** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter och zonsystemet

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag fotograferar eller rättare sagt visualiserar enligt zonsystemet (jag har inte kallibrerat hela min utrustning).

Nu ska jag börja använda filter och då undrar jag hur man ska visualisera. Tex om jag vill använda ett rödfilter så vet jag att skuggorna en ljus dag kommer bli mörkare, men hur ska man tänka då?

Ex. En ljus dag och jag ser en skog framför mig. Jag letar reda på det mörkaste stället där jag vill ha god teckning och placerar den i zon III. Men eftersom jag använder ett röd filter så kommer skuggorna väl att bli mörkare. Kommer de att hamna i zon II?

Hur gör ni?

/ Marcus

Brummelisa skrev:
Tex om jag vill använda ett rödfilter så vet jag att skuggorna en ljus dag kommer bli mörkare

Ex. En ljus dag och jag ser en skog framför mig. Jag letar reda på det mörkaste stället där jag vill ha god teckning och placerar den i zon III. Men eftersom jag använder ett röd filter så kommer skuggorna väl att bli mörkare. Kommer de att hamna i zon II?

Jag är ingen expert på zonsystemet, men jag har några kommentarer om rödfiltret:

Rödfiltret gör väl inte nödvändigtvis skuggorna mörkare? Ett rödfilter gör väl det blåa mycket mörkare, det gröna något mörkare och det röda något ljusare.
Relativ sett alltså, totalt minskar ju mängden ljus som träffar filmen.

OM du fotograferar skuggor i skogen är ju dessa förmodligen gröna, och DÅ blir skuggorna mörkare. Om dina skuggor vore röda skulle de väl bli ljusare.

Ifall du mäter skuggans ljus genom filtret borde du väl kunna placera den i vilken zon du vill?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar