Annons

Filter som fastnat i motljusskyddet...

Produkter
(logga in för att koppla)

Per_S

Aktiv medlem
Hej.
Har som titlen beskriver lite problem med ett filter. Använder ett skylight som billig försäkring på mitt macro. Problemet är att filtret har fastnat i motljuskyddet...vågar inte ta i mitt mästaste, rädd att jag spräcker både filter å motljusskydd.

Någon bra ide? Eller är det vara att slita och dra?
 
När det händer mig brukar jag använda polygriptången, klämma till rejält, och vrida för kung och fosterland. Blir rejäla märken men det är ju bara ett filter. Finns säkert något fiffigt knep att ta till utan att repa grejorna, men som min dåvarande chef på KA1 sa en gång "går det inte med våld får man använda ännu mer våld".
 
hehehe, misstänkte att det skulle sluta i något sånt.

För att fortsätta citera...
Min far sa en gång :
- De ända verktyg du behöver är en polygriptång, rejäl skruvmejsel och en hammare...kanse en bågfil.

Så det har jag...ska prova med polygripen i morgon.
 
Prova inte med polygrip.,.värm försiktigt ,med händerna.eller lite hjälp för mer värme.Håll runt filtret sedan med en vetex utan att klämma till för mycket.Lirka och känn efter försiktigt.om du inte lyckas vänd dig till fackman
Mvh Bengt
 
lägg hela paketet i frysen så krymper gängan på filtret lite lagom. sen är det bara att gänga ur. värmer man det så expanderar det och det lär ju inte hjälpa.
 
systerdiesel skrev:
När det händer mig brukar jag använda polygriptången, klämma till rejält, och vrida för kung och fosterland. Blir rejäla märken men det är ju bara ett filter. Finns säkert något fiffigt knep att ta till utan att repa grejorna, men som min dåvarande chef på KA1 sa en gång "går det inte med våld får man använda ännu mer våld".

Jag känner mig aldrig komfotabel med att bruka våld a´la "polygrip" för att få bort filtret. Jag alltid lite nervös att jag ska förstöra infästningen av linstuben och annan mekanik, kammar i zoomar och dylikt. Hur tänker ni här?
 
Du slipper väl kondens om du lägger det i en plastpåse..

Jag menar att med oljetången så behöver man nog inte ta i så mycket vilket du får göra om du belastar "filerringen" med ojämnt tryck, den nyper då..om du/ni förstår vad jag menar..? =)

/Benny
 
kondensen lär ju inte bli värre än vad den blir en vanlig vinterdag? sen, som sagt. plastpåse eller kameraväska som den får tina upp i efter att man har skruvat av filtret
 
Jag har ett par plastklämmor, tror de är tillverkade av Hama, för detta ändamål. Smidigt som tusan :)
 
Jag har också ett filter som fastnat i motljusskyddet...

Tackar för alla tips som finns här. Ska hem och prova efter skolan...
 
Så här ser filterklämmorna ut. En runt filtret och en runt objektivet/motljusskyddet. Eftersom kraften fördelas runt nästan hela omkretsen är risken liten att något går sönder om man inte tokvrider...
 

Bilagor

  • filtertanger.jpg
    filtertanger.jpg
    18.1 KB · Visningar: 654
Som ngn redan nämnt är det inte bra att klämma direkt radiellt, ngt som jag provat är att lägga filtret och motljusskyddet på en gummiduk eller liknande på plant underlag. tryck sedan uppifrån och vrid.
Prova att sök lite på forumet, det har skrivits mkt om detta förut;-)

/Patrik
 
BempaS skrev:
Du slipper väl kondens om du lägger det i en plastpåse..

Jag menar att med oljetången så behöver man nog inte ta i så mycket vilket du får göra om du belastar "filerringen" med ojämnt tryck, den nyper då..om du/ni förstår vad jag menar..? =)

/Benny

"Tänkte inte på det"!
 
Eftersom att du har motljusskyddet kvar så hjälper inte alla prylarna som folk föreslår.

Nä, Patrik Gamberg har redan givit dig lösningen.
Tryck & vrid, kläm inte filtret ovalt.
 
Kanske missförstår vi andra frågan? Motljusskydd ska väl ändå sitta ytterst på objektivet?

Är filtret påskruvat efter motljusskyddet? Och i så fall, varför gör man så?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.