Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter - prisskillnader kontra kvalité

Produkter
(logga in för att koppla)

slackie

Aktiv medlem
Hej,

Jag sitter och kikar på IR-filter och C-Pol filter. Ser att priserna diffar otroligt beroende på märke samt inköpsställe. Ett Hoya R72 (77mm) kostar 1300 kr här i Sverige medan man från ebay kan få ner priset till 700 kr. Kikar man ytterliggare hittar man alternativa märken liksom Targus som går loss på strax under 300 kr.

Är det ngn större skillnad i kvalité (slutresultatet) beroende på märkesval?
 
Det har skrivits många inlägg om detta. Gör en sökning så inser du att frågan inte kan besvaras med ett enskillt inlägg.
 
slackie skrev:
Hej,



Är det ngn större skillnad i kvalité (slutresultatet) beroende på märkesval?

Finns "100" trådar redan..

Men: ja det är skillnad: B&W MRC samt Hoya HMC är bäst optiskt, dvs motljusegenskaper. I själva filterfunktionen finns ingen skillnad.

B&W har ringen av mässing. De andra av aluminium. Mässing är mjukt och "nyper" inte fast i objektivet. Ringar av aluminium kan nypa fast och då är det våld som gäller för att få bort.

Själv har jag B&W MRC UV på samtliga mina objektiv för att skydda dem. Inte för "bättre bild". Har B&W C-Pol MRC. Skulle inte våga skruva fast något annat på mina objektiv. Bättre att avstå om man inte kan lägga några 100-lappar extra.
 
Re: Re: Filter - prisskillnader kontra kvalité

Tibor skrev:
Finns "100" trådar redan..

Men: ja det är skillnad: B&W MRC samt Hoya HMC är bäst optiskt, dvs motljusegenskaper. I själva filterfunktionen finns ingen skillnad.

B&W har ringen av mässing. De andra av aluminium. Mässing är mjukt och "nyper" inte fast i objektivet. Ringar av aluminium kan nypa fast och då är det våld som gäller för att få bort.

Själv har jag B&W MRC UV på samtliga mina objektiv för att skydda dem. Inte för "bättre bild". Har B&W C-Pol MRC. Skulle inte våga skruva fast något annat på mina objektiv. Bättre att avstå om man inte kan lägga några 100-lappar extra.
Att mässingsringen inte nyper fast i objektivet stämmer. Men det beror på att den är stummare än aluminiumringen. Aluminiumringen ger efter när du tar i och pressas ut mot de områden av objektivet som du inte håller i, dvs att ju mer våld du brukar desto mer oval blir den och därför nyper den fast. Mässingsringen är helt stum, så med den handlar det mer om att inte dra sönder objektivgängan.
 
Re: Re: Filter - prisskillnader kontra kvalité

Tibor skrev:
Finns "100" trådar redan..

Men: ja det är skillnad: B&W MRC samt Hoya HMC är bäst optiskt, dvs motljusegenskaper. I själva filterfunktionen finns ingen skillnad.
---------------------------------------------------------
Hmmm. Vad bygger du detta på?
----------------------------------------------------------

B&W har ringen av mässing. De andra av aluminium. Mässing är mjukt och "nyper" inte fast i objektivet. Ringar av aluminium kan nypa fast och då är det våld som gäller för att få bort.
--------------------------------------------------------
Våld värkar dramatisk.
--------------------------------------------------------

Själv har jag B&W MRC UV på samtliga mina objektiv för att skydda dem. Inte för "bättre bild". Har B&W C-Pol MRC. Skulle inte våga skruva fast något annat på mina objektiv. Bättre att avstå om man inte kan lägga några 100-lappar extra.

Jag tycker du överdriver "våldsamt", Tibor!
Klart är det skillnad på filter och filter. Men det viktigaste är nog coating endå, och här har ju bl.a. Hoya > 3 kvaliteter att välja på.
Som alltid; analogt och digitalt; så sitter filter på mina objektiv BARA när det behövs. Och det är inte så ofta.....
mvh Erik J
 
Nome Nescio skrev:
Det har skrivits många inlägg om detta. Gör en sökning så inser du att frågan inte kan besvaras med ett enskillt inlägg.

Jag tyckte att jag gjorde en rätt så noggrann sökning. Ber om ursäkt och får väl leta vidare på egen hand. Tack för hjälpen.
 
slackie skrev:
Jag tyckte att jag gjorde en rätt så noggrann sökning. Ber om ursäkt och får väl leta vidare på egen hand. Tack för hjälpen.
Nja, du kan nog få de mesta svaren här. Kvalitetsskillnaden mellan dyra och billiga filter är en omdiskuterad fråga och en sak är klar. Många proffs använder ur markandssynpunkt riktiga skitfilter. Själv har jag bara B&W-filter men det är nog mest för den härliga gedigna känslan. En fördel dock med B&W MRC-filtren är att de har en hårdare glasyta som gör filtret lättare att rengöra. Prestandamässigt tycker nog jag att man bör hålla sig till B&W eller Hoya. Skulle tro att kvalitetsglas på ett marginellt plan kan minska oönskad reflexbildning. Många hävdar också att objektiven tappar lite skärpa med filter monterat. Jag har provat både med och utan men inte kunnat se någon skillnad. Filtret är dock en bra garanti om man skulle råka stöta i frontlinsen. Eftersom frågan historiskt sett varit så omdiskuterad så antar jag att det inte finns någon egentlig evidence för vare sig det ena eller det andra. Mitt råd dock, använd filter.
 
Re: Re: Re: Filter - prisskillnader kontra kvalité

fujicanon skrev:
Jag tycker du överdriver "våldsamt", Tibor!
Klart är det skillnad på filter och filter. Men det viktigaste är nog coating endå, och här har ju bl.a. Hoya > 3 kvaliteter att välja på.
Som alltid; analogt och digitalt; så sitter filter på mina objektiv BARA när det behövs. Och det är inte så ofta.....
mvh Erik J
Ja just det ju vad jag skriver: Skillnaden i "filterfunktionen" är helt marginell om ens existerande, medan det är i optiska ffa motljusegenskaperna det skiljer. Och det är just coatingen som avgör. Hoya har tre kvaliteer varav "HMC Super" är den bästa. Pss har B&W två kvaliter vara MRC är den bästa....

Betr när de ska sitta på eller inte avgörs väl av vilken risk man vill ta och hur man hantera objektiven. Jag föredrar att ha skydd (filter) på hela tiden så slipper jag fundera på om de behövs eller ej. Min erf. är att det är vid objektivbyte som risken är störst då jag ofta ställer ifrån mig objektiven med fronten neråt. Händer också att ett finger hamnar på fronten trots at man är försiktig. DÅ tycker jag det är skönt att ha en utbytbar glasyta att rengöra istf objektivets frontlins.

Men visst, medger att rädslan för repor i frontlinsen är överdriven, Det är ganska svårt att de skillnad på bilden även om objektivet har några små repor på frontlinsen.

Som vanligt; finns inget absolut "rätt" eller "fel"... olika bedömningar och hur mycket man vill betala i "försäkringspremie"

För Pol filter är det dock ganska givet att man skall satsa på filter kvalitet i paritet med sina objektiv. Ganska onödigt att köpa dyraste B&W till ett 1500 kronors objektiv coh like "fel" att köpa ett billigt soligor till ett svindyrt "L" filter

;)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.