Annons

Filter och konverters till C-750UZ?

Produkter
(logga in för att koppla)

duckyours

Medlem
Tjena!
Jag har en C-750UZ och är mycket nöjd med den. Nu funderar jag på att köpa filter (UV och polariseringsfilter till att börja med). Är det någon som har testat detta på denna kamera eller liknande. Hur funkar det? Jag tänkte med den här adaptern (CLA-4). Hur sätter man fast den och sitter den bra? Är det kanske t.o.m. någon som provat att sätta på tele/vidvinkel konverter på den?


Tacksam för svar
Anders
 
Så här skriver Cyberphoto:

"Adapter:
Problemet med att använda olika konverters är att de belastar optikens zoommekanism för mycket och då har Olympus tagit fram en "adapter" för att inte belasta optiken. Du gängar ett "rör" i kamerahusets stabila filtergänga och sedan har du längst ut en 55mm gäng för att ansluta vidvinkel eller macro-adapter. Mycket stabilt och tåligt."


http://www.cyberphoto.se/olympus/c750.php
 
Jag har en C750 och CLA-4:an. Jag kopplar mest ett polariserande filter och en 0.7x vidvinkelkonvertor på den, och det funkar riktigt bra.

Precis som det Kim skrev gängar du fast den i kamerahuset, så den sitter väldigt stabilt. Vidvinkelkonvertorn väger en del, men jag känner mig aldrig orolig för att belasta konvertorns fästen för mycket, så det behöver du inte vara orolig för.
 
Polariseringsfiltret?

Hej.

Jag skall precis ut och leta upp ett bra polariseringsfilter. Är det något särskilt
jag skall använda?
Fungerar t ex? Hoyas polariseringsfilter?

Mvh,
Chotie
 
Tips om var man kan köpa?

Tack för ditt svar! :)

Var kan man köpa ett sådant till bra pris?

Tackar för tips!

Hälsar
Christian
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.