Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

filter på objektiv med roterande front?

Produkter
(logga in för att koppla)

zaar

Ny medlem
Nu är det så att jag sitter här med min första egna SLR-kamera och är lite bekymrad.

På grund av olika omständigheter så gick köpet till ganska hastigt och jag hade inte tid att i förväg läsa på om kameran och den medföljande optiken. Jag var tvungen att helt enkelt slå till just då. Det blev en Canon EOS 300V med 28-90 4-5.6 glugg och en 75-300 4-5.6 III USM.

Men nu är det ju så otroligt dumt (utöver optikens eventuella andra tillkortakommanden, som det verkar råda delade meningar om) att fronten roterar när man fokuserar! Hur gör man då om man vill använda polariserande eller avtonade filter? Fokuserar man först och roterar filtret sen så kommer man ju säkert sabba fokusinställningen. Speciellt på 28-90:an som inte är en allt för stadig konstruktion.

Jag har ännu inte införskaffat några filter. Men kommer att göra det eftersom jag har fotat lite med filter förr och planerar att fortsätta med det. Men det kanske är lika bra att spara de pengarna och lägga på vettig optik. Men det verkar som om väldigt många Canon objektiv har roterande front. Innan jag fick min kamera har jag bara använt äldre manuella och trodde inte att sån här dumhet fanns. En spark på smalbenet kommer omedelbart Fedex:as till canons ingenjörer ;)

Så hur har ni andra som hamnat i samma sitts gjort?
 
Det är väl inget konstigt med roterande frontlinser...? Det är samma sak med alla kameramärkens billigare optiker. För dom som kan och använder sig av ND-filter m.m., dessa fotografer är medvetna om det och köper därför dyrare optiker utan roterande frntlins.
Canon L tillexempel eller Canons "mellanserie".

Annars får man göra som du säger.

;-)
 
Jag har samma problem med min Nikkor 28-105 där frontlinsen roterar vid zoomning. Jag använder metoden som du skrev om, alltså zooma, sen sen justera. Det är lite piller eftersom man ibland tappar grundinställningen och får justera några gånger innan det blir rätt.

Jag tittar efter någon annan optik pga just detta. Men tills vidare så tycker jag att det går att leva med (har alltså inte hittat nån vettig ersättare.. :)
 
Tack för svaren

Jag kanske ska sluta gnälla och inse att jag köpte billiga grejer. Men ändå måste jag säga att det är lite tråkigt (men kanske ingen överraskning) att mellannivån, dvs den där alla funktioner som jag trodde var självklara verkar finnas med, också har en mycket högre prisnivå...

Det känns som om jag köpt ett par jeans utan dragkedja (eller knappar för de som använder det), bara för att få veta att det kostar 3-4 gånger så mycket om man vill ha ett par med dragkedja.

När man tittar runt på nätet så är varken tillverkare eller olika försäljare inte så värst noggranna eller tydliga med information om den roterar eller inte.

Fast en EF 50 1.8 II kostar ju inte så värst mycket, och vad jag luskat ut så roterar inte fronten på den.

förresten:
sipamoid skrev:
För dom som kan och använder sig av ND-filter m.m., dessa fotografer är medvetna om det och köper därför dyrare optiker utan roterande frntlins.
Canon L tillexempel eller Canons "mellanserie".
Men jag råkade ju vara en som kan använda mig av olika filter, inte vara bara på skoj utan på ett medvetet sätt, men jag visste ändå inte att det var så här på billigare gluggar =(
Det kanske är för att jag använde ganska gamla kameror innan den här, och till de hade jag minsan ingen glapp plast-optik.
 
Senast ändrad:
Hmm, jag förstår ditt problem.
Jag ville bara säga att frontlinsen roterat på 50 mm 1,8 precis som du trodde.
 
Men det verkar som om väldigt många Canon objektiv har roterande front.

Mmm du skulle ha köpt EOS 300v med Canons nya 28-105 istället.. det roterar inte i fronten..

Men det är som hos alla andra tillverkare... Den billigaste serien har roterande front
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.