyget blev blött och kladdigt och det var allmänt jobbigt.

Så fick idén till ett filter med vindrutetorkare. Skulle det vara praktiskt möjligt? Alltså ett filter man har ytterst som har en liten knapp eller liknande som triggar någon sorts anordning (mekaniskt) som torkar av filtret. Finns det något åt det här hållet?

Det skulle nog tyvärr bli riktigt svårt. Problemet är inte att få en anordning som torkar av filtret utan att ögat ser på fläckar på ett helt annat i verkligheten ä på en bild. Man ser liksom förbi små droppar om man har dem på vindrutan medan de blir extremt störande på en bild.

Då tror jag hellre på något slutarliknande framför filtret som inte öppnas förrän man trycker ned avtryckaren halvvägs och alltså minimerar tiden det kan stänka på filtret. Jag brukar ha med en trasa som jag håller framför på samma sätt nu.

Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto